Frågor och svar – ”Det beror på”

”Det beror på”. Det har varit ett vanligt svar på många frågor som dykt upp i krisledningsgruppen och den mer operativa coronagruppen de senaste två månaderna. ”Det beror på” är ett tråkigt svar både att ge och att få. Samtidigt är det i vissa lägen det enda svaret som finns.

Under våren har vi i krisledningsgruppen, den mer operativa coronagruppen, i ledningsgrupper på olika nivå här på SLU och även som individer säkert funderat på hur vi ska tolka och implementera de bindande rekommendationer och restriktioner som givits. Vi jämför med andra lärosäten och verksamheter och försöker ta så kloka beslut som möjligt. En extra utmaning för SLU:s del har varit att vi finns i hela landet och att det därmed varit olika smittspridningsläge.

SVT har sammanställt en lista med alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som gäller i Sverige just nu. En del riktar sig till var och en av oss, andra gäller oss som arbetsgivare. I dagens blogg lyfter jag några rekommendationer för arbetsplatser som vi i krisledningen fått frågor runt.

Begränsa smittspridningen – men på vilket sätt?

Rekommendationerna är att vi som arbetsplats ska säkerställa att vi vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning och se till att personal, om det är möjligt:

  1. Håller avstånd till varandra, 
  2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda handsprit,
  3. arbetar hemifrån,
  4. undviker onödiga resor i arbetet,
  5. och kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.

Rekommendationer säger tydligt vad som är viktigast för att hindra smittspridning, sedan är det upp till oss hur vi implementerar dem. Det innebär till exempel att vilka åtgärder som är lämpliga kan skilja sig åt beroende på smittspridningen på orten, om resa till arbetet görs i egen bil eller i kollektivtrafik, att vi behöver tänka igenom vad som är onödigt, och vad vi ställer om respektive ställer in.

De som undervisat under våren har fått fundera över hur studenterna ska uppnå lärandemålen på distans. Det kan handla om en laboration som är nödvändig för lärandet i normala fall, men om man ställer den i ljuset av att riskera liv bedöms den som mindre nödvändig och andra sätt att stödja lärandet har skapats.

När det handlar om lydelsen ”om det är möjligt” har jag hört många bra exempel på hur vi förändrat rutiner och därmed gjort det möjligt. Det kan handla om att rotera närvaron på arbetsplatsen för att lättare hålla avstånd, låta någon låna hem kontorsstolen för att möjliggöra hemarbete om personen har lätt att få ont i ryggen.

Men ibland är det inte möjligt att uppfylla alla fem råden, till exempel kan man inte arbeta hemifrån om uppgiften är att hålla en odling vid liv. Det kan också vara svårt att undersöka ett djur och samtidigt hålla två meters distans till andra människor. Då kan det bli än viktigare att hålla de andra råden för att minimera de totala kontakterna.

Icke-nödvändiga resor – vad betyder det?

Både UD och Folkhälsomyndigheten har gått ut med rekommendationen att undvika icke-nödvändiga resor, både inrikes och till andra länder. Begreppet ”icke-nödvändiga resor” lämnar stora möjligheter till tolkning och är därför en vanlig fråga till krisledningen och Coronagruppen. Svaret är återigen ”det beror på”.

I normala fall tänker vi att våra experiment är nödvändiga för att vi ska få resultat, så att vi kan leverera till våra medförfattare, uppnå våra mål innan vår post-doc eller doktorandtid tagit slut eller att vår resa är nödvändig för att genomföra fältstudier eller sommarkurs. Men nu i pandemiläge måste vi göra en omvärdering av nödvändigheten av resan.

Egentligen är det lätt; är målet med resan verkligen så viktigt att du är beredd att ta ansvaret att bidra till att fler kan insjukna, sätta press på sjukvården och att fler avlider? Kan målet senareläggas? Kan resan genomföras utan kontakter med andra? Kan man ta två bilar? Kan någon som redan är på plats genomföra testet? Hur tänker du hantera situationen om du själv eller dina medresenärer blir sjuka under resan?

One size fits all?

Att ignorera Folkhälsomyndighetens bindande rekommendationer är inte möjligt. Även om vi tycker att vi ändå bara träffar samma människor på arbetsplatsen, så vet vi inte hur stora var och ens nätverk är utanför arbetet. Har vi medarbetare varav en är i möjlig riskgrupp och kollegor har barn som går i skola där smittspridning just nu ökar eller en sambo med närkontakt med människor i sitt arbete? Då blir det ännu viktigare med en bedömning av hur vi kan hitta sätt att göra det möjligt att arbeta hemifrån.

När vi försöker se helhetsbilden och tar ansvar både som arbetsplats och som individ så kan vi hitta sätt att implementera råden utifrån arbetsuppgifter, ort, smittspridningstakt, medarbetares och studenters hela situation. Att formulera ett övergripande beslut som alla i verksamheten blir nöjda med och kan följa fullt ut, är därför varken önskvärt eller möjligt. Här litar jag på våra chefers förmåga att anpassa sina beslut till varje enskild situation.

Jag drar en slutsats som jag ofta gör: One-size-never-fits-all.

Hur blir det nu då i höst?

Jag liksom övriga i ledningen önskar innerligt att vi kunde veta hur pandemin utvecklar sig och vilka beslut då Folkhälsomyndighetens kommer att ta inför hösten. Vi är i samma läge som övriga lärosäten, och vi har tät kontakt för att jämföra hur man klokast kan agera i det ovissa läget.

Eftersom vi inte äger frågan om campusundervisning själva, så har vi hittills endast kunnat besluta att boka lokaler så att vi inte står helt oförberedda om Folkhälsomyndighetens tar bort restriktionerna, och vara beredda på distans om det fortsätter eller blir en andra smittvåg. Då distansläget verkar bli långvarigt och studenterna behöver genomföra viss undervisning som inte kunnat lösas på distans så beslutade Utbildningsnämnden redan nu i veckan att i vissa moment ge möjlighet till undantag från distansundervisning, men fortfarande strikt följa rekommendationerna om fysisk distans.

I förra veckan påbörjade krisledningen ett skarpt scenarioarbete för att vara beredda, se över vilka beslut vi skulle kunna ta redan nu och förbereda vilka beslut som ska tas beroende på vilka rekommendationer FHM ger. Vi ser två troliga scenarier: 1) att Folkhälsomyndighetens rekommendation är att vi kan ha corona-anpassad campusundervisning, 1b) samma men med reserestriktioner kvar utomlands så att internationella studenter inte kan resa hit 2) att samma rekommendationer som under våren kommer att fortsätta.

