SSK – litet kort brev, men ack så viktigt

Snart har en termin gått och endast en återstår här Skara campus. Sorgligt men oundvikligt. Jullovet ligger i antågande och de av oss som inte hunnit åka hem till den del av landet man kom ifrån tänker fira det med en traditionell grötkväll den sista dagen.

SSK Styrelsen jobbar på med att försöka lägga ner kåren samt att låta BYS (Biologiska Yrkeshögskolan) få ta över våra traditioner och studentpuben Smedjan. En omröstning om SSK:s framtid skedde nyss där alla röstade för att lägga ner Kåren. Men det behöver klubbas igenom på två separata kårmöten för att det ska gå igenom. Först i januari eller februari kan ett besked komma om Kåren får läggas ner eller ej. Vi i styrelsen håller tummarna och hoppas på det bästa! Även om det är sorgligt så är detta det rätta under dessa omständigheter.

På kårmötet har vi även rösta in några nya ordförandeposter i våra utskott (vissa i Skara och andra på Ultuna) samt en ny styrelsepost som Slussrepresentant. Vissa poster inom några utskott står tomma och risken är överhängande att dessa avvecklas. Men det är vad som kan förväntas av en kår som är i upplösning.

Men helt upplösta är vi inte och för några helgers sen anordnades vår traditionella fest Hernqvistan. En sittning till minne av Peter Hernqvist som grundade Sveriges första veterinärmedicinska anstalt just i Skara. Det var troligen vår sista ordinarie sittning och det är med vemod man blickar tillbaka på alla de åren som gått och det roliga man haft.

En lättnad vi i Skara har haft är att biblioteket på SLU fortfarande består detta sista år. Vi har bemanning måndagar–onsdagar och vi är tacksamma för att flytten inte medfört att biblioteket flyttats i förtid, vilket det har varit en debatt om. Men vi i SSK drev hårt på och fick igenom vår önskan.

Med det tackar jag för denna termin och hoppas att vårterminen medför ett smärtfritt och trevligt slut. Vi ser fram emot att hålla vår Avslutningsfest någon gång under våren och sedan är det adjöss!

Mvh Moa Nygren
PR vårdare för SSK – Skara Studentkår