Positivt om utbildning

Publicerat den

Vid sidan om rådande pandemi finns mycket positivt som kopplar till SLU:s grundutbildning och som vi har all anledning att glädja oss åt. Jag tänker bland annat på vår goda kvalitetskultur, kommande Thesis Day, höga ansökningssiffror, utökade platser till sommarkurserna och fördubblingsprojektet.

SLU är det första och hittills enda lärosäte som fått godkänt kvalitetssäkringsarbete i UKÄ:s granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringssystem. Ett mycket fint bevis på våra medarbetares och studenters engagemang för kvalitetsfrågor, eller som UKÄ:s bedömargrupp uttrycker det: ”Bedömargruppens uppfattning är att lärosätet har ett systematiskt uppbyggt kvalitetssystem och likaså en till synes väl utvecklad kvalitetskultur, vilken utgör en god förutsättning för engagemang och ansvarstagande hos såväl studenterna som personalen vid lärosätet”.

Thesis Day – SLU:s hyllning till sina avgångsstudenter genomförs den 27 maj, denna gång med virtuellt upplägg, vilket gör Thesis Day lika tillgänglig för alla oavsett studieort. Eventet är öppet för lärare, studenter och alumner och jag hoppas att många passar på att delta i och besöka det! Se: https://internt.slu.se/nyheter-originalen/2020/4/thesis-day-den-27-maj-blir-virtuell/

Årets ansökningssiffror är ”all time high”, med en 20% ökning av antalet förstahandsval! Detta är förmodligen ett resultat av flera olika företeelser, som vår marknadsföring, unga människors växande intresse för våra ämnesområden, större studentkullar och oro för arbetslöshet på grund av corona-pandemin.  Oavsett vad så är det väldigt glädjande!

Det förändrade läget på arbetsmarknaden har lett till att regeringen i vårändringsbudgeten föreslår att lärosätena får ett utökat utbildningsuppdrag. För SLU:s del föreslås tillfälligt utökade platser till våra sommarkurser samt bastermin. Ytterligare förslag om ökade platser på permanent basis kan också komma inom kort. Det här är positiva nyheter, och passar bra in i SLU:s vision att fördubbla vårt studentantal!

Den interna remissomgången av rapporten: ”En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU” är inne i sitt slutskede. Ett första beslut för läsåret 21/22 tas av universitetets styrelse i juni. Av resursskäl blir det kanske inte en så offensiv satsning som vi i fördubblingsprojektet och förslagsställare skulle önska. Jag oroar mig därför lite för att luften kan gå ur det engagemang som har skapats och påminner om att fördubblingsprojektet är en långsiktig process. Utvecklingen stannar inte med styrelsens beslut om utbudet -21. Precis vad som nu gäller i corona-tider – vi måste vara uthålliga!

Till sist vill jag framföra min djupa uppskattning och varma tack till alla medarbetare och våra studentkårer för ert tålmodiga och viktiga arbete med studenternas och utbildningens bästa i fokus!

Karin Holmgren, prorektor, utbildningsnämndens ordförande

——————————

Positive news on the education front

We may be in the middle of a pandemic, but there are also things to be happy about, all linked to our undergraduate and Master’s education. Some that come to mind are our excellent quality of culture, the upcoming Thesis Day, large numbers of applicants, new places on our summer courses and the student doubling project.

SLU is the first, and so far the only, university to have its quality assurance work approved in the UKÄ (the Swedish Higher Education Authority) review of the quality assurance systems at higher education institutions. Excellent proof of the commitment our staff and students show when it comes to quality issues, or as the UKÄ assessment group puts it: ‘It is our impression that the university has a systematically constructed quality system and a well-developed culture of quality, something which lays a good foundation for commitment and responsibility among both students and staff’.

