Så kan vi inte ha det!

Tiden när du pluggar vid SLU är en tid du ska kunna tänka tillbaka på med glädje (och kanske till och med saknad). Jobbigt ibland förstås, men alltid i en gemenskap. Det är en tid då du lär dig massor och utvecklas som person. Vid universitetet ska du kunna pröva dina idéer, diskutera, argumentera, värdera och omvärdera. Och alltid bemötas med respekt, oavsett dina åsikter och värderingar. Det gäller givetvis även för olika kön, etnisk bakgrund, sexuell läggning och vid funktionshinder.

Därför är det upprörande att så många som 16 % av studenterna i den senaste studiesociala enkäten upplever att de blivit trakasserade, diskriminerade eller otillbörligt bemötta av dessa orsaker; antingen av lärare eller av andra studenter. Hela idén med universitet är utveckling – och utveckling kräver öppenhet för olikheter och frihet under ansvar. Låt oss därför ta arbetet med SLU:s (och studentkårernas) värdegrund på största allvar; det är uppenbart att vi alla behöver fundera över hur vi bemöter varandra.

Lena Andersson-Eklund
Vicerektor, utbildning

1 kommentar

1. Detta var inte en positiv nyhet för universitetet. Jag skulle vilja gå ännu längre med frågan om arbetsmiljön för studenter och lärare här på SLU. Jag efterlyser därför en liknande enkät bland oss lärare och forskare – hur stor andel är det av oss som upplever att vi blir upplever att de blivit trakasserade, diskriminerade eller otillbörligt bemötta av studenter? En känsla jag har är att den siffran tyvärr är ännu högre! Arbetsmiljöfrågan måste arbetas med på alla plan och inte enbart ur studentperspektiv.