Världsvattendagen sätter ljuset på SLU som vattenuniversitet

Publicerat den

In English below

I de globala hållbarhetsmålen (Agenda 2030) spelar vattenfrågor en viktig roll i betydligt fler mål än de två med vatten i namnet (mål 6 & 14). Det beror på att vatten kopplar samman många mål, där till exempel vattenresurser, energiproduktion och matförsörjning behöver ses i ett helhetsperspektiv.

SLU jobbar både på bredden och på djupet med att ta fram ny kunskap om många av dessa livsviktiga vattenkopplingar, från källa till hav. Med över 400 kollegor som fokuserar på olika aspekter av vatten i både havs- och sötvattenekosystem, är SLU verkligen ett vattenuniversitet! Våra forskare och experter verkar i nordiska vattenlandskap och i många andra delar av världen, året om.

Världsvattendagen är ett bra tillfälle att lyfta fram den ”blå” sidan av SLU:s forskning och vår unika fortlöpande miljöanalys, som stödjer samhället i förändringsarbetet för att nå Agenda 2030. SLU:s utbildningar bidrar också till att bygga upp kompetens, så att samhället är bättre förberett för framtida vattenutmaningar.

För att hjälpa att påminna oss själva och omvärlden om SLU:s blåa sidor, ger SLU Vattenforum en samlad ingång till vattenarbetet.  SLU Vattenforum bygger sedan några år upp kopplingar internt och utåt genom bland annat publika satsningar som Baltic Sea Science Center på Skansen (med över 482 tusen besökare förra året, med start i april) och engagemang i Världsvattendagen.

Jag är särskilt mån om att SLU:s engagemang kring vatten blir känt, inte bara som välbehövlig vetenskaplig förståelse av vattenfrågor. Vi vill även engagera människor från olika delar av samhället i att vara med och bygga kunskap om vattnets kretslopp, transdisciplinärt. Behovet av detta slog mig när jag började titta lite mer noggrant på bilder av vattnets kretslopp i böcker och på nätet. Min nyfikenhet ledde till en systematisk analys. Den avslöjade att människor helt saknas i de allra flesta bilder av vattnets kretslopp som vi möter, redan under skoltiden.

Lyckligtvis engagerar SLU redan samhälle och allmänhet i vattenrelaterade frågor, genom medborgarforskning, olika miljöanalysprogram (bl.a. Övergödning, Biologisk mångfald, Skog och Giftfri miljö) och framtidsplattformar. Vid institutionen för stad- och land jobbar man även specifikt med hur deltagandeprocesser kan se ut i samband med lokalt införande av EU:s ramdirektiv för vatten.

SLU har allt att vinna på att använda Världsvattendagen för att påminna oss själva och våra samarbetspartners om hur centrala vattenfrågorna är för hållbarhetsmålen.

Kevin Bishop, vicerektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys

World Water Day highlights the blue SLU working towards Agenda 2030

In Agenda 2030’s Sustainable Development Goals (SDG’s) water has important roles that go far beyond the two SDG’s with water in their names (SDG 6 & 14).  That is because water connects so many of the goals, from the classic nexus between Water, Energy and Food to the challenges for partnerships (SDG 17).  SLU has the breadth and depth of expertise needed to create new knowledge about these connections linking life from water’s myriad headwater sources to the sea. Over 400 SLU colleagues are working on water issues in Nordic “waterscapes” and many other parts of the world, all year round, so SLU is truly a “water university” – in addition to its many other strengths.

World Water day is an opportunity to remember this water-related research, as well as SLU’s unique role in environmental monitoring and assessment (EMA) that supports society in making today’s Agenda 2030 transformations. And of course SLU is also building society’s capacity to manage water-related challenges through education.

To help remind ourselves, and the world, about this “blue” side of our university, SLU Water Forum is entering its third year building linkages internally and outwards through public interfaces such as the Baltic Sea Science Center at Skansen (with about 482 thousand visitors last year, starting in April) and engagement in World Water Day 2020.

I am particularly concerned to see that SLU’s engagement in water is recognized beyond just the scientific understanding of water. We have colleagues who are also working with transdisciplinary involvement of individuals from all walks of life, to build knowledge about the water cycle. The urgent need for this became apparent to me when I started looking a bit more carefully at the representation of the water cycle in books and on the internet. Curiosity led on to a systematic analysis which revealed that people were entirely missing from the vast majority of the pictures of the water cycle that we are exposed to throughout our lives, starting from grade school.

