In english below
Fakultetens strategi 2017-2020 är snart fastslagen och arbetet med en handlingsplan är i full gång. Vi bjuder därför in vår processledare Ida Andersson att berätta mer om detta.
Håkan Schroeder och Lena Ekelund Axelson
Snart är det dags, närmare bestämt 8 februari är det dags, för fakultetsnämnden att anta Strategi för LTV-fakulteten 2017-2020. Under våren är det också dags för att göra ”bokslut” för de strategiska mål som sattes upp för perioden 2014-2016. Det här blogginlägget är ett av delstegen, i form av en reflektion kring vad som hände med de fler än 350 förslag som medarbetarna lämnade till fakultetens strategiska handlingsplan hösten 2014. Nedan kommer sju stycken nedslag om några av de förslag som kom in och vad som sedan hänt. Men först en bakgrundsbeskrivning.
Medarbetarnas bidrag
2014 bidrog medarbetarna och studentkårerna vid LTV-fakulteten, via förslagshäften, en webbenkät och en och annan workshop, med idéer på saker att göra för att kunna realisera målen i Strategi för LTV-fakulteten 2014-2016. Syftet med metoden var dels att skapa kännedom om strategin, men främst att skapa bred delaktighet i det strategiska arbetet och samtidigt på ett strukturerat sätt fånga upp de behov och den initiativkraft som finns bland alla er som forskar, utbildar, samverkar, administrerar och stödjer.
Frågan som ställdes var:
Med utgångspunkt i målen och aktiviteterna i vår strategi – Vad kan göras inom LTV-fakulteten för att du/din grupp ska få förbättrade möjligheter att utföra framgångsrikt arbete?
Första gången processen prövades
Det var första gången metoden prövades och vi som drev processen var osäkra på hur responsen skulle bli – Hur var intresset, skulle det komma några förslag alls? Och hur skulle förslagen i så fall se ut? Resultaten överträffade förväntningarna. När förslagsperioden var över hade vi en ”databas” med fler än 350 förslag. Prefekter, dekaner och övriga ledare satte tänderna i dessa, analyserade och drog slutsatser. Resultatet blev Fakultetens strategiska handlingsplan, som beslutades av fakultetsnämnden i slutet av 2014 och uppdaterades början av 2016. Dessutom har naturligtvis en mängd frågor drivits på institutionsnivå och SLU-gemensam nivå och lett till utveckling på olika sätt.
Medarbetarnas förslag har haft betydelse
Förslagen nu gåtts igenom återigen och här kommer i opretentiös form en reflektion kring vad som hände. Det som är kristallklart är att medarbetarnas förslag haft betydelse för vilka frågor som faktiskt prioriterats. Direkta samband mellan specifika idéer och satsningar (orsak och verkan) är däremot svåra att kartlägga. Ibland har till exempel internrevisionen påpekat samma behov som LTV:s medarbetare och så har en SLU-gemensam satsning gjorts utifrån internrevisionens rekommendationer. Om de aktiviteter som genomförts har gett önskade effekter på verksamhetens generella utveckling är en senare och långt mer komplicerad fråga, som inte kan besvaras i ett blogginlägg.
Vilka var förslagen och hur har det gått?
Nedan kommer så några nedslag från de 350+ förslagen. I brist på tid- och utrymme går det inte att kommentera allihop utan endast en liten del. Om du är nyfiken på vad som hände angående just DITT förslag eller just DET förslaget, är du välkommen att höra av dig till dekan Håkan Schroeder eller prodekan Lena Ekelund Axelson för att få höra om de strategiska överväganden som gjordes, eller till mig Ida Andersson för frågor av mer praktiskt natur. Du är också varmt välkommen med eventuella egna reflektioner om utvecklingen. Om du är nyfiken på vilka förslag som kom in (du kanske inte jobbade här 2014!) är de naturligtvis fria för alla att ta del av.
Ny strategi – nya möjligheter
Som sagt är det snart dags för fakultetsnämnden att klubba Strategi för LTV-fakulteten 2017-2020. Det kommer att komma nya möjligheter för dig som medarbetare att ge förslag på vad vi borde göra för att realisera målen framöver. Håll utkik efter ett utskick på alnarp-alla och de förslagshäften som kommer att delas ut. Perioden för den nya strategin är 2017-2020. För att sätta det i perspektiv motsvarar det nästan ett halvt decennium, eller en mandatperiod för en president.
