Lyckad Smedjevecka

Marias första blogg kommer här!

Tiden går fort när man har roligt, jag har redan varit vid SLU i Skara som platschef i fem veckor! Veckorna har varit fulla av intressanta och spännande möten. Det är så roligt att vara tillbaka vid SLU och få arbeta med alla de viktiga frågor som ryms inom SLU!

Som vanligt sista veckan i september genomförde vi årets Smedjevecka. Veckan innehöll ett späckat program, som visade på verksamheterna vid SLUs campus. Seminariet i serien ”Det digitala djuret” hade så många som 100 deltagare från olika organisationer och företag. Det spelades in precis som de föregående seminarierna i serien och kan ses i efterhand. Det blev många väldigt bra presentationer att titta i efterhand på för er som inte hade möjligheter att delta!

På måndagen hade man möjligheter att få hjälp att tillämpa precisionsodling då Tilldelningsfilens väg till redskapet presenterades under en halvdag med stöd från Sveriges bästa kompetens på området. På den sedvanliga Hästdagen berättade etologiforskare om hur man kan tänka när man lastar hästar och ett nationellt program för hästföretagare presenterades. Under Hästivalen tog många besökare chansen att få uppleva ett digert program som speglade hästvärlden.

Under Smedjeveckan, som för övrigt var samma vecka som FN:s klimatmöte, så presenterades prototypen av spelet KliMat 2030 för naturbrukselever från Uddetorpsskolan. Margareta skrev mer om spelet i sin blogg från september.

Jag kan passa på att tipsa om SLUs satsningar på klimat som finns samlade under rubriken: SLU, universitetet med 52 klimatveckor om året.

Den 9 oktober får vi besök av SLUs rektor Maria Knutson Wedel. Du har möjligheter att träffa henne under sopplunchen!

Jag vill också påminna om uppmaningen vi fick häromdagen att komma med förslag på programnamn för utbildningar för SLUs målgrupp. Här hittar du information om fördubblingsprojektet

Nu ser vi fram mot en fortsatt spännande höst med många viktiga och intressanta projekt som rullar på!

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.