Forskningspropositionen

Igår presenterades huvuddragen i forskningspropositionen. Den totala bilden, liksom hur det gått för det egna lärosätet, får vi först i mitten av oktober. Alla landets rektorer var samlade i Rosenbad och efter Jan Björklunds presentation gavs tillfälle gavs att ställa frågor och ha synpunkter på förslagen i proppen.  Titeln på propositionen är ”Mot bättre vetande” – något som fick församlingen att dra på smilbanden. Det första budskapet från ministern var att man denna gång satsat mer på individen – till skillnad mot förra proppen som hade forskningsmiljöer i fokus. Excellent forskning av framstående individer, rekrytering av utländska forskare och satsning på unga forskare med potential är viktiga satsningsområden. Det var tydligt redan i forskningsberedningen att det skulle bli en tydlig markering åt det hållet. Den större överraskningen var nog att det trots allt blev en så rejäl satsning. Nivåhöjningen från och med 2016 blir 4 miljarder kr per år. Det är betydligt mer än förväntat och mycket positivt. Höjningarna kommer att införas stegvis, främst beroende på att det finns gott om kapital och oförbrukade bidrag i sektorn.

Positivt är också budskapet att en rejäl andel av de nya medlen läggs direkt till lärosätena via fakultetsanslagen, det handlar om totalt 900 mkr – och det utan öronmärkningar. Positivt (inte minst för SLU) är att samverkansuppgiften nu uppgraderas i betydelse och tilldelas 60 mkr. I sammanhanget kan konstateras att vi äntligen får vårt eget innovationskontor – något som vi och SLU Holding är mycket glada över.  Forskningsråden med VR i spetsen (ja, även Formas!) får dela på 320 mkr. För humaniora och samhällsvetenskap aviserades att 190 mkr (av de 900 plus 320) ska gå till att förstärka forskningen inom dessa områden. Hur den fördelningen ska gå till var inte klart. Vinnare vad gäller vetenskapsområden är medicin, teknik och naturvetenskap. Dessutom blir det nya pengar till SciLifeLab, ESS och MAXIV som tillsammans får 450 mkr! Vidare tillförs 400 mkr till gruv-, mineral- och stålforskning, samhällsbyggande, skogsråvaror och biomassa samt rymdforskning. Ytterligare 420 mkr förs till industriforskningsinstituten och  innovationssatsningar av olika slag, som t ex nya innovationskontor. Sammantaget kan för SLU:s del konstateras att det finns en rad intressanta förslag i den kommande forskningspropositionen och det är med spänning vi inväntar detaljerna.

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.