Mitt år som SLUSS vice ordförande- so far!

Nu är det inte länge kvar innan det är dags för mig att lämna över posten som vice ordförande och därför tänkte jag berätta lite om mitt år hittills.

Ungefär den här tiden förra året väcktes tanken på att söka posten som vice ordförande i SLUSS. Det var ett ganska stort steg att ta eftersom det innebar att jag var tvungen att ta studieuppehåll och skjuta på min examen ett år. Det som gjorde att jag ändå tyckte det var värt det var att posten innebar att man har lite mer ansvar för de studiesociala frågorna. Jag skulle snart gå av posten som studiesocialt ansvarig i Skogshögskolans studentkår men kände mig inte riktigt klar, jag ville påverka på en nivå högre upp i universitetshierarkin eftersom jag brann för frågorna och tyckte att SLU behövde tydliggöra organisationen kring frågorna och prioritera dem högre.

Så jag sökte och blev vald av SLUSS styrelse! Jag ångrar inte en sekund att jag sökte för jag har lärt mig otrolig mycket om ledarskap, organisation och planering som jag vet att jag kommer ha stor nytta av i mitt kommande yrkesliv. Förutom detta har jag fått resa i både Europa och Sverige, träffat otroligt många människor och skaffat mig ett stort nätverk.

wien-ells
Tillsammans med SLUSS andre rådgivare representerar vice ordförande SLUs studenter i nätverket ELLS. Här i Wien på möte, i september var vi i Köpenhamn, i november är det konferens i Stuttgart och  nästa år träffas vi i Prag och Warszawa!

De studiesociala frågorna är ju som sagt min hjärtefråga men jag måste säga att jag är lite besviken på att det även på ledningsnivå är ganska rörigt gällande dessa frågor. MEN jag tror att min efterträdare kommer att få en rolig tid eftersom det börjar hända saker inom dessa frågor, så lite avundsjuk är jag på det!

Posten innebär mycket möten, man lär sig mycket om mötesteknik och att ta för sig. Det har varit väldigt spännande att vara med där allt händer, man är ofta bland de första att få reda på saker. Jag blev också positivt överraskad hur bra man blir bemött i olika mötesgrupper, man ses som en ledamot i nämnder och andra grupper och inte som en studentrepresentant. Det ska SLU ha en eloge för, att de lyssnar på studenterna och tar oss på allvar.

al slott
Med Utbildningsnämnden i Alnarp
Utbildning för insparksansvariga på kårerna

Det är inte bara allt jag fått vara med om som varit spännande och roligt detta år, utan också min personliga utveckling. Jag upplever att jag blivit en bättre ledare, bättre på att ta för mig, jag har lärt mig att arrangera olika typer av sammankomster (utbildningar, möten m.m.) och bättre på att skriva och formulera mig. Detta värdesätter jag högt och jag har nog lärt mig lika mycket om mig själv som om andra saker!

Några som bidragit till att året blivit så bra som det blivit är SLUSS styrelse. Det har varit fantastiskt att få jobba med dem! Kårerna ska också ha en eloge för allt de arbete de gör, jag blir alltid imponerad över den tid och energi de lägger ner för att skapa så bra studietid som möjligt för alla studenter. Något jag kommer att ta med mig från kårerna är hur olika man kan jobba men ändå nå samma mål, det finns inte bara ett sätt!

sluss-skogis-umea
SLUSS styrelse 2016

Tycker du att posten som vice ordförande verkar intressant? Skicka in din ansökan senast 11/11 till slussval@slu.se. Mer info finns på SLUSS hemsida!

/Karolina Ottosson

Publicerat den