Vårvintern är här

Ute har kylan och snön nu  övergått till snöslask, men också hopp om att våren närmar sig. Kanske lite tidigt men det är ju inget vi kan styra över 🙂

De ständiga frågorna jag numera får om jag har slutat och hur länge jag stannar kvar blir inga svar på i denna blogg heller! Fortsättning följer i ämnet och förhoppningsvis finns svaret i nästa blogg. Jag har lovat att stanna tills det finns en ny person på plats och tills den personen fått den introduktion som krävs.

Som vanligt händer mycket på SLU campus. Från min horisont är det mycket fokus på samverkan till Västra Götalandsregionen och att leva upp till de krav som finns i den överenskommelse som undertecknats. Här finns en rad aktiviteter som handlar om både FoU, samverkan och forskningskommunikation. Vi har arrangerat flera workshop med det gemensamma temat klimat och vi fortsätter med att arbeta med seriösa spel i samarbete med Högskolan i Skövde. Här har SLU Holding en nyckelroll och arbetet löper på mycket bra.

Uppdragsutbildningen av officiella assistenter med Livsmedelsverket som uppdragsgivare är nu på upploppet. Det har varit mycket givande att ha denna grupp studerande i huset och samarbetet har fungerat utmärkt. Utvärderingarna så här långt ser mycket bra ut, bra jobbat alla lärare och övriga ansvariga!

För nästan 10 år sedan arbetade vi på SLU campus fram en vision och strategi som skulle skapa attraktion för området. Detta gjordes i samverkan med alla fastighetsägare, kommun, SLU m.fl. Då handlade det om att visa en attraktiv miljö för studenter – nu är det nya tider och vi gör ett omtag. Jag har nu bjudit in fastighetsägare till ett första möte för att diskutera hur denna nya process ska ske på bästa sätt. Syftet är förstås detsamma dvs att skapa attraktion till området. För detta är ju något vi själva tillsammans kan påverka!

Detta var lite korta nedslag från min vardag. Hoppas många av er har härliga dagar i skidbackarna denna sportlovsvecka!

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.