Så även om jag just idag återigen måste ge samma tråkiga svar ”Det beror på” (Folkhälsomyndighetens rekommendationer), så hoppas jag att vi inom någon vecka kan ge ett något mer uttömmande svar avseende hösten.

_____________________________________________

Questions and answers – ”That depends”

”That depends”. This has been a frequent answer to many questions that have surfaced in the crisis management group and the operational corona group these last two months. ”That depends” is not the most fun answer to get or give. But sometimes, it’s the only answer there is.

This spring, different constellations here at SLU – the crisis management group, the corona group, management groups at different levels, and most likely all of us as individuals – have been pondering how to interpret and implement the various binding recommendations and restrictions that have been introduced. We compare ourselves to other higher education institutions and other operations and try to make decisions that are as wise as possible. SLU has faced particular challenges as we are represented all over the country, and the situation regarding the spread of the virus has not been the same everywhere.

SVT, Swedish Television, has compiled a list of all recommendations from the Public Health Agency that currently apply in Sweden. Some affect us as individuals, others SLU as an employer. In this blog post, I want to highlight some of the recommendations for the workplace that the crisis management group has had questions about.

Limit the spread of the virus – but how?

The recommendation is that we, as a workplace, take suitable measures to avoid the virus spreading and to make sure that we, wherever possible:

  1. keep a suitable distance to each other; 
  2. regularly wash our hands with soap and hot water or use a hand sanitiser;
  3. work from home;
  4. avoid non-essential business trips;
  5. adapt working hours to avoid travelling during rush hours.

The recommendations clearly state what we need to do to reduce the spread of the virus, but it’s up to us how we do this. This means that what are the most suitable measures may vary depending on where you work, if you travel to work in your own car or if you use public transport, and that we have to think about what is non-essential and what we need to cancel or reschedule.

Those who have been teaching this spring have had to think about how students can fulfil the intended learning outcomes when teaching takes place online. A lab session that may be necessary under normal circumstances is seen as less necessary when you consider that it may risk lives. Instead, other ways of supporting learning are created.

We often say ”if it’s possible”, but I have seen so many good examples of how we have changed the way we work and by doing so have made it possible. It could be rotating presence in the workplace to make it easier to practise social distancing, or letting someone working from home take their office chair home with them to prevent back problems.

However, sometimes it simply isn’t possible to follow all the advice. You can’t work from home if your job involves keeping crops alive. It can also be difficult to examine an animal and at the same time kepp 2 metres between yourself and others in the room. In situations like that, following the advice you can follow becomes even more important to reduce the total amount of contact.

Non-essential travel, what does that mean?

The Ministry for Foreign Affairs and the Public Health Agency have both issued recommendations to avoid non-essential travel, domestically and internationally. The concept ”non-essential travel” can be interpreted in different ways, and this is a common question asked of the crisis management and corona groups. Again, the answer is ”it depends”.

While we would normally think that our experiments are necessary for our findings, for delivering to our co-authors, to reach our objectives before our time as a postdoc or doctoral student comes to an end, or that our trip is necessary to do field studies or take part in a summer course – during this pandemic, we have to re-evaluate this. Is this trip really necessary?

This is actually an easy decision to make: Is the objective of this trip so important that you’re willing to take responsibility for more people falling ill, increasing the burden on healthcare services and risking more deaths? Can you reschedule? Can you take this trip without contact with others? Can you travel in separate cars? Can someone who’s already on site perform the test? How will you handle the situation if someone in your party falls ill during the trip?

Does one size really fit all?

We cannot ignore the binding recommendations from the Public Health Agency. Even if we think that we always see the same group of people at work, we don’t know what their networks look like. Do you have a colleague who belongs to an at-risk group while other colleagues have children at schools where the virus is spreading, or does someone have a partner who sees a lot of people as part of their job? If that’s the case, it becomes even more important to assess how we can make it possible for someone to work from home.

When we try to see the whole picture, when we take responsibility both as an employer and as individuals, we can find ways of implementing these recommendations based on tasks, the place of work, contagion speed and the overall situation of students and staff. To word a decision that everyone will be happy with and can comply fully with is neither useful nor possible. I trust our managers to adapt their decisions to each situation.

This is a conclusion I often draw: One size never fits all.

And what about after the summer?

Like everyone else that is part of SLU’s management, I sincerely wish we knew how the pandemic will develop and what decisions the Public Health Agency will be taking. Our situation is no different from that of other higher education institutions, and we’re in close contact to compare how to best act in these uncertain times.

As we’re not the ones with the final say on on-campus teaching, so far all we’ve done is book classrooms to make sure we’re prepared if the restrictions are lifted, but we must also be prepared for continued distance teaching if this continues or if there’s a second coronavirus wave. As distance teaching seems to remain our reality for some time still, and at the same time there is teaching that cannot take place online, the Board of Education earlier this week decided to make it possible to exempt some course components from the distance-teaching requirement. The recommendations on physical distancing are still to be fully respected.

Last week, the crisis management group initiated work with real-life situations to prepare, take inventory of any decisions that can be taken now, and prepare for decisions that will need to be taken depending on the recommendations from the Public Health Agency. We can see two likely scenarios: 1) The Agency recommendation is on-campus teaching adapted to the coronavirus, 1b) the same but with restrictions on travel abroad, meaning that international students won’t be able to travel to Sweden, 2) the current recommendations continue to apply.

So even if all I can do right now is to answer with the same boring ”that depends” (on the recommendations from the Public Health Agency), I hope that within a week or so, we’ll be able to give a more informative answer regarding the autumn semester.

Positivt om utbildning

Vid sidan om rådande pandemi finns mycket positivt som kopplar till SLU:s grundutbildning och som vi har all anledning att glädja oss åt. Jag tänker bland annat på vår goda kvalitetskultur, kommande Thesis Day, höga ansökningssiffror, utökade platser till sommarkurserna och fördubblingsprojektet.

