Kårerna får högt betyg i SLUSS insparksenkät!

Tusen tack till alla ni 474 studenter som svarat på SLUSS insparksenkät! Enkäten går varje år ut till de nya studenterna för att utvärdera årets insparkar och ge kårerna feedback på vad som varit bra och vad de kan förbättra. Enkäten innehöll dels generella frågor som utgår från SLUSS insparkspolicy och så hade kårerna möjlighet att ställa egna frågor.

Jag sitter just nu och sammanställer resultatet från enkäterna till en rapport som ska presenteras för Studiesociala rådet den 18 oktober. Det är så roligt att se att SLU:s kårer gör ett så bra jobb med att välkomna de nya studenterna! Så klart finns det alltid förbättringsmöjligheter och just nu pågår det en uppföljning med kårerna av sådant som kommit upp i enkäten, för att se vilka delar av insparken de kan förbättra eller göra annorlunda till kommande år.

Jag vill också berömma er som lämnat kommentarer, många är väldigt konstruktiva vilket är viktigt för att kunna reda ut vad som gått snett/inte varit bra och därefter göra det som behövs för att det inte ska hända igen. Det finns också många bra kommentarer med ändringsförslag på sådant man tycker kunde ha gjorts annorlunda.

Enkäten  gick ut till ca 1000 studenter varav 474 svarade och nedan kan ni ta del av några av resultaten.

helhetsintryck
De allra flesta tyckte att insparken som helhet var bra (4) eller mycket bra (5)
pressad
I kommentarerna anger man ofta att grupptycket är den största anledningen till att man känt sig pressad, inte så mycket att det varit ett tvång eller en press från de som arrangerade insparken.
alkohol
En tydlig skillnad från insparkar vid andra universitet är att SLU-kårernas insparkar i väldigt liten utsträckning baseras på att man ska dricka alkohol. Istället jobbar kårerna oftast med gruppbaserade övningar med syftet att skapa en sammanhållning i klassen/gruppen.

du-krankt

annan-illa-behandlad

Tyvärr är det inte så många som kommenterat vad som hänt, vilket gör det väldigt svårt att se till att det inte sker igen. Jag uppmanar er som upplevt att ni blivit kränkta eller illa behandlade att ta kontakt med någon i er kår och berätta vad du upplevt, det blir då lättare att reda ut och göra eventuella förändringar för att det inte ska upprepas.

Allt som allt har insparkarna varit väldigt bra, och det som varit mindre bra följs nu upp eller har redan retts ut. Bra jobbat alla kårerna! Slutligen vill jag dela med mig av bilden nedan som visar på vilka som bidragit till att de nya studenterna fått ett så bra välkomnande, superbra jobbat!

Ordmoln bildat från kommentarerna till frågan "Kände du att du hade någon att vända dig till om du hade synpunkter på insparken?". Ju större ordet är, desto fler gånger har det kommenterats!
Ordmoln bildat från kommentarerna till frågan ”Kände du att du hade någon att vända dig till om du hade synpunkter på insparken?”. Ju större ordet är, desto fler gånger har det kommenterats!

//Karolina Ottosson