Grattis SLU!

Resultaten från UKÄ:s utvärdering av våra utbildningar inom jordbruk, skog och trädgård har kommit. Alla yrkesexamina bedömdes hålla hög kvalitet, liksom kandidat och masterexamina i motsvarande SLU-ämnen (ett undantag bara). De flesta examina bedömdes ha mycket hög kvalitet rörande något av de utvärderade målen och för kandidatexamen i livsmedelsvetenskap  gällde det alla fem mål. Grattis! I de generella kommentarerna framgick att alla självvärderingar var väl genomförda. Jag vill verkligen framföra universitetets tack till alla som jobbat med dessa!

Bedömargruppen påpekade att vi bör arbeta mer systematiskt med etikfrågor inom utbildningarna. Detta har vi diskuterat i arbetet med framtidens utbildningar, bl.a. vid en workshop i våras, och det bör vi ha en gemensam strategi för inom SLU när vi reviderar utbildningsutbudet.

Dubbla examina

Bedömargruppen menade också att SLU bör se över sin examensstruktur och påpekade att det är anmärkningsvärt att en identisk  utbildningsgång kan ge både yrkesexamen och generell examen med delvis olika mål. De menade att det då är svårt att optimera utbildningen och uppnå mycket hög kvalitet. Så kan det förstås vara om det är stor skillnad i examensmålen och det är något vi får diskutera vidare inom SLU.   Det blir dock problematiskt när bedömarna i samband med utvärderingar ifrågasätter studenters rätt att ta ut generella examina parallellt med yrkesexamina, vilket nuvarande svenska utbildningssystem stödjer. Det finns också goda skäl för det i Bolognaprocessens anda, framför allt så underlättar en kandidatexamen i kombination med en yrkesexamen på grundnivå  för studenterna att få tillträde till studier på avancerad nivå både nationellt och internationellt. För SLU:s yrkesexamina som ännu inte är tre-eller femåriga (agronom, trädgårdsingenjör, lantmästare, hippolog, djursjukvårdare) ser jag det som helt nödvändigt att SLU erbjuder utbildning som inte leder till återvändsgränder eller hindrar internationalisering.

Lena Andersson-Eklund
Vicerektor, utbildning