SLU är det första och hittills enda lärosäte som fått godkänt kvalitetssäkringsarbete i UKÄ:s granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringssystem. Ett mycket fint bevis på våra medarbetares och studenters engagemang för kvalitetsfrågor, eller som UKÄ:s bedömargrupp uttrycker det: ”Bedömargruppens uppfattning är att lärosätet har ett systematiskt uppbyggt kvalitetssystem och likaså en till synes väl utvecklad kvalitetskultur, vilken utgör en god förutsättning för engagemang och ansvarstagande hos såväl studenterna som personalen vid lärosätet”.

Thesis Day – SLU:s hyllning till sina avgångsstudenter genomförs den 27 maj, denna gång med virtuellt upplägg, vilket gör Thesis Day lika tillgänglig för alla oavsett studieort. Eventet är öppet för lärare, studenter och alumner och jag hoppas att många passar på att delta i och besöka det! Se: https://internt.slu.se/nyheter-originalen/2020/4/thesis-day-den-27-maj-blir-virtuell/

Årets ansökningssiffror är ”all time high”, med en 20% ökning av antalet förstahandsval! Detta är förmodligen ett resultat av flera olika företeelser, som vår marknadsföring, unga människors växande intresse för våra ämnesområden, större studentkullar och oro för arbetslöshet på grund av corona-pandemin.  Oavsett vad så är det väldigt glädjande!

Det förändrade läget på arbetsmarknaden har lett till att regeringen i vårändringsbudgeten föreslår att lärosätena får ett utökat utbildningsuppdrag. För SLU:s del föreslås tillfälligt utökade platser till våra sommarkurser samt bastermin. Ytterligare förslag om ökade platser på permanent basis kan också komma inom kort. Det här är positiva nyheter, och passar bra in i SLU:s vision att fördubbla vårt studentantal!

Den interna remissomgången av rapporten: ”En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU” är inne i sitt slutskede. Ett första beslut för läsåret 21/22 tas av universitetets styrelse i juni. Av resursskäl blir det kanske inte en så offensiv satsning som vi i fördubblingsprojektet och förslagsställare skulle önska. Jag oroar mig därför lite för att luften kan gå ur det engagemang som har skapats och påminner om att fördubblingsprojektet är en långsiktig process. Utvecklingen stannar inte med styrelsens beslut om utbudet -21. Precis vad som nu gäller i corona-tider – vi måste vara uthålliga!

Till sist vill jag framföra min djupa uppskattning och varma tack till alla medarbetare och våra studentkårer för ert tålmodiga och viktiga arbete med studenternas och utbildningens bästa i fokus!

Karin Holmgren, prorektor, utbildningsnämndens ordförande

——————————

Positive news on the education front

We may be in the middle of a pandemic, but there are also things to be happy about, all linked to our undergraduate and Master’s education. Some that come to mind are our excellent quality of culture, the upcoming Thesis Day, large numbers of applicants, new places on our summer courses and the student doubling project.

SLU is the first, and so far the only, university to have its quality assurance work approved in the UKÄ (the Swedish Higher Education Authority) review of the quality assurance systems at higher education institutions. Excellent proof of the commitment our staff and students show when it comes to quality issues, or as the UKÄ assessment group puts it: ‘It is our impression that the university has a systematically constructed quality system and a well-developed culture of quality, something which lays a good foundation for commitment and responsibility among both students and staff’.

Thesis Day – SLU celebrating its graduates – will go online this year, making the event equally accessible to everyone, regardless of which campus they study at. The event is open to teachers, students and alumni and I’m hoping that many of them will show up and take part. More info  here: https://internt.slu.se/en/news-originals/2020/4/thesis-day-27-may-goes-virtual/

This year’s application numbers are at an all-time high, with a 20 per cent increase in the number of applications where SLU is the first-hand choice. There are most likely several factors contributing to this, such as our marketing, the growing interest in our subject areas among young people, larger cohorts and concerns about unemployment owing to the corona pandemic. Either way, it’s something to be happy about.

Because of the changed situation on the labour market, the government has proposed an extended assignment for higher education institutions in the spring amending budget. For SLU, an increased number of places on our summer courses and a foundation semester are proposed. Further proposals to permanently increase the number of places may come shortly. These are positive news that fit very well with SLU’s vision of doubling the number of students.

The internal consultation round for the report on our future programme portfolio (’En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU’) is in its final phase. A first decision for the 21/22 academic year will be taken by the SLU Board at its June meeting. We may not have sufficient resources for the initiatives those who have submitted proposals would like to see, or for a major undertaking like the student doubling project. I’m a little concerned that this might deflate the commitment that has been created, and I want to remind you that the doubling project is a long-term effort. It doesn’t end with a decision on the course and programme offering for 2021. As with everything else in times of a pandemic, we just need to tough it out.

Lastly, I want to express my deep appreciation and send my warm thanks to all staff and our student unions for your patient and crucial work focusing on the best interests of our students and the education we offer.

Karin Holmgren, deputy vice-chancellor and chair of the Board of Education

Det nya normala

Vi lever i en märklig tid. Vår förmåga till snabb förändring sätts på prov på riktigt och varje dag för med sig inslag av ”det nya normala”. Jag följer SVT dagligen och har sett hur världskartan färgas alltmer i rött, och tänker på hur vi vant oss vid tanken om smittade riskområden och därefter en pandemi. Vi använder nya begrepp som att platta ut kurvan och social distansering, och Zoom, Teams, Canvas, Kaltura och Skype har blivit årets arbetsverktyg.

Det var inte riktigt så här jag föreställde mig 2020 när jag vid installationen sa ”Framtiden för med sig utmaningar utöver global hållbarhet; vår samtid bjuder på snabb förändring”. Men det är nu, precis nu, som vi kan leva upp till våra kärnvärden, där vi säger att vi löser riktiga problem för en levande värld. Samhället kommer att ha mer behov av vår kunskap inom till exempel livsmedelskedjan, livsmedelssäkerhet eller hälsa och vi kommer att kunna bidra under 2020 på många andra sätt än vad vi är vana vid.

