Flera SLU-utbildningar fortsatt populärt val bland blivande studenter

English version below

I dag fredagen den 12 juli, är det min sista arbetsdag innan sommarsemestern börjar och jag vill passa på att tacka alla SLU:are för ert engagemang för SLU och inte minst för utvecklingen av våra utbildningar.

I går kom resultaten ifrån första antagningsomgången för höstens utbildningar. Totalt antogs 5 191 blivande studenter till SLU:s program och kurser hösten 2019 och besked har nu skickats ut till dessa, som har två veckor på sig att tacka ja till erbjuden plats. 1 195 nya studenter har antagits till någon av SLU:s grundutbildningar. Det är den högsta siffran under de senaste åtta åren och en ökning med två procent jämfört med i fjol.

Detta är första antagningsomgången och jag vill vara försiktig med att dra några fullständiga slutsatser innan vi väl har våra studenter på plats i höst. Jag konstaterar dock att SLU har några av Sveriges mest populära utbildningar. I toppen ligger som vanligt djursjukskötarprogrammet och veterinärprogrammet, båda med mycket höga antagningspoäng. Strax efter kommer landskapsarkitektprogrammet, som ges både i Uppsala och Alnarp. Trädgårdsutbildningarna är också mycket populära och i år är trädgårdsingenjör med inriktning odling den mest sökta.

Det kompletterande naturvetenskapliga masterprogrammet i trädgårdsvetenskap, som tillsammans med kandidatutbildningen ger en hortonomexamen fortsätter att öka i intresse. Landskapsingenjörsprogrammet ges för första gången förutom i Alnarp även i Uppsala. Båda dessa program har också högt söktryck med många reserver kvar efter första antagningsomgången Tyvärr noterar jag att det fortfarande är för få som hittar till våra, för framtiden, så viktiga utbildningar; agronom- och jägmästarprogrammen. Här fyller vi knappt platserna och det finns inga reserver kvar efter första antagningsomgången.

I höst fortsätter vi tålmodigt och med oförtruten energi det så kallade fördubblingsprojektet. Det hindrar inte att jag längtar till den dag då jag kan säga att drömmen om fler studenter med agrar och skoglig utbildning examinerade ifrån SLU har blivit sann. Men nu väntar lite välbehövlig semester och med tankarna på annat!

Med önskan om en på alla sätt bra sommar hälsar,

Karin Holmgren, prorektor

Several SLU programmes remain a popular choice for new students

Today, Friday 12 July, is my last working day before the summer holidays, and I’d like to take the opportunity to thank you all for your commitment to SLU and, not least, to the development of our degree programmes.

Yesterday, we received the results of the first admission round. A total of 5,191 new students have been admitted to programmes and courses at SLU for the 2019 autumn semester, and they now have two weeks to accept their offers of a place. 1,195 new students have been admitted to one of our undergraduate programmes, the highest number in the last eight years and a two per cent increase compared to last year.

However, this is only the first admission round and I don’t want to draw any conclusions before our students are actually here on campus. I note that some of Sweden’s most popular degree programmes can be found at SLU. Top of the list, as usual, are the programmes in veterinary nursing and veterinary medicine; both programmes require high admission credits. They are closely followed by landscape architecture, offered in both Alnarp and Uppsala. Our horticultural programmes are also very popular, with Horticultural Management: Gardening and Horticultural Production topping the list.

The supplementary Master’s programme in horticultural science, which combined with the Bachelor’s programme leads to a degree in horticultural science, continues to attract students. The landscape engineer programme is, for the first time, offered not only in Alnarp but also in Uppsala. These programmes both have a high number of applicants per place, with several applicants on the waiting list after the first admission round. Sadly, all too few students seem to find two of our programmes that are of crucial importance for the future; the agricultural science and forest science programmes. We barely have enough applicants to fill the places available, and no candidates on the waiting list after the first admission round.

After the summer, we will continue to work on the student doubling project, patiently and with unflagging energy. I look forward to the day when I can say that the dream of more students with an agricultural or forestry degree from SLU has come true. But before that, some well-deserved leave with focus on other things than work.

I wish you all a pleasant summer!

Karin Holmgren
Deputy Vice-Chancellor