Nog om det, här kommer de utlovade nedslagen:
Flera förslag handlade om…
1. …behovet av att utveckla stödet till forskarna, bland annat vad gäller externfinansieringsmöjligheter, stöd vid ansökningsskrivande och individuell karriärplanering. Ett exempel på förslag från en medarbetare:
“Generally speaking, attracting external funding is a central issue to perform high standard research. A better support from the faculty to help, especially young researchers, to write successful grant applications is important. This can be achieved by organizing more seminars (what are the possibilities to get grants in Sweden, in Europe? What are the key elements of a successful application?), developing group discussions …
I know some seminars already exist, but two half-days a couple of weeks before Formas application deadline is probably not enough.”
Exempel på saker som hänt: Sedan 2014 har fakultetens forskningssekreterartjänst utökats från 50% till 100%. RADAR-projektet, som drivs via Grants Office och som syftar att hitta framgångsrika strategier för externfinansiering, har genomfört aktiviteter på VSB och LAPF och nu pågår aktiviteter inom BT och på institutionsövergripande nivå inom trädgårdsområdet. Tre forskningskoordinatorer för operativt stöd vid ansökning och genomförande kommer att rekryteras på SLU. Mentorsprogrammet Växa för yngre forskare har startats på initiativ av VSB.
2. …behovet av att utveckla forsknings- och utbildningssamarbeten över gränserna för att kunna möta utmaningar inom olika områden. Exempel:
”Create LTV internal platforms to facilitate synergies. Present what is going on for each other. – Fruit & berries – Potato – Health”
“Buildning bridges Alnarp-Ultuna landscape – Annual research conference – [?] resources for exchange”
Exempel på saker som hänt: Inom fakulteten har två koordinerande grupper skapats för att stärka de gemensamma verksamhetsområdena: SLU Landskap, där landskapskompetens inom LAPF, SOL, AEM och Movium samlas. SLU Landskap har bland annat genomfört ”Call for ideas”, där medarbetare som samarbetar över institutionsgränser kunnat ansöka om utvecklingsmedel. En koordinerande grupp för verksamhetsområde trädgård skapades initialt, med representation från VF, VSB, BT, AEM och Tillväxt Trädgård. Det har bland annat anordnats workshopar om samarbete inom trädgårdsområdet.
3. …behovet av bättre lokaler för de som arbetar i Vegetum-huset. Exempel:
”Riv V-huset och bygg ett nytt som inte läcker, effektivare kontor/korridor m2-kvot, ventilation som fungerar, ändamålsenligt STORT fikarum.”
“Vad: Utrymme med möjlighet för videolänk i Vegetum. Varför: Utrymmen på slottet/Alnarpsgården är inte alltid tillgängliga när personal från Vegetum behöver dem. Vem: fakulteten När: 2015”
Exempel på saker som har hänt: Fakulteten har beställt en förstudie angående ombyggnation/nybyggnation av Vegetum som också inkluderar Horticum. Undervisningslokaler i Articum har åter tagits i bruk och en ny videokonferenslokal har etablerats – Spiltan i Articum.
4. …olika idéer för utveckling av nya utbildningar. Ett exempel:
”Vad? Internationell master i biobaserad ekonomi
Prog. I samarbete m. NJ, S-fak; centrerad i Alnarp
Innehåll: växtförädling, -odling, produkter/material, miljö, nutrition, biologisk mångfald, bioekonomi, socioekonomi
Varför? Hög kompetens i Alnarp, ett framtidsområde, få fler studenter
Hur? MSc i Biobaserad ekonomi: Lösa framtidens problem t.ex. få maten att räcka, vad vi äter, klara klimatförändringar, globalt perspektiv
Vem? Öppet för t.ex. biologer, kemister, agronomer, teknologer, agroekonomi, lantmästare etc. Rekrytering både Sverige & internationellt
Finansiering internationella studenter: ? (företag), TC4F – 2 milj/år till stip. + gästlärare. 10 pr. År ~1 milj/år
När? NU!”