Förra veckan var turbulent, och mycket har hänt. Medarbetare har frivilligt och snabbt gått igenom vilket material vi har, så att vi kan supporta sjukvården nära våra campus. Ventilatorer lånas ut, det ryktas att de är redo att tillverka handsprit i Umeå och på bara några dagar har institutioner gjort risk- och konsekvensanalys. Men den stora insatsen denna vecka har nog varit omställningen till distansundervisning. På oerhört kort tid har SLU:s medarbetare hittat nya sätt att bedriva undervisning på.  Jag och prorektor Karin med ansvar för grundutbildningen, vill uttrycka vårt stora tack men också vår beundran för er insats. Tack alla ni som lärt er ett nytt IT-verktyg eller en ny funktion, som tänkt långt utanför boxen och stretchat er kreativitet, som har sett till att nätverken fungerar stabilt, som stöttat kollegor och hjälpt dem få distansundervisning att fungera och alla ni som peppat era kollegor. Tack alla studenter för ert tålamod och förståelse när vi försöker få ordning på övergången. Tack alla som svarat på alla frågor som uppstått och alla ni som hittat lösningar på till synes omöjliga problem.

Det är inte bara undervisningen som sker på distans, på Ultuna campus ekar det tomt i korridorerna när vi minimerar smittspridningen genom att arbeta hemifrån, och jag är säker på att det gäller även på de andra orterna. Ni saknas, ni medarbetare och studenter som skapar SLU. Jag hoppas vi snart är i full verksamhet igen, men det är oförutsägbart vad som händer framöver, och vi vet inte hur det nya normala ser ut nästa vecka. Jag vet dock att den här veckans snabba omställningar har bevisat att vi har förmågan att ställa om och hitta kreativa lösningar mycket snabbt. Sannolikt kommer den förmågan behövas snart igen.

Vi hjälps alla åt att minska smittspridning och att hålla humöret uppe trots utmaningarna. Det finns ju just nu ett otal coronaskämt som faktiskt gör situationen lite ljusare.

Rektor Mia

The new normal

We live in remarkable times. Our ability for rapid change has been challenged and every day brings elements of “the new normal”. I follow SVT daily and have seen how the world map is increasingly coloured in red, and I think about how we got used to the idea of ​​infected risk areas and a pandemic. We use new concepts such as flattening the curve and social distancing, and Zoom, Teams, Canvas, Kaltura and Skype have become this year’s working tools.

This was not really how I imagined 2020 when I said the following at the Vice chancellor’s installation: “The future brings challenges beyond global sustainability; our times offer rapid change”. But it is now, right now, that we can live up to our core values, which state that we solve real problems for a living world. Society will need more of our knowledge related to, for instance, the food chain, food safety and health, and in 2020 we will be able to contribute in many more ways than we are used to.

Last week was turbulent, and a lot has happened. Employees have voluntarily and quickly gone through our material supply, so we can support healthcare units near our campuses. Ventilators have been promised and the rumour is that they are ready to produce alcohol-based hand disinfectant in Umeå. Additionally, departments have conducted risk and impact analyses in just a few days. But the big effort this week has probably been the transition to distance education. In a very short time, SLU employees have found new ways to conduct teaching. I and Deputy Vice-Chancellor Karin, who is in charge of undergraduate education, would like to express our great thanks but also our admiration for your efforts. Thanks to all who have learned a new IT tool or a new function, thought outside the box and stretched your creativity, secured network stability, supported colleagues and helped them get distance learning to work and encouraged your colleagues. Thank you to all the students who have been patient and understanding as we have tried to get things to work. Thanks to everyone who answered all the questions that arose and to all of you who found solutions to seemingly insurmountable problems.

Not only is education done at distance, the empty corridors in the Ultuna campus echo as we minimise the spread of infection by working from home, and I’m sure that applies to the other campuses as well. All employees and students who make up SLU: You are missed. I hope operations will run fully again soon, but the future is unforeseeable, and we do not know what “the new normal” will look like next week. However, I know that this week’s quick changes have proven that we have the ability to change and find creative solutions very quickly. That ability will probably be needed again soon.

We all help to reduce the spread of infection and should keep our spirits up despite the challenges. If you are interested, read some of the numerous corona jokes online – they might brighten your day.

Vice-Chancellor Mia

Världsvattendagen sätter ljuset på SLU som vattenuniversitet

In English below

I de globala hållbarhetsmålen (Agenda 2030) spelar vattenfrågor en viktig roll i betydligt fler mål än de två med vatten i namnet (mål 6 & 14). Det beror på att vatten kopplar samman många mål, där till exempel vattenresurser, energiproduktion och matförsörjning behöver ses i ett helhetsperspektiv.

SLU jobbar både på bredden och på djupet med att ta fram ny kunskap om många av dessa livsviktiga vattenkopplingar, från källa till hav. Med över 400 kollegor som fokuserar på olika aspekter av vatten i både havs- och sötvattenekosystem, är SLU verkligen ett vattenuniversitet! Våra forskare och experter verkar i nordiska vattenlandskap och i många andra delar av världen, året om.

Världsvattendagen är ett bra tillfälle att lyfta fram den ”blå” sidan av SLU:s forskning och vår unika fortlöpande miljöanalys, som stödjer samhället i förändringsarbetet för att nå Agenda 2030. SLU:s utbildningar bidrar också till att bygga upp kompetens, så att samhället är bättre förberett för framtida vattenutmaningar.

För att hjälpa att påminna oss själva och omvärlden om SLU:s blåa sidor, ger SLU Vattenforum en samlad ingång till vattenarbetet.  SLU Vattenforum bygger sedan några år upp kopplingar internt och utåt genom bland annat publika satsningar som Baltic Sea Science Center på Skansen (med över 482 tusen besökare förra året, med start i april) och engagemang i Världsvattendagen.

Jag är särskilt mån om att SLU:s engagemang kring vatten blir känt, inte bara som välbehövlig vetenskaplig förståelse av vattenfrågor. Vi vill även engagera människor från olika delar av samhället i att vara med och bygga kunskap om vattnets kretslopp, transdisciplinärt. Behovet av detta slog mig när jag började titta lite mer noggrant på bilder av vattnets kretslopp i böcker och på nätet. Min nyfikenhet ledde till en systematisk analys. Den avslöjade att människor helt saknas i de allra flesta bilder av vattnets kretslopp som vi möter, redan under skoltiden.

Lyckligtvis engagerar SLU redan samhälle och allmänhet i vattenrelaterade frågor, genom medborgarforskning, olika miljöanalysprogram (bl.a. Övergödning, Biologisk mångfald, Skog och Giftfri miljö) och framtidsplattformar. Vid institutionen för stad- och land jobbar man även specifikt med hur deltagandeprocesser kan se ut i samband med lokalt införande av EU:s ramdirektiv för vatten.