Thesis Day – SLU celebrating its graduates – will go online this year, making the event equally accessible to everyone, regardless of which campus they study at. The event is open to teachers, students and alumni and I’m hoping that many of them will show up and take part. More info  here: https://internt.slu.se/en/news-originals/2020/4/thesis-day-27-may-goes-virtual/

This year’s application numbers are at an all-time high, with a 20 per cent increase in the number of applications where SLU is the first-hand choice. There are most likely several factors contributing to this, such as our marketing, the growing interest in our subject areas among young people, larger cohorts and concerns about unemployment owing to the corona pandemic. Either way, it’s something to be happy about.

Because of the changed situation on the labour market, the government has proposed an extended assignment for higher education institutions in the spring amending budget. For SLU, an increased number of places on our summer courses and a foundation semester are proposed. Further proposals to permanently increase the number of places may come shortly. These are positive news that fit very well with SLU’s vision of doubling the number of students.

The internal consultation round for the report on our future programme portfolio (’En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU’) is in its final phase. A first decision for the 21/22 academic year will be taken by the SLU Board at its June meeting. We may not have sufficient resources for the initiatives those who have submitted proposals would like to see, or for a major undertaking like the student doubling project. I’m a little concerned that this might deflate the commitment that has been created, and I want to remind you that the doubling project is a long-term effort. It doesn’t end with a decision on the course and programme offering for 2021. As with everything else in times of a pandemic, we just need to tough it out.

Lastly, I want to express my deep appreciation and send my warm thanks to all staff and our student unions for your patient and crucial work focusing on the best interests of our students and the education we offer.

Karin Holmgren, deputy vice-chancellor and chair of the Board of Education

Det nya normala

Publicerat den

Vi lever i en märklig tid. Vår förmåga till snabb förändring sätts på prov på riktigt och varje dag för med sig inslag av ”det nya normala”. Jag följer SVT dagligen och har sett hur världskartan färgas alltmer i rött, och tänker på hur vi vant oss vid tanken om smittade riskområden och därefter en pandemi. Vi använder nya begrepp som att platta ut kurvan och social distansering, och Zoom, Teams, Canvas, Kaltura och Skype har blivit årets arbetsverktyg.

Det var inte riktigt så här jag föreställde mig 2020 när jag vid installationen sa ”Framtiden för med sig utmaningar utöver global hållbarhet; vår samtid bjuder på snabb förändring”. Men det är nu, precis nu, som vi kan leva upp till våra kärnvärden, där vi säger att vi löser riktiga problem för en levande värld. Samhället kommer att ha mer behov av vår kunskap inom till exempel livsmedelskedjan, livsmedelssäkerhet eller hälsa och vi kommer att kunna bidra under 2020 på många andra sätt än vad vi är vana vid.

Förra veckan var turbulent, och mycket har hänt. Medarbetare har frivilligt och snabbt gått igenom vilket material vi har, så att vi kan supporta sjukvården nära våra campus. Ventilatorer lånas ut, det ryktas att de är redo att tillverka handsprit i Umeå och på bara några dagar har institutioner gjort risk- och konsekvensanalys. Men den stora insatsen denna vecka har nog varit omställningen till distansundervisning. På oerhört kort tid har SLU:s medarbetare hittat nya sätt att bedriva undervisning på.  Jag och prorektor Karin med ansvar för grundutbildningen, vill uttrycka vårt stora tack men också vår beundran för er insats. Tack alla ni som lärt er ett nytt IT-verktyg eller en ny funktion, som tänkt långt utanför boxen och stretchat er kreativitet, som har sett till att nätverken fungerar stabilt, som stöttat kollegor och hjälpt dem få distansundervisning att fungera och alla ni som peppat era kollegor. Tack alla studenter för ert tålamod och förståelse när vi försöker få ordning på övergången. Tack alla som svarat på alla frågor som uppstått och alla ni som hittat lösningar på till synes omöjliga problem.

