SLUSSeliten? SLUSS liten eller SLUSS sliten?

Ordförvrängningar i all ära, men begreppet ovan myntades förra helgen när vi i SLUSS hade överlämningshelg med gamla och nya styrelsen. Givetvis skulle det produceras spex till middagen och vårt nya 2018-gäng skrev glatt ihop en sång om SLUSS-eliten. Det tog inte många sekunder förrän gamla styrelsen tolkade detta som SLUSS liten, men skam den som ger sig när nya gänget snabbt kontrade med SLUSS sliten. Som ni säkert kan tänka er blev middagen sällsynt trevlig.

Tänker man ett steg längre så är ju symboliken ganska träffande. Många av oss är i början av året nyinvalda på våra poster. Taggade, sugna på nya utmaningar och kontakter men också lite osäkra på vad vi gett oss in på och vad som komma skall. Man har förhoppningar på året som kommer – saker som ska göras, nya vänner, upplevelser att dela, problem att lösa. Man spanar lite försiktigt på de kårrävar som varit aktiva föregående år. Visst tycks det träffande med SLUSS sliten, för man är trots allt lite trött och slutkörd efter ett helt läsårs engagemang och att konstant balansera på tråden mellan skola, studier, familj, kompisar och kårarbete…

Samtidigt kan man inte som ny undgå att se det som kanske är mest uppenbart av allt – glädjen och gemenskapen. Att kika på föregående styrelsegäng är som att insupa energi och det är just det som driver mig att vara kårengagerad. Att få chansen att träffa nya människor, som efter hand inte bara blir kårkollegor och styrelsemedlemmar, utan så småningom även nära vänner och kompisar som man längtar efter att träffa. När man ses bryter alltid ett leende fram, man får kramar till höger och vänster och det dröjer inte många minuter förrän skämten haglar. Visst blir man lite sliten, men jag tror att svaret är solklart hos de flesta av oss – det var värt all ansträngning.

Just den utvecklingen är något av det jag ser allra mest fram emot under året. SLUSS har fått en ny styrelse som vi förhoppningsvis får chansen att träffa lite närmare här på bloggen under våren. Att få följa nya styrelsen ska bli spännande, och jag måste säga – Ni har potential! Vi i presidiet ska med ära representera Er så bra vi bara kan och föra studenternas talan på många platser inom SLU.

SLUSS-representanterna har (i alla fall i våra ögon) en av de allra viktigaste kårposterna. Ni är länken mellan oss i SLUSS och kårerna och fyller en jätteviktig funktion i att flytta information! Ni ser till att det vi gör når kårerna, att vårt arbete synliggörs och att beslut som tas kommer ut och når alla studenter. Men minst lika viktigt är informationsflödet tillbaka – för vi i SLUSS jobbar ju faktiskt direkt på Ert uppdrag och gör det som Ni i kårerna tycker att vi ska. Vi har en tung röst i möten och nämnder, men för att göra ett bra jobb måste vi också lära känna Er och förstå vad Ni vill och vilka frågor som är viktiga för just Er! Vi behöver er hjälp för att kunna åstadkomma bra och rätt beslut!

Med det sagt så hoppas jag på ett lika fantastiskt samarbete i år som föregående år! SLUSS presidium finns här för Dig – som kårmedlem eller som enskild SLU-student! Ring, maila, facebooka, skriv ett brev eller kom förbi Birgittatorpet här på Ultuna för en fika – vi blir bara glada!

Vi hörs och syns!!

Ordförande Stina