SLU har allt att vinna på att använda Världsvattendagen för att påminna oss själva och våra samarbetspartners om hur centrala vattenfrågorna är för hållbarhetsmålen.

Kevin Bishop, vicerektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys

World Water Day highlights the blue SLU working towards Agenda 2030

In Agenda 2030’s Sustainable Development Goals (SDG’s) water has important roles that go far beyond the two SDG’s with water in their names (SDG 6 & 14).  That is because water connects so many of the goals, from the classic nexus between Water, Energy and Food to the challenges for partnerships (SDG 17).  SLU has the breadth and depth of expertise needed to create new knowledge about these connections linking life from water’s myriad headwater sources to the sea. Over 400 SLU colleagues are working on water issues in Nordic “waterscapes” and many other parts of the world, all year round, so SLU is truly a “water university” – in addition to its many other strengths.

World Water day is an opportunity to remember this water-related research, as well as SLU’s unique role in environmental monitoring and assessment (EMA) that supports society in making today’s Agenda 2030 transformations. And of course SLU is also building society’s capacity to manage water-related challenges through education.

To help remind ourselves, and the world, about this “blue” side of our university, SLU Water Forum is entering its third year building linkages internally and outwards through public interfaces such as the Baltic Sea Science Center at Skansen (with about 482 thousand visitors last year, starting in April) and engagement in World Water Day 2020.

I am particularly concerned to see that SLU’s engagement in water is recognized beyond just the scientific understanding of water. We have colleagues who are also working with transdisciplinary involvement of individuals from all walks of life, to build knowledge about the water cycle. The urgent need for this became apparent to me when I started looking a bit more carefully at the representation of the water cycle in books and on the internet. Curiosity led on to a systematic analysis which revealed that people were entirely missing from the vast majority of the pictures of the water cycle that we are exposed to throughout our lives, starting from grade school.

Fortunately, SLU is already engaging with society and citizens in water related issues, including through “citizen science”. Examples of this include Environmental Monitoring and Assessment programs (Eutrophication, Biodiversity, Forests and Non-Toxic Environment among others) and Future Platforms. The Department of Urban and Rural Studies has even worked specifically on participatory processes surrounding local implementation of the EU Water Framework Directive.

There is much to gain from using the World Water Day to remind ourselves, and others, of how vital the water issues are for the global sustainability goals.

Kevin Bishop, Pro Vice-Chancellor responsible for environmental monitoring and assessment

Svenska lärosäten går över till studier från hemmet från och med onsdag 18 mars

In English below

Regeringen informerade idag 17 mars under förmiddagen att det nu går ut en rekommendation som de förväntar sig att alla lärosäten följer. Alla studenter ska sköta sina studier hemifrån och inte i lärosätenas lokaler. Studenterna får behålla beslutade studiemedel. Beslutet omfattar enbart omställning till undervisning och examination på distans, så verksamheten ska i övrigt fortsätta som vanligt i så stor utsträckning som möjligt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

För SLU:s del så har många av våra lärare, programstudierektorer, programnämnder och stödverksamhet redan påbörjat arbetet med övergång till distansstudier och vi kommer nu i skarpt läge. Vi behöver hjälpas åt med fokus på våra studenter, och det behövs prioriteringar och kreativa samt lokala lösningar i detta exceptionella läge, både från oss anställda och våra studenter.

Tänk på att distansundervisning inte behöver betyda lysande digitala föreläsningar i detta läge – det kan betyda litteraturstudier och hemuppgifter. Nu när salstentamen inte kan ske ska det ersättas av hemtenta. Försök skapa så enkla lösningar som möjligt – tänk på att inte alla studenter har kraftfulla datorer hemma och att internetkapaciteten kan påverkas av belastning.

SLU har mycket praktisk undervisning som sker på orter av olika storlek. Vi behöver ta fram lokala lösningar där vi tänker klokt kring målet som är social distansering, inklusive resor till och från campus. Vissa moment som inte kan genomföras nu eller flyttas till i höst, kan behöva förläggas till sommaren.

Vi är i en extraordinär situation som vi inte vet hur länge den kommer att fortgå som givetvis är en prövning, men detta kommer vi att klara tillsammans!

Mia Knutson Wedel

—————

Swedish higher education institutions to transition to distance teaching as of Wednesday 18 March

At a press conference this morning, the government issued a recommendation which all higher education institutions are expected to follow. All students are to study at home instead of on campus. All students keep their student finance. The decision only concerns the transition to distance teaching and examination, which means other operations should continue operating as usual to the extent possible.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset (in Swedish)

At SLU, many of our teachers, programme directors of studies, programme boards and administrative functions have already started the preparations for the transition to distance teaching, which is now becoming a reality. We all need to focus on our students, we need to prioritise and staff, as well as students, need to find creative and local solutions in this exceptional situation.

Remember that distance teaching does not necessarily mean brilliantly prepared digital lectures, it can also be other kinds of independent study or home assignments. Written examinations on campus will be replaced by take-home examinations if necessary. Try to think of solutions that are as simple as possible – remember that not all students have powerful computers at home and internet capacity might be affected.

There is a great deal of practical teaching at SLU, at campuses of different sizes. We will need to find local solutions where we find the best way of achieving the objective of social distancing, including travel to and from campus. Course components that cannot be carried out now or moved till autumn may need to be scheduled for the summer.

We’re facing an extraordinary situation that is trying for us all, but together we can make it work!

Mia Knutson Wedel Vice Chancellor

Rektorsarbete, strategiarbete och klimat

In English below

Den 15 december har jag varit SLU:s rektor i exakt sex månader. Det har varit dagar fyllda med både arbete och glädje. Mycket arbete med att lära känna verksamhet och individer på vårt universitet, parallellt med att sköta det dagliga arbetet och hantera akuta ärenden. Mycket glädje när jag har besökt avdelningar och fakulteter och jag har verkligen uppskattat att jag blivit så varmt välkomnad överallt. Jag har fortfarande mycket kvar att besöka och ser fram mot att få alla prickar gröna på min SLU-karta. Det är mycket som har imponerat; exempel på samarbete över både orter och institutioner och att så många bryr sig om vår gemensamma arbetsplats.