Exempel på saker som har hänt: Det nya masterprogrammet Outdoor Environments for Health and Wellbeing har startats. En workshop om utbildningsutveckling anordnades i november 2015. En idégrupp, tillsatt av dekanen och finansierad av utbildningsnämnden, vidareutvecklade resultaten till ett idédokument som bland annat diskuterades på ett gemensamt möte för utbildningsansvariga med flera. Idéerna drevs därefter vidare i den nya utbildningslinje som skapats vid SLU, med utbildningsnämnd och programnämnder. I det av rektor beslutade ”Inriktningsdokument för utbildning på grund- och avancerad nivå 2017–2020” framgår att ”intentionen är att utveckla två nya fakultetsövergripande och tvärvetenskapliga utbildningar: ett masterprogram inom livsmedelsvetenskap omfattande hela livsmedelssystemet och ett masterprogram inom växtbiologi med fokus på hållbar växtproduktion.”
5. …behovet av fakultetsfinansierade doktorander. Ett exempel:
”Handlingsplanen bör innehålla en satsning på fakultetsfinansierade doktorander, framförallt för att få in nya idéer och kreativitet på fakulteten. Dessa doktorander kan då också på ett bra sätt bidra till en nya idéer inom undervisningen.”
Exempel på saker som har hänt: Någon särskild avsättning av medel på fakultetsnivå för doktorander har inte gjorts. Däremot har strategiska satsningar genomförts på institutionsnivå. En uppåtgående trend av antalet antagna doktorander kan anas, där 13 antogs 2015 och 21 antogs 2016. En kartläggning av forskarutbildningens fördelning mellan ämnesområdena pågår.
6. …utvecklingen av Campus Alnarp. Exempel:
”Utveckla och stärka campus Alnarp som plats för forskning och utveckling inom den gröna sektorn. Lokaliseringen med Lund, Malmö och Köpenhamn skapar unika möjligheter som skulle kunna tas tillvara bättre.”
”Vore en stor fördel om det ordnas fler bostäder på campus. Gärna även för korttidsboende. (veckor – 1-2 månader)”
Exempel på saker som hänt: En utredning om Green Innovation Park Alnarp har genomförts i samarbete mellan SLU, Akademiska Hus och Lomma Kommun och i december 2016 anställdes en projektledare för att driva projektet vidare i dialog med konceptets utveckling på Ultuna. Nya studentbostäder på campus Alnarp invigs under 2017. SLU hyr nu jämfört med 2014 ut ett 30-tal fler bostäder för studenter och doktorander på campus Alnarp och i Greenhouse på Augustenborg i Malmö. I ett samarbete med Lomma kommun och Akademiska hus förs en dialog med Region Skåne om en tågstation i Alnarp. Utsikterna för att det ska bli verklighet inom 6-10 år bedöms som goda.
7. …behovet av gemensamma och strukturerade kommunikationsinsatser, bland annat för ökad studentrekrytering och att nå ut med forskningsresultat. Ett exempel:
” Communication strategy. Platforms – innovative: Campus, Student recruitment, Researchers in media, Internal communication – geographical challenge”.
Exempel på saker som hänt: Ett förslag till beslut om kommunikationsplan/strategi finns för fakultetsnämnden att ta ställning till. Särskilda insatser har gjorts för att öka rekryteringen av studenter till hortonomprogrammet.
Ida Andersson
Faculty administrator, administrative process leader for the Faculty’s strategy work
———————————–
The Faculty Strategy 2017-2020 is about to be fixed and the action plan work is underway. We are hence inviting our process leader Ida Andersson to inform everyone about this.
Håkan Schroeder och Lena Ekelund Axelson
It will soon be time, in fact on 8 February, for the Faculty board to adopt the new strategy for LTV Faculty 2017-2020. During the spring it will also be time to review the strategic aims established for 2014-2016. This blog entry is one of the steps involved, in the form of a reflection on what happened with regards to the 350 or more suggestions submitted by co-workers for the Faculty’s strategic action plan in autumn 2014. The seven paragraphs below describe some of the suggestions made and the actions taken. But first some background information….
