Konsten att skriva kort

Jag brukar säga till mina studenter att varje ord de skriver ska betyda något. Varje mening ska tillföra något. Varje stycke ska ha ett syfte. Det är ingen konst att skriva långa texter. Verklig skrivkonst handlar om att skriva bara precis så mycket att budskapet går fram. Varken mer eller mindre.

Skriv långsamt! Foto: Thom Milkovic på Unsplash.

Samma studenter som suckar över tjocka kursböcker pustar och stönar när de måste skriva kort. ”Jag kan inte få fram allt jag vill ha sagt på bara 3 sidor”, säger de. ”Säg inte allt”, brukar jag svara. ”Säg bara det viktigaste.”

Det finns nämligen en pedagogisk finess med att skriva kort. När du skriver kort måste du behärska ditt ämne. Först då kan du formulera ord, meningar och stycken som verkligen kramar märgen ur ämnet. Så när jag kräver korta texter, kräver jag också att skribenten är ordentligt påläst.

I världen utanför universitetet är det många gånger nödvändigt att skriva kortfattat. Många människor orkar inte läsa långa texter, så vill du att någon ska läsa din text måste den vara kort och kärnfull. Du måste väga varje ord, så att allt onödigt pladder tas bort.

Skriv kort!