Vår nya vision och strategi på remiss
En hel del tid har jag lagt på arbetet med att ta fram universitetets nya vision och strategi. Det har kommit mycket värdefull input från studenter, institutioner, nämnder, verksamhetsstöd, ledningsråd, styrelse, externa intressenter och nu sist från första mötet med vår International Advisory Board. Vår fantastiska kärntrupp från verksamhetsstödet har med stort tålamod sorterat ord och fångat upp andemeningar i diskussioner och nu har vi faktiskt ett slutförslag på vision, verksamhetsidé och fokusområden som kan gå ut på remiss.

I processen med framtidsscenario, vision, verksamhetsidé och strategi för att nå visionen har det blivit ännu mer uppenbart för min del att vi har både kunskap och en drivkraft som sträcker sig oerhört långt när det handlar om hur vi ska ställa om till ett hållbart samhälle inom de planetära gränserna. En klimatförändring påverkar villkoren för liv, såsom tillgång till vatten och livsmedel och vår gemensamma hälsa (OneHealth).

Klimatfrågan i fokus
Försöken att påverka framtidens klimat i positiv riktning är just nu aktuellt i och med att COP25-mötet pågår i Madrid. De diskuterar regler för utsläppshandel och hur kostnader till följd av skador orsakade av klimatförändring ska hanteras (Warszawamekanismen). Detta är oerhört komplicerade frågor och det finns många aspekter på det som behöver tas upp, som till exempel jämställdhet och jämlikhet. Mycket fakta finns tillgängligt; FN:s klimatpanel (IPCC) presenterade i år två rapporter, en om landanvändning och en om haven inklusive den del som är frusen. Vid mötet ska de besluta hur de ska hantera forskarnas rekommendationer och jag är orolig. IPCC:s forskare pekar på att vi riskerar att vara nära tipping points och säger att om vi ska vara säkra på att kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader måste vi agera fort. Men jag undrar om de som leder världen nu (”OK Boomers”) klarar att agera…

Det är dock hoppfullt att i brist på global politisk aktion pågår det nu många lokala initiativ. I Uppsala signerade vi ett hållbarhetslöfte nyss, studenterna organiserar klädbytarinitiativ i Ulls hus och ett av SLU:s egna mål är att nå klimatneutralitet 2027. Right Livelihood Award tilldelades Greta som hedras för sin förmåga att skapa opinion om sin rätt till en framtid. Ungdomarna ber politiker och beslutsfattare att lyssna på forskarna och då måste vi vara redo att svara! Vi kommer att fortsätta bidra med forskning och fakta kring klimatrelaterade frågor.

Maria Knutson Wedel, rektor

 

Vice-chancellor’s duties, strategy work and climate

On 15 December, I have been vice-chancellor of SLU for exactly six months. These have been days filled with both work and joy. It has taken time to get to know our operations and specific individuals while also managing daily duties and urgent matters. Visiting divisions and faculties has been wonderful, and I have really appreciated the warm welcomes. I still have many places to visit and look forward to more pins on my SLU map. So many things have impressed me, for example the collaboration between both sites and departments, and the fact that so many care about our joint workplace.

Our new vision and strategy
I have spent quite some time on developing our new vision and strategy. Students, departments, councils, operational support, management groups, the SLU Board, external stakeholders, and most recently, the first meeting of our International Advisory Board have all given valuable input. Our amazing core operational support has patiently reviewed discussions and captured key sentences, and we finally have final vision, mission statement and focus area proposals to send for comments.

In the process with future scenarios, mission statement and strategy to reach the vision, it has become more obvious to me that we have both immense knowledge and drive in regard to adapting to a sustainable society within planetary limits. Climate change affects life conditions, access to water and food as well as our joint health (OneHealth).

The climate in focus
Attempts to affect the future climate positively are underway in Madrid during the COP25 meeting. There, they will discuss emissions trading and how costs resulting from climate change damages should be handled (the Warsaw International Mechanism for Loss and Damage associated with Climate Change Impacts). These are incredibly complicated issues, and there are many aspects that need to be discussed, such as gender equality and equality. There are many available facts; the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) presented two reports this year, one on land use and one on oceans, including the frozen parts. During the Madrid meeting, they will decide how to handle researchers’ recommendations, and I am worried. IPCC’s researchers also indicate that we are near the tipping point, and have stated that if we want to limit global warming to 1.5 degrees, we need to act quickly. But I wonder if current world leaders (“Okay, Boomer”) are able to act…

However, even though political action is lacking, local initiatives aren’t. In Uppsala, we recently signed a sustainability promise and students are organising clothes trade initiatives in Ulls hus. Additionally, SLU has its own goal of becoming climate neutral in 2027. Greta Thunberg was given the Right Livelihood Award, which honoured her ability of creating pendulum regarding people’s right to a future. Young people are asking politicians and decision-makers to listen to researchers, and we must be ready to respond. We will continue to contribute with research and facts relating to the climate.

Maria Knutson Wedel, Vice-Chancellor

SLU – vårt universitet, med 52 klimatveckor om året

In English below

Jag ser med glädje hur vårt universitet bidrar till avgörande frågor för en hållbar framtid. Speciellt aktuellt just nu är klimatet: den 20–27 september uppmärksammas den nationella Klimatveckan. Den sammanfaller bland annat med FN:s klimatmöten.

Jag är extra glad över Klimatveckan eftersom den sätter ljus på livsviktig forskning och den kompetens samhället behöver för att förstå problemen och hitta lösningar. Vårt uppdrag är ju forskning, utbildning och miljöanalys, och med vår kunskap och kompetens om hur vi utvecklar och brukar våra levande naturresurser kan vi bidra till just dessa lösningar. Jag ser också hur både anställda och studenter ofta diskuterar kring vår egen påverkan på miljön och hur vi kan minska den. Slutsatsen blir givetvis att på vårt universitet är alla veckor klimatveckor.

Jag har redan träffat på många relevanta och lysande exempel och jag vet att jag kommer att träffa på fler när jag bekantar mig med universitetets institutioner, avdelningar, enheter och centrumbildningar. En del exempel finns redan nu samlat på vår webb, https://www.slu.se/slu-och-klimatet, som jag kommer att använda mig av för att lära mig mer. Hänger du med?

Maria Knutson Wedel, rektor

At SLU, every week is climate week
I am happy to see that our university contributes to solving crucial sustainable future issues. The climate is an especially hot topic right now; “Klimatveckan” (climate week) is taking place 20–27 September. Among other things, it coincides with the UN’s climate summits.