The staff contribution
In 2014, staff and student representatives at LTV Faculty, via proposal booklets, an Internet survey and a few workshops, submitted ideas on how to achieve the goals in the strategy for LTV Faculty 2014-2016. The aim of the exercise was to spread information about the strategy, but in particular to encourage wider participation in the strategic work and, in a structured way, gather together all the demands and initiatives found among all you researchers, lecturers, support staff, administration staff etc. in the Faculty.
The question asked was: Based on the objectives and activities of our strategy – What can be done within the LTV faculty so that you / your group can improve your opportunities to work successfully?
First try for this kind of process
This was the first time for the method to be tested and those of us driving the process were unsure what the response would be – whether there would be interest, whether we would get any suggestions at all and what these suggestions would be. The results exceeded our expectations. When the suggestion period ended, we had a ‘database’ of over 350 suggestions for heads of department, deans and other leaders to process, analyse and draw conclusions from. The outcome was the Faculty’s strategic action plan, which was approved by the Faculty board at the end of 2014 and updated in early 2016. In addition, many of the issues raised have of course also been addressed at department level and SLU level and have led to various improvements.
What kind of suggestions?
The suggestions have now been revisited again and are presented here in an informal way, through a reflection on the actions taken. It is very obvious that the suggestions submitted by co-workers mattered in regards to the issues actually prioritised. However, it is more difficult to demonstrate direct links between specific suggestions and actions (cause and effect). For example, internal audits sometimes identified the same issues as LTV co-workers and joint SLU efforts have since been conducted based on the recommendation of the internal audits. Whether all the actions taken have achieved the desired effects on the general development of Faculty operations is a later and far more complicated question that cannot be answered in a blog entry.
Below are some suggestions from the 350+ received. For reasons of time and space it is not possible to comment on them all, but only a limited selection. If you are wondering what happened with YOUR specific suggestion or with that ONE specific suggestion, you are welcome to get in touch with the dean, Håkan Schroeder, or the deputy dean, Lena Ekelund Axelson, to hear about the strategic considerations discussed, or with me, Ida Andersson, about issues of a more practical nature. You are also very welcome to share your own thoughts and reflections about the developments. If you are wondering about the suggestions received (perhaps you were not working here in 2014!), they are of course freely available for all to read.
New strategy – new possibilities
The Faculty board will shortly decide upon the strategy for LTV Faculty 2017-2020. There will be new opportunities for all you co-workers to provide suggestions on what we should do in order to achieve these new goals. Keep an eye out for future e-mails at alnarp-alla and the proposal booklets that will be circulated. The period for the new strategy is 2017-2020. To put that in perspective, it represents almost half a decade, or the term of office of a president.
But now – some examples of suggestions made and actions taken:
A number of suggestions concerned…
1. …the need to improve support for researchers, e.g. when seeking external funding options, writing applications and in individual career planning. For example, this suggestion was submitted by one co-worker:
“Generally speaking, attracting external funding is a central issue to perform high standard research. Better support from the faculty to help, especially young researchers, to write successful grant applications is important. This can be achieved by organizing more seminars (what are the possibilities to get grants in Sweden, in Europe? What are the key elements of a successful application?), developing group discussions …
I know some seminars already exist, but two half-days a couple of weeks before the Formas application deadline is probably not enough.”
Examples of actions taken: Since 2014, the Faculty’s research officer has been extended from 50% to 100% of full time. The RADAR project, which is run via the Grants Office and aims to identify successful strategies for acquiring external funding, has carried out activities at VSB and LAPF and is now conducting work within BT and at overall department level within the horticulture area. Three research coordinators to provide operative support in applications and project management will be recruited at SLU. The mentoring programme Växa for young researchers has been started at the initiative of VSB.
2. …the need to develop research and teaching collaborations across disciplinary boundaries in order to meet the challenges within different areas. Examples:
“Create LTV internal platforms to facilitate synergies. Present what is going on for each other. – Fruit & berries – Potato – Health”
“Build bridges Alnarp-Ultuna landscape – Annual research conference – [?] resources for exchange”
Examples of actions taken: Within LTV Faculty, coordination groups have been set up to strengthen two joint areas of operation: SLU Landscape, which gathers landscape competence within LAPF, SOL and AEM, and Movium. SLU Landscape has issued e.g. a call for ideas where co-workers who collaborate across department boundaries applied for development funds. A coordination group for horticulture was set up initially, with representation from VF, VSB, BT, AEM and Tillväxt Trädgård. It arranged workshops on collaboration within the horticulture area.
