SLU:s kvalitetssäkringsarbete – att granska och bli granskad

Just nu är det mycket fokus på kvalitetssäkring här vid SLU. I år är vi i universitetsledningen inte bara med och granskar vissa av våra egna utbildningar inom ramen för vårt fortfarande ganska nya kvalitetssäkringssystem, utan vi blir själva granskade av vår tillsynsmyndighet Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Det är intressant och spännande men också lite nervöst att vårt system med kvalitetsdialogerna, som jag själv tycker fungerar väldigt bra och är nöjd med, nu är under luppen och utvärderas.

Det som jag tycker är så bra med kvalitetssäkringssystemet är att det ger rektor och prorektor, utbildningsnämnden (UN) och forskarutbildningsrådet (FUR) goda möjligheter att få bättre insikt i de enskilda utbildningarna. Genom kvalitetsdialogerna uppmärksammas vi på såväl styrkor som utmaningar med våra utbildningar – när det gäller alltifrån innehåll och genomförande till lärarnas/handledarnas och studenternas/doktorandernas förutsättningar och tillgängligt stöd för undervisning och lärande. Det är särskilt upplyftande och lärorikt att som prorektor och ordförande i UN få samtala med alla de engagerade programansvariga, lärare och studenter som gör ett fantastiskt jobb med SLU:s utbildningar.

Under hösten granskar vi själva, inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå, både korta yrkesprogram och kandidatprogram. Samtidigt blir vi alltså granskade av UKÄ, som genom en bedömargrupp ska undersöka om SLU har adekvata rutiner och processer för att säkerställa en hög kvalitet i utbildningen. Förhoppningsvis tycker bedömargruppen, precis som jag, att vi har det och att SLU:s kvalitetssäkringssystem fungerar bra och är kvalitetsdrivande.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är en ny process som vi precis har börjat få rutiner kring, och att det i många fall kommer att ta tid innan vi kan se några konkreta resultat av alla ansträngningar. Men det är uppenbart för mig i alla fall att vi har satt ett hjul i rullning. Min förhoppning är nu att vi gemensamt kan se till att detta hjul fortsätter att rulla mot ännu bättre utbildningar och förutsättningar för er lärare, doktorander och studenter som gör SLU till det universitet i världsklass som det redan är!

Gå gärna in på medarbetarwebben och läs mer om SLU:s kvalitetssäkringsarbete och UKÄ-granskningen https://internt.slu.se/kvalitetssakring-utb).

SLU’s quality assurance work – to review and be reviewed

There is currently a lot of focus on quality assurance here at SLU. This year, the university management will not just review some of our courses and programmes within the framework of our still quite new quality assurance system, we will also be reviewed by our supervisory authority the Swedish Higher Education Authority (UKÄ). It’s interesting and exciting, but also a little intimidating that our quality dialogue systems, which I personally think work very well, will be reviewed and evaluated.

The good thing about the quality assurance system is that it allows the vice-chancellor and deputy vice-chancellor, Board of Education and the Council for PhD Education to get a better insight in individual courses and programmes. Through the quality assurance dialogues, we become aware of both strengths and weaknesses in our education offering – everything from content and implementation, teacher/supervisor and student/doctoral conditions to available teaching and learning support. As the deputy vice-chancellor and chair of the Board of Education, it is especially uplifting and educational to talk to all the committed programme coordinators, teachers and students that do a fantastic job with SLU education.

This autumn, we will review first- and second-cycle education, both short professional programmes and Bachelor’s programmes. Meanwhile, UKÄ will carry out its own review; an evaluation group will investigate whether SLU has adequate procedures and processes to ensure high-quality education. Hopefully, the evaluation group will think, as I do, that our education is of high quality, SLU’s quality assurance system works well and is quality-driven. At the same time, it is important to remember that this is a new process which we have just recently created procedures for. In many cases, it will take time before we will see concrete results from all our efforts. However, I am certain that we have got the ball rolling, and my hope is that we will now ensure that this ball keeps rolling toward even better courses and programmes and conditions for teachers, doctoral students and students – after all, you already make SLU a word-class university! Visit the staff web to learn more about SLU’s quality assurance work and the UKÄ review: https://internt.slu.se/en/organisation–styrning/quality-assurance-of-slus-education/