I am especially happy about climate week because it highlights vital research and the expertise society needs in order to understand its problems and find solutions. Our assignment is research, education and environmental monitoring and assessment, and with our knowledge and expertise on how to develop and use our living natural resources, we can contribute to these solutions. I also see how both our staff members and students often discuss SLU’s environmental effect and how to reduce it. Therefore, the natural conclusion is that every week is climate week at our university!

I have already seen many relevant and fantastic examples of this, and I know that I will come across even more as I familiarise myself with the university’s departments, divisions, units and collaborative centres. A few examples are already available on our web: https://www.slu.se/en/about-slu/press-room/slu-and-the-climate/, which I will use to learn more. Will you join me?

Maria Knutson Wedel, Vice-Chancellor

SLU:s kvalitetssäkringsarbete – att granska och bli granskad

Just nu är det mycket fokus på kvalitetssäkring här vid SLU. I år är vi i universitetsledningen inte bara med och granskar vissa av våra egna utbildningar inom ramen för vårt fortfarande ganska nya kvalitetssäkringssystem, utan vi blir själva granskade av vår tillsynsmyndighet Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Det är intressant och spännande men också lite nervöst att vårt system med kvalitetsdialogerna, som jag själv tycker fungerar väldigt bra och är nöjd med, nu är under luppen och utvärderas.

Det som jag tycker är så bra med kvalitetssäkringssystemet är att det ger rektor och prorektor, utbildningsnämnden (UN) och forskarutbildningsrådet (FUR) goda möjligheter att få bättre insikt i de enskilda utbildningarna. Genom kvalitetsdialogerna uppmärksammas vi på såväl styrkor som utmaningar med våra utbildningar – när det gäller alltifrån innehåll och genomförande till lärarnas/handledarnas och studenternas/doktorandernas förutsättningar och tillgängligt stöd för undervisning och lärande. Det är särskilt upplyftande och lärorikt att som prorektor och ordförande i UN få samtala med alla de engagerade programansvariga, lärare och studenter som gör ett fantastiskt jobb med SLU:s utbildningar.

Under hösten granskar vi själva, inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå, både korta yrkesprogram och kandidatprogram. Samtidigt blir vi alltså granskade av UKÄ, som genom en bedömargrupp ska undersöka om SLU har adekvata rutiner och processer för att säkerställa en hög kvalitet i utbildningen. Förhoppningsvis tycker bedömargruppen, precis som jag, att vi har det och att SLU:s kvalitetssäkringssystem fungerar bra och är kvalitetsdrivande.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är en ny process som vi precis har börjat få rutiner kring, och att det i många fall kommer att ta tid innan vi kan se några konkreta resultat av alla ansträngningar. Men det är uppenbart för mig i alla fall att vi har satt ett hjul i rullning. Min förhoppning är nu att vi gemensamt kan se till att detta hjul fortsätter att rulla mot ännu bättre utbildningar och förutsättningar för er lärare, doktorander och studenter som gör SLU till det universitet i världsklass som det redan är!

Gå gärna in på medarbetarwebben och läs mer om SLU:s kvalitetssäkringsarbete och UKÄ-granskningen https://internt.slu.se/kvalitetssakring-utb).

SLU’s quality assurance work – to review and be reviewed

There is currently a lot of focus on quality assurance here at SLU. This year, the university management will not just review some of our courses and programmes within the framework of our still quite new quality assurance system, we will also be reviewed by our supervisory authority the Swedish Higher Education Authority (UKÄ). It’s interesting and exciting, but also a little intimidating that our quality dialogue systems, which I personally think work very well, will be reviewed and evaluated.

The good thing about the quality assurance system is that it allows the vice-chancellor and deputy vice-chancellor, Board of Education and the Council for PhD Education to get a better insight in individual courses and programmes. Through the quality assurance dialogues, we become aware of both strengths and weaknesses in our education offering – everything from content and implementation, teacher/supervisor and student/doctoral conditions to available teaching and learning support. As the deputy vice-chancellor and chair of the Board of Education, it is especially uplifting and educational to talk to all the committed programme coordinators, teachers and students that do a fantastic job with SLU education.

This autumn, we will review first- and second-cycle education, both short professional programmes and Bachelor’s programmes. Meanwhile, UKÄ will carry out its own review; an evaluation group will investigate whether SLU has adequate procedures and processes to ensure high-quality education. Hopefully, the evaluation group will think, as I do, that our education is of high quality, SLU’s quality assurance system works well and is quality-driven. At the same time, it is important to remember that this is a new process which we have just recently created procedures for. In many cases, it will take time before we will see concrete results from all our efforts. However, I am certain that we have got the ball rolling, and my hope is that we will now ensure that this ball keeps rolling toward even better courses and programmes and conditions for teachers, doctoral students and students – after all, you already make SLU a word-class university! Visit the staff web to learn more about SLU’s quality assurance work and the UKÄ review: https://internt.slu.se/en/organisation–styrning/quality-assurance-of-slus-education/

Flera SLU-utbildningar fortsatt populärt val bland blivande studenter

English version below

I dag fredagen den 12 juli, är det min sista arbetsdag innan sommarsemestern börjar och jag vill passa på att tacka alla SLU:are för ert engagemang för SLU och inte minst för utvecklingen av våra utbildningar.

I går kom resultaten ifrån första antagningsomgången för höstens utbildningar. Totalt antogs 5 191 blivande studenter till SLU:s program och kurser hösten 2019 och besked har nu skickats ut till dessa, som har två veckor på sig att tacka ja till erbjuden plats. 1 195 nya studenter har antagits till någon av SLU:s grundutbildningar. Det är den högsta siffran under de senaste åtta åren och en ökning med två procent jämfört med i fjol.

Detta är första antagningsomgången och jag vill vara försiktig med att dra några fullständiga slutsatser innan vi väl har våra studenter på plats i höst. Jag konstaterar dock att SLU har några av Sveriges mest populära utbildningar. I toppen ligger som vanligt djursjukskötarprogrammet och veterinärprogrammet, båda med mycket höga antagningspoäng. Strax efter kommer landskapsarkitektprogrammet, som ges både i Uppsala och Alnarp. Trädgårdsutbildningarna är också mycket populära och i år är trädgårdsingenjör med inriktning odling den mest sökta.