Fortunately, SLU is already engaging with society and citizens in water related issues, including through “citizen science”. Examples of this include Environmental Monitoring and Assessment programs (Eutrophication, Biodiversity, Forests and Non-Toxic Environment among others) and Future Platforms. The Department of Urban and Rural Studies has even worked specifically on participatory processes surrounding local implementation of the EU Water Framework Directive.

There is much to gain from using the World Water Day to remind ourselves, and others, of how vital the water issues are for the global sustainability goals.

Kevin Bishop, Pro Vice-Chancellor responsible for environmental monitoring and assessment

Svenska lärosäten går över till studier från hemmet från och med onsdag 18 mars

Publicerat den

In English below

Regeringen informerade idag 17 mars under förmiddagen att det nu går ut en rekommendation som de förväntar sig att alla lärosäten följer. Alla studenter ska sköta sina studier hemifrån och inte i lärosätenas lokaler. Studenterna får behålla beslutade studiemedel. Beslutet omfattar enbart omställning till undervisning och examination på distans, så verksamheten ska i övrigt fortsätta som vanligt i så stor utsträckning som möjligt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

För SLU:s del så har många av våra lärare, programstudierektorer, programnämnder och stödverksamhet redan påbörjat arbetet med övergång till distansstudier och vi kommer nu i skarpt läge. Vi behöver hjälpas åt med fokus på våra studenter, och det behövs prioriteringar och kreativa samt lokala lösningar i detta exceptionella läge, både från oss anställda och våra studenter.

Tänk på att distansundervisning inte behöver betyda lysande digitala föreläsningar i detta läge – det kan betyda litteraturstudier och hemuppgifter. Nu när salstentamen inte kan ske ska det ersättas av hemtenta. Försök skapa så enkla lösningar som möjligt – tänk på att inte alla studenter har kraftfulla datorer hemma och att internetkapaciteten kan påverkas av belastning.

SLU har mycket praktisk undervisning som sker på orter av olika storlek. Vi behöver ta fram lokala lösningar där vi tänker klokt kring målet som är social distansering, inklusive resor till och från campus. Vissa moment som inte kan genomföras nu eller flyttas till i höst, kan behöva förläggas till sommaren.

Vi är i en extraordinär situation som vi inte vet hur länge den kommer att fortgå som givetvis är en prövning, men detta kommer vi att klara tillsammans!

Mia Knutson Wedel

—————

Swedish higher education institutions to transition to distance teaching as of Wednesday 18 March

At a press conference this morning, the government issued a recommendation which all higher education institutions are expected to follow. All students are to study at home instead of on campus. All students keep their student finance. The decision only concerns the transition to distance teaching and examination, which means other operations should continue operating as usual to the extent possible.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset (in Swedish)

At SLU, many of our teachers, programme directors of studies, programme boards and administrative functions have already started the preparations for the transition to distance teaching, which is now becoming a reality. We all need to focus on our students, we need to prioritise and staff, as well as students, need to find creative and local solutions in this exceptional situation.

Remember that distance teaching does not necessarily mean brilliantly prepared digital lectures, it can also be other kinds of independent study or home assignments. Written examinations on campus will be replaced by take-home examinations if necessary. Try to think of solutions that are as simple as possible – remember that not all students have powerful computers at home and internet capacity might be affected.

There is a great deal of practical teaching at SLU, at campuses of different sizes. We will need to find local solutions where we find the best way of achieving the objective of social distancing, including travel to and from campus. Course components that cannot be carried out now or moved till autumn may need to be scheduled for the summer.

We’re facing an extraordinary situation that is trying for us all, but together we can make it work!

Mia Knutson Wedel Vice Chancellor

Rektorsarbete, strategiarbete och klimat

Publicerat den

In English below

Den 15 december har jag varit SLU:s rektor i exakt sex månader. Det har varit dagar fyllda med både arbete och glädje. Mycket arbete med att lära känna verksamhet och individer på vårt universitet, parallellt med att sköta det dagliga arbetet och hantera akuta ärenden. Mycket glädje när jag har besökt avdelningar och fakulteter och jag har verkligen uppskattat att jag blivit så varmt välkomnad överallt. Jag har fortfarande mycket kvar att besöka och ser fram mot att få alla prickar gröna på min SLU-karta. Det är mycket som har imponerat; exempel på samarbete över både orter och institutioner och att så många bryr sig om vår gemensamma arbetsplats.

Vår nya vision och strategi på remiss
En hel del tid har jag lagt på arbetet med att ta fram universitetets nya vision och strategi. Det har kommit mycket värdefull input från studenter, institutioner, nämnder, verksamhetsstöd, ledningsråd, styrelse, externa intressenter och nu sist från första mötet med vår International Advisory Board. Vår fantastiska kärntrupp från verksamhetsstödet har med stort tålamod sorterat ord och fångat upp andemeningar i diskussioner och nu har vi faktiskt ett slutförslag på vision, verksamhetsidé och fokusområden som kan gå ut på remiss.

