Glädjande nyheter för Hippologstudenterna!

Under våren har SLUSS tillsammans med Hippologernas akademiska studentkår (HAS) arbetat intensivt med att förändra villkoren för hippologstudenternas schemalagda häst och anläggningsvård. Förändringsarbetet har pågått under flera år utan större framsteg och studenternas studiesociala situation har varit ohållbar.

När SLUSS presidium besökte Flyinge i januari

Därför kan vi nu med glädje meddela att vi tillsammans med HAS, representanter från de tre riksanläggningarna, Hästnäringens nationella stiftelse samt SLU har kommit fram till en mer hållbar lösning. Förändringarna kommer implementeras redan till höstterminen 2017. Då garanteras hippologstudenter ledighet under undervisningsfria dagar och storhelger, maximalt schemalagda under 2 helger per termin och person, samt att personal alltid ska finnas närvarande när studenterna utför häst och anläggningsvård. Om en student blir sjuk ska det finnas personal som kan arbeta i studentens ställe.

Under all schemalagd häst och anläggningsvård ska det finnas en tydligare progression i graden av handledning samt koppling till forskning. Under utbildningens alla tre år ska häst och anläggningsvården bidra till möjligheten för studenterna att fördjupa sin kunskap och öka självständigheten i sin färdighet.

Det kommer pågå ett fortsatt arbete för att säkerställa studentinflytandet i utvecklingen av hippologutbildningen och i utvecklingsarbetet för att minska de rutinmässiga momenten i stallarna.

SLUSS är mycket nöjda med hur diskussionerna har gått under våren och tror att förändringarna är ett steg i rätt riktning. Vi hoppas på en fortsatt öppen diskussion tillsammans med HAS, representerar från riksanläggningarna och SLU! Studentinflytandet har en viktig roll i utvecklingsarbetet för alla våra utbildningar!

/Isabella Hallberg Sramek & Sofia Lindkvist