Det kompletterande naturvetenskapliga masterprogrammet i trädgårdsvetenskap, som tillsammans med kandidatutbildningen ger en hortonomexamen fortsätter att öka i intresse. Landskapsingenjörsprogrammet ges för första gången förutom i Alnarp även i Uppsala. Båda dessa program har också högt söktryck med många reserver kvar efter första antagningsomgången Tyvärr noterar jag att det fortfarande är för få som hittar till våra, för framtiden, så viktiga utbildningar; agronom- och jägmästarprogrammen. Här fyller vi knappt platserna och det finns inga reserver kvar efter första antagningsomgången.

I höst fortsätter vi tålmodigt och med oförtruten energi det så kallade fördubblingsprojektet. Det hindrar inte att jag längtar till den dag då jag kan säga att drömmen om fler studenter med agrar och skoglig utbildning examinerade ifrån SLU har blivit sann. Men nu väntar lite välbehövlig semester och med tankarna på annat!

Med önskan om en på alla sätt bra sommar hälsar,

Karin Holmgren, prorektor

Several SLU programmes remain a popular choice for new students

Today, Friday 12 July, is my last working day before the summer holidays, and I’d like to take the opportunity to thank you all for your commitment to SLU and, not least, to the development of our degree programmes.

Yesterday, we received the results of the first admission round. A total of 5,191 new students have been admitted to programmes and courses at SLU for the 2019 autumn semester, and they now have two weeks to accept their offers of a place. 1,195 new students have been admitted to one of our undergraduate programmes, the highest number in the last eight years and a two per cent increase compared to last year.

However, this is only the first admission round and I don’t want to draw any conclusions before our students are actually here on campus. I note that some of Sweden’s most popular degree programmes can be found at SLU. Top of the list, as usual, are the programmes in veterinary nursing and veterinary medicine; both programmes require high admission credits. They are closely followed by landscape architecture, offered in both Alnarp and Uppsala. Our horticultural programmes are also very popular, with Horticultural Management: Gardening and Horticultural Production topping the list.

The supplementary Master’s programme in horticultural science, which combined with the Bachelor’s programme leads to a degree in horticultural science, continues to attract students. The landscape engineer programme is, for the first time, offered not only in Alnarp but also in Uppsala. These programmes both have a high number of applicants per place, with several applicants on the waiting list after the first admission round. Sadly, all too few students seem to find two of our programmes that are of crucial importance for the future; the agricultural science and forest science programmes. We barely have enough applicants to fill the places available, and no candidates on the waiting list after the first admission round.

After the summer, we will continue to work on the student doubling project, patiently and with unflagging energy. I look forward to the day when I can say that the dream of more students with an agricultural or forestry degree from SLU has come true. But before that, some well-deserved leave with focus on other things than work.

I wish you all a pleasant summer!

Karin Holmgren
Deputy Vice-Chancellor

Almedalen onsdag 3/7

Gårdagens 33 millimeter regn har förbytts i en sommarblå himmel och lagom sommarsvala vindar. Visby visar upp sitt vanliga sommaransikte.

På morgonen tittar jag lite mer noggrant på årets program i Almedalen. I år är det drygt 3700 aktiviteter. Som vanligt är det många inom våra områden och det är många olika aktörer som ordnar seminarier, heta stolar och debatter om jordbruk, skog, mat, omställning till ett hållbart samhälle och nog så många andra ämnen där vi har stor kompetens. Flera seminarier som andra ordnar handlar t.ex. om precis de frågor som våra framtidsplattformar arbetar med.

Första aktiviteten i vår lokal hölls av SMHI, som drog fullt hus med rubriken ”Vattenbrist i klimatförändringens spår – vad kan vi göra?”

Efter SMHI var det SLU Aquakultur som fyllde lokalen för att fördjupa våra kunskaper genom en bred diskussion under Annsofie Wahlströms kompetenta ledning, om ”odling av fisk, skaldjur och alger…”. Här ryms många frågeställningar som på olika sätt exemplifierar komplexiteten i utvecklingen av det moderna samhället till hållbara konsumtions- och produktionssystem. Allt från geologiska förutsättningar och historia över livsmedelssäkerhet, fiskvälfärd och högteknologi till distribution, smak och konsumentbeteende. Kretsloppsambitioner i flera dimensioner återkommer vid flera tillfällen. Spännande och engagerande på många olika sätt.

Näst ut var Urban Futures, som tar sig an en av den moderna stadens stora utmaningar, när det gäller vad vattnet för med sig, nämligen källsorterande toaletter. Josefin Wangel modererar engagerat, stimulerande och initierat. En rad aspekter på utmaningarna och möjligheterna med att ta mycket bättre hand om det avfall, eller ur ett annat perspektiv de resurser, som utgörs av det som hamnar i våra toaletter avhandlas. Även här blandas detaljerade tekniska lösningar med riktigt stora frågor om resursflöden i samhället och inte minst slutandet av kretslopp.

Årets sista egna SLU-seminarium stod Mistra Biotech för.  Liksom vid gårdagens livepodd kretsade diskussionen kring GMO, den här gången under titeln GMO ❤️ Eko = Sant? Jag tolkar det som att ingången i samtalet är frågetecknet och det känns som en bra sammanfattning på vad vi håller på med inom SLU, vi tar oss an viktiga frågetecken och undersöker om de går att räta ut till utropstecken eller något annat. Hur som helst var det mycket folk och många frågor, även om jag missade en del eftersom jag gick och lyssnade till utbildningsminister Matilda Ernkrans som deltog i en panel med bl.a. klimatstudenter, kring frågan om vad universiteten kan göra för ”leva som de lär” i relation till klimatutmaningarna.

Efter avslutade program var det många SLU:are som hjälptes åt att tömma lokalen på all utrustning. God stämning och hjälpsamma händer såg till att få undan mycket redan innan fotbollen. Några stannade på Björkanders magasin för att titta på svenskornas försök att nå en VM-final i fotboll och det blev ett intensivt bärande i pausen. Några av oss tog bussen till Kneippbyn under förlängningen och kom fram till våra respektive rum lagom för att konstatera att det blev förlust den här gången.

Icke desto mindre känns årets Almedalsinsats som en vinst, för SLU! Tack till alla som bidragit till ett lyckat program och tack till alla som har engagemang kvar under resterande dagar!