Det är inte bara undervisningen som sker på distans, på Ultuna campus ekar det tomt i korridorerna när vi minimerar smittspridningen genom att arbeta hemifrån, och jag är säker på att det gäller även på de andra orterna. Ni saknas, ni medarbetare och studenter som skapar SLU. Jag hoppas vi snart är i full verksamhet igen, men det är oförutsägbart vad som händer framöver, och vi vet inte hur det nya normala ser ut nästa vecka. Jag vet dock att den här veckans snabba omställningar har bevisat att vi har förmågan att ställa om och hitta kreativa lösningar mycket snabbt. Sannolikt kommer den förmågan behövas snart igen.

Vi hjälps alla åt att minska smittspridning och att hålla humöret uppe trots utmaningarna. Det finns ju just nu ett otal coronaskämt som faktiskt gör situationen lite ljusare.

Rektor Mia

The new normal

We live in remarkable times. Our ability for rapid change has been challenged and every day brings elements of “the new normal”. I follow SVT daily and have seen how the world map is increasingly coloured in red, and I think about how we got used to the idea of ​​infected risk areas and a pandemic. We use new concepts such as flattening the curve and social distancing, and Zoom, Teams, Canvas, Kaltura and Skype have become this year’s working tools.

This was not really how I imagined 2020 when I said the following at the Vice chancellor’s installation: “The future brings challenges beyond global sustainability; our times offer rapid change”. But it is now, right now, that we can live up to our core values, which state that we solve real problems for a living world. Society will need more of our knowledge related to, for instance, the food chain, food safety and health, and in 2020 we will be able to contribute in many more ways than we are used to.

Last week was turbulent, and a lot has happened. Employees have voluntarily and quickly gone through our material supply, so we can support healthcare units near our campuses. Ventilators have been promised and the rumour is that they are ready to produce alcohol-based hand disinfectant in Umeå. Additionally, departments have conducted risk and impact analyses in just a few days. But the big effort this week has probably been the transition to distance education. In a very short time, SLU employees have found new ways to conduct teaching. I and Deputy Vice-Chancellor Karin, who is in charge of undergraduate education, would like to express our great thanks but also our admiration for your efforts. Thanks to all who have learned a new IT tool or a new function, thought outside the box and stretched your creativity, secured network stability, supported colleagues and helped them get distance learning to work and encouraged your colleagues. Thank you to all the students who have been patient and understanding as we have tried to get things to work. Thanks to everyone who answered all the questions that arose and to all of you who found solutions to seemingly insurmountable problems.

Not only is education done at distance, the empty corridors in the Ultuna campus echo as we minimise the spread of infection by working from home, and I’m sure that applies to the other campuses as well. All employees and students who make up SLU: You are missed. I hope operations will run fully again soon, but the future is unforeseeable, and we do not know what “the new normal” will look like next week. However, I know that this week’s quick changes have proven that we have the ability to change and find creative solutions very quickly. That ability will probably be needed again soon.

We all help to reduce the spread of infection and should keep our spirits up despite the challenges. If you are interested, read some of the numerous corona jokes online – they might brighten your day.

Vice-Chancellor Mia

Världsvattendagen sätter ljuset på SLU som vattenuniversitet

Publicerat den

In English below

I de globala hållbarhetsmålen (Agenda 2030) spelar vattenfrågor en viktig roll i betydligt fler mål än de två med vatten i namnet (mål 6 & 14). Det beror på att vatten kopplar samman många mål, där till exempel vattenresurser, energiproduktion och matförsörjning behöver ses i ett helhetsperspektiv.

SLU jobbar både på bredden och på djupet med att ta fram ny kunskap om många av dessa livsviktiga vattenkopplingar, från källa till hav. Med över 400 kollegor som fokuserar på olika aspekter av vatten i både havs- och sötvattenekosystem, är SLU verkligen ett vattenuniversitet! Våra forskare och experter verkar i nordiska vattenlandskap och i många andra delar av världen, året om.

Världsvattendagen är ett bra tillfälle att lyfta fram den ”blå” sidan av SLU:s forskning och vår unika fortlöpande miljöanalys, som stödjer samhället i förändringsarbetet för att nå Agenda 2030. SLU:s utbildningar bidrar också till att bygga upp kompetens, så att samhället är bättre förberett för framtida vattenutmaningar.