I processen med framtidsscenario, vision, verksamhetsidé och strategi för att nå visionen har det blivit ännu mer uppenbart för min del att vi har både kunskap och en drivkraft som sträcker sig oerhört långt när det handlar om hur vi ska ställa om till ett hållbart samhälle inom de planetära gränserna. En klimatförändring påverkar villkoren för liv, såsom tillgång till vatten och livsmedel och vår gemensamma hälsa (OneHealth).

Klimatfrågan i fokus
Försöken att påverka framtidens klimat i positiv riktning är just nu aktuellt i och med att COP25-mötet pågår i Madrid. De diskuterar regler för utsläppshandel och hur kostnader till följd av skador orsakade av klimatförändring ska hanteras (Warszawamekanismen). Detta är oerhört komplicerade frågor och det finns många aspekter på det som behöver tas upp, som till exempel jämställdhet och jämlikhet. Mycket fakta finns tillgängligt; FN:s klimatpanel (IPCC) presenterade i år två rapporter, en om landanvändning och en om haven inklusive den del som är frusen. Vid mötet ska de besluta hur de ska hantera forskarnas rekommendationer och jag är orolig. IPCC:s forskare pekar på att vi riskerar att vara nära tipping points och säger att om vi ska vara säkra på att kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader måste vi agera fort. Men jag undrar om de som leder världen nu (”OK Boomers”) klarar att agera…

Det är dock hoppfullt att i brist på global politisk aktion pågår det nu många lokala initiativ. I Uppsala signerade vi ett hållbarhetslöfte nyss, studenterna organiserar klädbytarinitiativ i Ulls hus och ett av SLU:s egna mål är att nå klimatneutralitet 2027. Right Livelihood Award tilldelades Greta som hedras för sin förmåga att skapa opinion om sin rätt till en framtid. Ungdomarna ber politiker och beslutsfattare att lyssna på forskarna och då måste vi vara redo att svara! Vi kommer att fortsätta bidra med forskning och fakta kring klimatrelaterade frågor.

Maria Knutson Wedel, rektor

 

Vice-chancellor’s duties, strategy work and climate

On 15 December, I have been vice-chancellor of SLU for exactly six months. These have been days filled with both work and joy. It has taken time to get to know our operations and specific individuals while also managing daily duties and urgent matters. Visiting divisions and faculties has been wonderful, and I have really appreciated the warm welcomes. I still have many places to visit and look forward to more pins on my SLU map. So many things have impressed me, for example the collaboration between both sites and departments, and the fact that so many care about our joint workplace.

Our new vision and strategy
I have spent quite some time on developing our new vision and strategy. Students, departments, councils, operational support, management groups, the SLU Board, external stakeholders, and most recently, the first meeting of our International Advisory Board have all given valuable input. Our amazing core operational support has patiently reviewed discussions and captured key sentences, and we finally have final vision, mission statement and focus area proposals to send for comments.

In the process with future scenarios, mission statement and strategy to reach the vision, it has become more obvious to me that we have both immense knowledge and drive in regard to adapting to a sustainable society within planetary limits. Climate change affects life conditions, access to water and food as well as our joint health (OneHealth).

The climate in focus
Attempts to affect the future climate positively are underway in Madrid during the COP25 meeting. There, they will discuss emissions trading and how costs resulting from climate change damages should be handled (the Warsaw International Mechanism for Loss and Damage associated with Climate Change Impacts). These are incredibly complicated issues, and there are many aspects that need to be discussed, such as gender equality and equality. There are many available facts; the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) presented two reports this year, one on land use and one on oceans, including the frozen parts. During the Madrid meeting, they will decide how to handle researchers’ recommendations, and I am worried. IPCC’s researchers also indicate that we are near the tipping point, and have stated that if we want to limit global warming to 1.5 degrees, we need to act quickly. But I wonder if current world leaders (“Okay, Boomer”) are able to act…

However, even though political action is lacking, local initiatives aren’t. In Uppsala, we recently signed a sustainability promise and students are organising clothes trade initiatives in Ulls hus. Additionally, SLU has its own goal of becoming climate neutral in 2027. Greta Thunberg was given the Right Livelihood Award, which honoured her ability of creating pendulum regarding people’s right to a future. Young people are asking politicians and decision-makers to listen to researchers, and we must be ready to respond. We will continue to contribute with research and facts relating to the climate.

Maria Knutson Wedel, Vice-Chancellor