3. …a need for better premises for those working in the Vegetum house. Examples:
“Pull down V-huset and build a new one that does not leak, has a more efficient office to corridor m2 ratio, a functioning ventilation system and a coffee room that is large enough for purpose.”
“What: A space for videoconferencing in Vegetum. Why: The spaces at the castle/Alnarp Estate are not always free when staff at Vegetum need one. Who: Faculty When: 2015”
Examples of actions taken: Faculty has commissioned a pre-study regarding renovation/replacement of Vegetum, including Horticum. The lecture rooms in Articum have been taken into use and a new videoconferencing space has been provided – Spiltan in Articum.
4. …different ideas on development of new courses and programs. Example:
“What: International Master’s in Biobased Economics
Prog. In partnership with NJ, S faculties; based in Alnarp
Content: Plant breeding, growing, products/materials, environment, nutrition, biological diversity, bioeconomics, socioeconomics
Why: High competence in Alnarp, a future area, attract more students
How: MSc in Biobased Economic: Solve future problems, e.g. secure food supply, what we eat, dealing with climate change, global perspective
Who: Open to e.g. biologists, chemists, agronomists, engineers, agroeconomists, lantmästare etc. Recruitment within Sweden and abroad
Funding for international students? (companies), TC4F – 2 million/year for scholarships. + guest lecturers. 10 per year ~1 million/year
When? NOW!”
Examples of actions taken: The new Master’s programme ‘Outdoor Environments for Health and Wellbeing’ has been started. A workshop on general idea development regarding courses and programs was held in November 2015. A concepts group, convened by the dean and funded by the Education Board, processed the results and compiled them in a ‘white paper’ that was discussed e.g. at a joint meeting for education responsibles and others. The ideas were then driven forward in the new organisation created at SLU, with the Board of Education and the Programme Committees. The ‘Guideline document for education at undergraduate and postgraduate level 2017-2020’ issued by the vice-Chancellor states that: “the intention is to develop two new cross-faculty, interdisciplinary degree courses: a Master’s programme within food science comprising the entire food system, and a Master’s programme within plant biology with the focus on sustainable plant production.”
5. …the need for PhD students funded by Faculty. Example:
“The action plan should include provision of faculty-funded PhD posts, mainly to bring new ideas and creativity into faculty. These PhD posts can also be a good way to provide new ideas within teaching.”
Examples of actions taken: There has been no specific allocation of Faculty funds for PhD students. However, strategic efforts have been carried out at department level. There has been an increase in the number of new PhD students accepted at LTV Faculty, with 13 in 2015 and 21 in 2016. A review of the distribution of PhD positions within different subject areas is underway.
6. …development of Campus Alnarp. Examples:
“Develop and enhance Campus Alnarp as a site for research and development within the green sector. The proximity to Lund, Malmö and Copenhagen creates unique possibilities that should be better exploited.”
“It would be a great advantage if more housing could be provided on campus, preferably including short-term accommodation (weeks to 1-2 months)”
Examples of actions taken: An investigation on Green Innovation Park Alnarp has been carried out in a joint action by SLU, Akademiska Hus and Lomma Kommun, and in December 2016 a project leader was appointed to manage the project in dialogue with the development of the concept at Ultuna. New student housing on Campus Alnarp will be formally opened in 2017. Compared with 2014, SLU now rents out around 30 more rooms for undergraduate and post-graduate students at Campus Alnarp and in Greenhouse at Augustenborg in Malmö. In partnership with Lomma Kommun and Akademiska Hus, a dialogue is being held with Region Skåne on a train station in Alnarp. The prospects for this becoming a reality within 6-10 years are considered good.
7. …the need for a joint, structured communication strategy, in order e.g. to increase student recruitment and communicate research results. Example:
“Communication strategy. Platforms – innovative: Campus, Student recruitment, Researchers in media, Internal communication – geographical challenge”
Examples of actions taken: A proposed communication plan/strategy has been presented to Faculty Board for consideration. Special effort has been made to increase recruitment of students to the horticulture science programme.
Ida Andersson
Faculty administrator, administrative process leader for the Faculty’s strategy work