För att hjälpa att påminna oss själva och omvärlden om SLU:s blåa sidor, ger SLU Vattenforum en samlad ingång till vattenarbetet.  SLU Vattenforum bygger sedan några år upp kopplingar internt och utåt genom bland annat publika satsningar som Baltic Sea Science Center på Skansen (med över 482 tusen besökare förra året, med start i april) och engagemang i Världsvattendagen.

Jag är särskilt mån om att SLU:s engagemang kring vatten blir känt, inte bara som välbehövlig vetenskaplig förståelse av vattenfrågor. Vi vill även engagera människor från olika delar av samhället i att vara med och bygga kunskap om vattnets kretslopp, transdisciplinärt. Behovet av detta slog mig när jag började titta lite mer noggrant på bilder av vattnets kretslopp i böcker och på nätet. Min nyfikenhet ledde till en systematisk analys. Den avslöjade att människor helt saknas i de allra flesta bilder av vattnets kretslopp som vi möter, redan under skoltiden.

Lyckligtvis engagerar SLU redan samhälle och allmänhet i vattenrelaterade frågor, genom medborgarforskning, olika miljöanalysprogram (bl.a. Övergödning, Biologisk mångfald, Skog och Giftfri miljö) och framtidsplattformar. Vid institutionen för stad- och land jobbar man även specifikt med hur deltagandeprocesser kan se ut i samband med lokalt införande av EU:s ramdirektiv för vatten.

SLU har allt att vinna på att använda Världsvattendagen för att påminna oss själva och våra samarbetspartners om hur centrala vattenfrågorna är för hållbarhetsmålen.

Kevin Bishop, vicerektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys

World Water Day highlights the blue SLU working towards Agenda 2030

In Agenda 2030’s Sustainable Development Goals (SDG’s) water has important roles that go far beyond the two SDG’s with water in their names (SDG 6 & 14).  That is because water connects so many of the goals, from the classic nexus between Water, Energy and Food to the challenges for partnerships (SDG 17).  SLU has the breadth and depth of expertise needed to create new knowledge about these connections linking life from water’s myriad headwater sources to the sea. Over 400 SLU colleagues are working on water issues in Nordic “waterscapes” and many other parts of the world, all year round, so SLU is truly a “water university” – in addition to its many other strengths.

World Water day is an opportunity to remember this water-related research, as well as SLU’s unique role in environmental monitoring and assessment (EMA) that supports society in making today’s Agenda 2030 transformations. And of course SLU is also building society’s capacity to manage water-related challenges through education.

To help remind ourselves, and the world, about this “blue” side of our university, SLU Water Forum is entering its third year building linkages internally and outwards through public interfaces such as the Baltic Sea Science Center at Skansen (with about 482 thousand visitors last year, starting in April) and engagement in World Water Day 2020.

I am particularly concerned to see that SLU’s engagement in water is recognized beyond just the scientific understanding of water. We have colleagues who are also working with transdisciplinary involvement of individuals from all walks of life, to build knowledge about the water cycle. The urgent need for this became apparent to me when I started looking a bit more carefully at the representation of the water cycle in books and on the internet. Curiosity led on to a systematic analysis which revealed that people were entirely missing from the vast majority of the pictures of the water cycle that we are exposed to throughout our lives, starting from grade school.

Fortunately, SLU is already engaging with society and citizens in water related issues, including through “citizen science”. Examples of this include Environmental Monitoring and Assessment programs (Eutrophication, Biodiversity, Forests and Non-Toxic Environment among others) and Future Platforms. The Department of Urban and Rural Studies has even worked specifically on participatory processes surrounding local implementation of the EU Water Framework Directive.

There is much to gain from using the World Water Day to remind ourselves, and others, of how vital the water issues are for the global sustainability goals.

Kevin Bishop, Pro Vice-Chancellor responsible for environmental monitoring and assessment