Ta chansen, pröva dina vingar och utmana dig själv, sök till SLUSS Vice Ordförande 2018!

Ett år som Vice Ordförande i SLUSS går fort, och nu är det snart dags för mig att lämna över till en ny driftig person som gärna tycker om att ha många bollar i luften. Funderar du på att söka? Eller är du intresserad av hur studiebevakning sker inom SLU? Jag har samlat några av mina bästa minnen och erfarenheter samt tips till nästa VICE ORDFÖRANDE!

Året inleddes med KSLA:s högtidssammankomst i Stockholm

Bästa minnet från 2017

Något av det roligaste jag gjorde under 2017 var att arbeta med välkomstutbildningen där representanter från alla kårer deltar. Planeringen påbörjades direkt efter utbildningsdagarna i februari och till skillnad från utbildningsdagarna är det vice ordförande som är huvudansvarig för välkomstutbildningen. Alla kårer genomför en eller två välkomstveckor där alla arbetar på olika sätt mot samma mål; att de nya studenterna ska känna sig välkomna till kåren och till SLU! Som ansvarig var det häftig att följa erfarenhetsutbytet mellan kårerna och hur resonemangen förändrades under helgen där inspirationen flödade. Höjdpunkten på helgen var grillningen vid Birgittatorpet, där samtalen från helgens lärdomar fortsatte. Härligt med så många engagerade och underbara kårfunktionärer!

Många intressanta diskussioner under Välkomstutbildningen

Största utmaningen som vice ordförande

Jag har själv varit engagerade i Ultuna Studentkår innan jag klev på uppdraget inom SLUSS och att gå från en kår till att förstå hur alla sju kårer arbetar har varit en stor spännande utmaning. Det första du får lära dig är att alla arbetar mot samma mål men det finns många vägar dit! I många situationer agerar du som en processledare och en samtalspart där du i rollen som vice ordförande kan vägleda utan att tycka. Det är en hårfin gränsdragning och jag blir lika imponerad varje gång av alla kloka människor jag har haft förmånen att arbeta med under året. Speciellt SLUSS styrelse!

SLUSS styrelse under vårmötet i Alnarp

Mina personliga avtryck i SLUSS

Jag tycker att studenternas förtroende för mig som förtroendevald är jätteviktigt. Därför har jag arbetat för att SLUSS ska bli en mer öppen organisation. Dels genom att visa vad vi gör via sociala medier men också att vara öppen för att kårerna kontaktar SLUSS oavsett om det rör små eller stora frågor. I början av varje termin genomför vice ordförande och ordförande en campusturné för att främst träffa kårstyrelserna. Med tanke på SLUSS 40-års jubileum har vi under hösten utökat turnén och bjudit på fika, tillsammans med SLUSS-representanterna, till alla studenter på respektive campus. Tack vare det här målet har jag insett vikten av informella möten och att ta sig tid att sitta ned och prata med människor.

Gruppövning under vårmötet i Alnarp

Vad har året i SLUSS gett mig

Året har gett mig ett stort nätverk bland studenter med alla möjliga olika inriktningar och karriärvägar samt många kontakter både inom och utom SLU. Jag har också utvecklats inom ledarskap, organisation och planering, något jag kommer ha stor nytta av i framtida karriär! Det tuffaste har varit att få tiden att räcka och att inse att förändringar tar lång tid. Vi studenter arbetar ofta med en kort tidsram, den kanske sträcker sig till nästa tenta eller nästa kurs medan inom universitetsvärlden är tidsramen oftast flera år lång. Det kan förklara varför studenter vill se förändringar gärna redan igår.

Under året har resorna inom Sverige och i norra Europa avlöst varandra, det är väldigt roligt att få se alla SLU:s campus samt liknande universitet i Europa. Bara under den senaste månaden har jag varit i Umeå x2, Skinnskatteberg x2, Strömsholm, Wången och Warszawa!

Tack var SLUSS-året har jag fått fina meriter till mitt CV, bland annat som vice ordförande i en internationell studentorganisation inom ELLS-nätverket och att ha deltagit i processer högt upp i en myndighet.

Deltagarna under utbildningsdagarna i februari på Ultuna
Från helgens Fokusråd i Skinnskatteberg

Vad fick mig att söka SLUSS vice ordförande

Jag är en genuint nyfiken person som vill försöka få så mycket erfarenhet som är möjligt under studietiden och gillar att träffa människor. Ärligt så var min ansökan till uppdraget som vice ordförande en spontanansökan och jag har inte ångrat mig än! Tänk så bra det blev! En viktig sak att lyfta är att du som söker inte behöver ha erfarenhet från studiebevakning eller kårarbete, en kommer långt på intresse och personligt engagemang!

Tips till nästa vice ordförande

Ta vara på uppdraget och tiden! Det som förmodligen kommer ge dig mest är mötena med alla härliga människor du möter på vägen, många kanske blir vänner för livet!

Uppdraget är en underbar möjlighet att lära känna människor både inom och utom SLU!

Medverkade i paneldebatt i Ultuna under SLU 40-års jubileum

Är du SLUSS nästa vice ordförande? Skicka in dina ansökan senast den 10 november!

/Sofia Lindkvist