Äntligen pratas det om studiesociala frågor!

Så var det igår dags för höstens första möte med Studiesociala rådet (STRÅ) som är ett rådgivande organ för studiesociala frågor på SLU. På mötet tog vi upp den studiesociala enkäten, en enkät som skickas ut till SLU-studenter vart annat år och i våras för det dags igen.

Den visar att SLU fortfarande har en del att jobba med gällande studiesociala frågor, bl.a. vad gäller jämställdhet och diskussionsklimat. Fakulteterna har tagit del av resultaten och nu återstår för dem att redovisa åtgärdsplaner gällande det som kommit fram i rapporten. Vill man läsa rapporten finns den att läsa här.

SLUSS redovisade också resultaten från insparksenkäten och STRÅ hade möjlighet att ställa frågor. Vissa förbättringsmöjligheter finns och vi kommer att ta med oss resultaten till insparksutbildningen som varje vår arrangeras för insparksansvariga på kårerna. Till dess kommer också SLU förtydliga och visa vilket mål universitetet har med välkomnandet av nya studenter för att utveckla dialogen med kårerna så att alla tillsammans kan skapa ett så bra välkomnande som möjligt för de nya studenterna.

studiesoc

Jag tycker att det är jättekul att det äntligen pratas mer om de studiesociala frågorna och att de blir mer prioriterade. Efter snart fyra år på SLU och aktiv inom de studiesociala frågorna så kan jag inte mer än säga att det är på tiden! Organisationen kring dessa frågor har varit väldigt otydlig och det har funnits en stor osäkerhet kring vem som ansvarar för olika frågor.

Nu ska de studiesociala frågorna inkluderas i SLUs nya kvalitetssäkringssystem vilket gör att de kommer att följas upp bättre, universiteten i Sverige har fått i uppdrag av regeringen att ta fram en plan för jämställdhetsintegrering till i mars och på SLU pratar man om att organisationen och ansvarsfördelningen behöver förtydligas.

Äntligen!

/Karolina Ottosson