Hösten är här, men än är vi inte förmultnade…

SSKknapp

Nu har hösten intagit Skara Campus och löven har färgat marken i de mest fantastiska färger. De treor som är kvar det sista året har återfått rutinerna efter sommaren i allt vad det innebär att vara student. Vi saknar dock våra Etologi och Djursjukskötar ettor och tvåor och hoppas de har de bra borta på Ultuna dit utbildningarna från och med i år flyttat. De lämnade ett vakuum efter sig som märks i korridorerna och på de kårsammanhang man annars möts för att ta en öl eller bara utbyta lättsamheter.

Vi har dock inte varit sysslolösa. Vi har fortfarande BYS (Biologiska Yrkeshögskolan) kvar och de har utökat sina utbildningar, vilket betyder mer nytt spännande folk att träffa. För några veckor sedan anordnade Festmästeriet i SSK vår alldeles egna Grisfest, som är en av Skaras traditioner. Sittningen blev inte lika stor som föregående år, vilket reflekterar frånvaron av SLUs utbildningar, men både SLU treor och BYSare kom och festen blev en väldigt lyckad sådan med god mat, trevlig musik och ett härligt umgänge. En eloge till Festmästeriet som uppvisar sann Skara-anda med ett brinnande engagemang och aldrig sviktande energin!

Tåg inför kälkrace

Samtidigt som denna sittning anordnades reste en av våra fanbärare från SSK upp till Ultuna för att fanbära under Ultunas Kälkrace, som avslutade de två härliga insparksveckorna som våra nya småttingar fått uppleva. Tack ULS för att ni tog dem under era vingar. Vi i SSK har nyss införskaffat en sprillans ny fana och den bars högt och med värdighet i processionen. Vi är stolta över att kunna få representera SSKs närvaro på Ultuna. Än är vi inte död och begraven bara för att utbildningarna flyttat, och vi är uppsplittrade på två orter. Det finns fortfarande sprakande lågor i oss som vi kommer att hålla vid liv åtminstone ett år till.

Som tecken på att Skara Studentkår fortfarande kan och vill så anordnade vi SLUSS höstmöte. Vi var en hop tappra människor som fixade sovplatser, bakade mötesfika, serverade hemlagade maträtter inklusive förrätt och efterrätt, samt ordnade en pubkväll. Allt gick väldigt smidigt och vi vill tacka de eldsjälar som gjorde detta möjligt! Till SLUSS representanterna vill vi även säga tack för den trevliga helgen, det var roligt att ni ville komma hit en sista gång!

Nu senare i höst, den 29 november, tänker vi anordna ännu en traditionell Skara sittning: Hernqvistan. Vi bjuder härmed in alla SLUare att besöka Skara Campus en sista gång, till vad som troligen blir vår sista traditionella sittning. Sittningarna i Skara är mindre än på många andra Campus, men det medför fördelen att vi har en gemytlig stämning bland folket och en väldigt trevlig atmosfär. Skara är en mysig gammal stad och vi kommer att sakna den. Vi och många fler anser att det är en förlust för SLU att lämna Skara. Men låt oss då istället för att sörja, fira Skara med en sista episk fest!

Moa Nygren
PR-vårdare för Skara Studentkår