SMHI – de som gör väder(prognoser)!

SLU och SMHI i samverkan!

Förra veckan hade SLUs styrelse möte på SMHIs huvudkontor i Norrköping. Bakgrunden till detta är att SLU och SMHI samverkar en del vad gäller forskning och fortlöpande miljöanalys (FOMA).  Detta då en stor del av forskningsområdena överlappar tex meterologi, klimatologi och hydrologi som många av våra studenter också läser under sina utbildningar. Vad gäller studenter och utbildningar så har generaldirektören (GD) för SMHI, Rolf Brennerfelt, en agronomexamen i bakfickan. Så man behöver inte vara meteorolog för att jobba på SMHI! Det är också så att Rolf är ordförande i SLUs styrelse vilket också bidrog till SLUs besök i Norrköping.

slu-smhi

Förutom Rolf sitter det med en hel del intressanta personer i styrelsen, till exempel Maria Khorsand VD för SOS Alarm, Johan Lindman Skogsdirektör Stora Enso, Maria Norrfalk tidigare GD Skogstyrelsen och Sida, Bengt Persson Lantbrukare, med flera. Titta gärna in på http://www.slu.se/om-slu/organisation/styrelsen/ för att få se fler och för att sedan läsa deras otroliga CVn!

I styrelsen sitter också tre st lärare och tre st studenter. Vi studenter som sitter där är Jacob Forsberg 1e rådgivare SLUSS (tidigare ordf SLUSS), Maria Karlsson Ordförande SLUSS-Doktorandnämnd samt jag, Isabella Hallberg Sramek Ordförande SLUSS.

Det mest udda på dagordningen detta möte var att SLU skall upphandla ett forskningsfartyg. Detta på uppdrag från regeringen och tanken med det 70 meter långa fartyget är att man skall kunna använda det för att samla intressant data till forskning. Det kommer därför att vara utrustat med massvis av cool utrustning baserad på den senaste tekniken, och redan nu är det flera forskare som bokat in sig på fartyget. Förutom forskarna vid SLU är också SMHI och Kustbevakningen stora intressenter. Läs mer här: http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/nytt-forskningsfartyg-till-slu-och-smhi-forordas-1.76953

Mer info om fartyget och annat skoj kommer löpande!

// Isabella Hallberg Sramek