Utbildningens finansiering och kvalitet

Inga glada nyheter vad gäller finansiering av utbildningen, tyvärr. I budgetpropositionen idag är statsanslaget till SLU i princip oförändrat för 2013, trots att vi argumenterat starkt för behov av nya utbildningsplatser och kvalitetsförstärkning av Hum/Sam utbildningar. Argumentationen är inte svår att föra – vi har flera utbildningsprogram med stort söktryck och tydlig efterfrågan från arbetsmarknaden. I årets budgetpropp riktas medel till andra universitet för hundratals nya platser på civil- och högskoleingenjörsutbildningar samt sjuksköterske- och läkarutbildningar. Förra året var det medel till kvalitetsförstärkning av Hum/Sam, men SLU har tydligt hamnat utanför högskolepolitiken vad gäller utbildningen. Sådana här dagar känns det viktigt att vi snart väcker frågan om departementstillhörighet för SLU!

Vad gäller indragna anslag (i samband med att studieavgifter infördes för utomeuropeiska studenter) ska SLU ändå följa de andra universiteten. Det kostar SLU 4,5 miljoner kronor, vilket vi förväntas dra in igen på avgiftsbetalande studenter och på utbildningar som ges högsta betyg i det nya kvalitetsutvärderingssystemet. Det systemet har ju varit mycket omdebatterat, och förra veckan beslutade den europeiska kvalitetssäkringsorganisationen ENQA att Högskoleverket inte längre uppfyller kriterierna för medlemskap. HSV får två år på sig att anpassa utvärderingssystemet till ENQA:s kriterier, men kommer att fullfölja den pågående utvärderingscykeln fram till 2014. Det innebär för oss på SLU att det pågående arbetet med att ta fram examensarbeten och förbereda självvärderingar för de flesta av våra examina ska fortsätta enligt planerna. En viktig del av kritiken mot det svenska systemet är att en mycket stor vikt läggs på granskning av ett fåtal självständiga arbeten. I våra förhållandevis små studentgrupper kan ett par mindre lyckade exjobb innebära att examensrätten för ämnet hotas. Man kan ifrågasätta om det är rimligt, särskilt inom yrkesexamina där andra kompetenser än de som examineras i ett självständigt arbete är minst lika viktiga. Att utvärderingssystemet har fokus på examensmålen är i grunden positivt, och det utvecklingsarbete som lärarna det senaste året lagt på exjobbskurserna kommer helt säkert studenternas lärande tillgodo.

Till sist vill jag påminna om att vi har bra och efterfrågade utbildningar på SLU. Studenter från SLU får och gör bra jobb, och våra områden blir allt mer betydelsefulla i samhället. Det är viktigt att vi ser över utbildningarna så att vi behåller dessa kvalitéer, men samtidigt utnyttjar de resurser vi har effektivare-

Lena Andersson-Eklund

av Prorektor Torbjörn von Schantz

SLU:s prorektor Torbjörn von Schantz. Före 1/1 2013 skrevs inläggen av prorektor Lena Andersson-Eklund.