Händelserika dagar

En känslodaddad och stämningsfull examenshögtid fick avsluta förra veckan. Det fanns ingen tveksamhet om SLU-lärarnas populäritet med de dånande applåder ni fick av närmare 400 studenter och anhöriga –  ni ska vara riktigt stolta! Men det är klart att denna högtidsstämning tillsammans med vetskapen om att detta är en av de sista avslutningarna gjorde det svårt för många att hålla tårarna borta. Och med risk för upprepning; det är ni lärare som är fundamentet till att vi har så attraktiva utbildningar här i Skara och vi hoppas och tror att övergången till Ultuna ska kunna ske med er som de goda förebilder ni är! – tack igen för ert stora engagemang!

Åter kunde Skaraborna se tåget av studenter genom staden, med fanor och trumvrirvlar i vackra försommarfina Skara. Det blev också en härlig ”avkoppling” från det nu intensiva arbetet med utredningen som i helgen gick in i slutfasen.

Igår strax efter kl. 11, en timme senare än planerat, efter 4 månaders arbete, gick den iväg, förslaget till hur vi ska kunna ställa om SLU i Skara mot nya mål. Allt för att stämma överens med näringens och samhällets framtida behov, men framför allt med förslag som skulle kunna bli långsiktig hållbara i framtidens SLU. För vi vill vara en del av denna framtid. Men för att skapa en stark miljö även fortsättningsvis, så måste vi också ”kroka arm” med andra aktörer och det är därför det finns ytterligare förslag där andra än vi bär ett huvudansvar. Men grunden i omställningen, vill vi ska vara, ett forstatt starkt SLU i Västra Götaland.

Då krävs både forskning, utbildning och samproduktion på SLU Campus. Förslaget bygger därför bl.a. på en ny forskningsmiljö med professur inom företagsekonomi. Detta kopplat till den produktiosnnära miljö som finns i Västra Götaland. Med denna som bas kan vi stärka tvärvetenskaplig efterfrågad temaforskning och utnyttja redan befinintliga forskningsområden och dessutom knyta samman olika delar av SLU.

Vi vill förstås fortsätta att bygga på den kompetens som finns i Skara och det stora engagemang som finns inom många områden, inte minst inom pedagogik. Arbetsgivare inom lantrbrukets organisationer och regionala myndigheter säger med en röst att vi vill att de vi anställer har mer på fötterna när det gäller att förstå praktikens förutsättningar.

Detta vill vi hjälpa till med. Vi vill vara med och skapa kurser i slutet av SLU.s yrkesinriktade program med början i agronom och veterinärutbildningarna för att vara en brygga för studenterna ut i arbetslivet och där företagen medverkar till fortsatt traineeutbildning. Men det är så mycket mer vill vill i Skara och allt finns att läsa i utredningen   http://www.slu.se/sv/om-slu/orter/skara/

Det är nu min förhoppning att alla på SLU Campus i Skara ska kunna känna framtidstro inför den stundande sommaren!

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.