Hektisk tid

Nu är det fredag kväll,  tyst och släckt i undervisningshuset i Skara och jag kan konstatera att vi haft en både turbulent och påfrestande vecka.Tidningar, radio, TV, det har gått i en rasande fart och ingen som arbetar på SLU i Skara är oberörd. Givetvis har detta också skapat mängder av frågor hos våra studenter.

För min del började veckan i Uppsala i måndags, dagen före SLU:s styrelse skulle sammanträda. Förhandsinformationen jag fick var dyster  då den hemligstämplade utbildningsutredningen, som nu är välkänd, föreslog en flytt av våra utbildningar till Ultuna. Det positiva var att det är lätt att skriva remissvar. Här saknas alla de starka argument som är bakgrunden till att vi har två av SLU:s mest eftersökta utbildningar och att de finns  i ett västsvenskt sammanhang. Så nu ligger ansvaret på oss att se till att våra alla kraftfulla argument kommer med inför styrelsens slutliga beslut den 18 december. Det är viktigt för Skara men minst lika viktigt för SLU!

Men visst finns det saker att glädjas åt. Just nu sitter jag och funderar på hur en arbetsgrupp skulle kunna se ut som ska få Rektors uppdrag att tillsammans med mig arbeta med utvecklingsförslag för SLU i Skara. Så snart det går ska vi komma igång, det har vi blivit lovade och jag ser fram mot detta arbete!

Samtidigt ska vi lägga kraft på att svara på utbildningsremissen och här är det brått, vi har några veckor på oss, så det är tveklöst hektiska tider. Ni gör alla ett otroligt arbete och ni behövs i det fortsatta arbetet för vårt SLU i Skara. Jag har sett många besvikna, oroliga och upprörda medarbetare denna vecka, något som är ovanligt för SLU i Skara. Men även om jag förstår att det känns tungt för många just nu så är det just nu vi har möjligheten att tänka nytt så kom med era kreativa ideér!

Jag tycker det är viktigt i dessa tider att informera om det jag känner till. Från och med nästa vecka har vi därför gemensamt fika varje torsdag kl. 14.30 i forskningshuset.

För er kännedom så är det klart att styrelsen valt att sammanträda den 18 december i Skara. Ett heldagsmöte men förhoppningsvis kommer det finnas tid för möten utanför agendan kvällen före, det är vad jag vet och arbetar för i dagsläget.

Nu börjar det bli dags att ta helg, hoppas ni också kan ta ledigt från vardagsbekymren och vila ut! Nästa vecka är ett oskrivet blad men vad vi vet är att vi måste kraftsamla!

Så ta hand om er och ha en skön helg!

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.