Almedalen onsdag 3/7

Gårdagens 33 millimeter regn har förbytts i en sommarblå himmel och lagom sommarsvala vindar. Visby visar upp sitt vanliga sommaransikte.

På morgonen tittar jag lite mer noggrant på årets program i Almedalen. I år är det drygt 3700 aktiviteter. Som vanligt är det många inom våra områden och det är många olika aktörer som ordnar seminarier, heta stolar och debatter om jordbruk, skog, mat, omställning till ett hållbart samhälle och nog så många andra ämnen där vi har stor kompetens. Flera seminarier som andra ordnar handlar t.ex. om precis de frågor som våra framtidsplattformar arbetar med.

Första aktiviteten i vår lokal hölls av SMHI, som drog fullt hus med rubriken ”Vattenbrist i klimatförändringens spår – vad kan vi göra?”

Efter SMHI var det SLU Aquakultur som fyllde lokalen för att fördjupa våra kunskaper genom en bred diskussion under Annsofie Wahlströms kompetenta ledning, om ”odling av fisk, skaldjur och alger…”. Här ryms många frågeställningar som på olika sätt exemplifierar komplexiteten i utvecklingen av det moderna samhället till hållbara konsumtions- och produktionssystem. Allt från geologiska förutsättningar och historia över livsmedelssäkerhet, fiskvälfärd och högteknologi till distribution, smak och konsumentbeteende. Kretsloppsambitioner i flera dimensioner återkommer vid flera tillfällen. Spännande och engagerande på många olika sätt.

Näst ut var Urban Futures, som tar sig an en av den moderna stadens stora utmaningar, när det gäller vad vattnet för med sig, nämligen källsorterande toaletter. Josefin Wangel modererar engagerat, stimulerande och initierat. En rad aspekter på utmaningarna och möjligheterna med att ta mycket bättre hand om det avfall, eller ur ett annat perspektiv de resurser, som utgörs av det som hamnar i våra toaletter avhandlas. Även här blandas detaljerade tekniska lösningar med riktigt stora frågor om resursflöden i samhället och inte minst slutandet av kretslopp.

Årets sista egna SLU-seminarium stod Mistra Biotech för.  Liksom vid gårdagens livepodd kretsade diskussionen kring GMO, den här gången under titeln GMO ❤️ Eko = Sant? Jag tolkar det som att ingången i samtalet är frågetecknet och det känns som en bra sammanfattning på vad vi håller på med inom SLU, vi tar oss an viktiga frågetecken och undersöker om de går att räta ut till utropstecken eller något annat. Hur som helst var det mycket folk och många frågor, även om jag missade en del eftersom jag gick och lyssnade till utbildningsminister Matilda Ernkrans som deltog i en panel med bl.a. klimatstudenter, kring frågan om vad universiteten kan göra för ”leva som de lär” i relation till klimatutmaningarna.

Efter avslutade program var det många SLU:are som hjälptes åt att tömma lokalen på all utrustning. God stämning och hjälpsamma händer såg till att få undan mycket redan innan fotbollen. Några stannade på Björkanders magasin för att titta på svenskornas försök att nå en VM-final i fotboll och det blev ett intensivt bärande i pausen. Några av oss tog bussen till Kneippbyn under förlängningen och kom fram till våra respektive rum lagom för att konstatera att det blev förlust den här gången.

Icke desto mindre känns årets Almedalsinsats som en vinst, för SLU! Tack till alla som bidragit till ett lyckat program och tack till alla som har engagemang kvar under resterande dagar!

1 kommentar