Den blomstertid nu kommer

Egentligen är den redan här – och vad kan vara en bättre sysselsättning dagen före nationaldagen än att inviga en grönskande och blommande kunskapspark på SLU:s campus i Ultuna?

Det var en fin känsla att äntligen få nöjet att inviga SLU:s kunskapspark. Kronan på verket av den omfattande omdaning och förnyelse av Campus Ultuna som pågår. Ett arbete som har sin grund i ett under många år eftersatt renoveringsbehov av lokaler och arbetsmiljöer. Det har resulterat i en nödvändig förnyelse och modernisering av lokalbeståndet och en förbättrad arbetsmiljö för både personal och studenter. Syftet är också att verka för vetenskaplig förnyelse inom strategiskt viktiga områden och att skapa förutsättningar för starka forskningsmiljöer. Min egen vision för Kunskapsparken och omdaningen av Ultuna campus har varit att det skulle skapas ”ett skönare, grönare och vackrare campus”. Det handlar framför allt om en önskan att skapa en intressant, levande miljö för undervisning och forskning. Vi har en liten bit kvar innan hela campusomdaningen är klar men med invigningen av Kunskapsparken har ett viktigt steg tagits mot målet.

För några dagar sedan skedde en annan viktig invigning på SLU i Umeå. Då var det skogsfakultetens nya lokaler som var i fokus. 1 700 kvadratmeter har byggts till och ytterligare 3 000 har byggts om. Invigningsbandet klipptes av Västerbottens landshövding Magdalena Andersson som i sitt tal framhöll betydelsen av SLU:s forskning och utbildning för skogssektorn i Västerbotten och i Sverige. Det känns mycket bra att skogsfakulteten äntligen fått sina nya lokaler med många nya, fina kontor och laboratorier. Dessutom som dekanus Peter Högberg påpekade – en extra bonus är den personalmatsal och restaurang som fungerar som ett hjärta i huset, en plats där vi får näring och luft för våra tankar och idéer. Tyvärr kunde jag inte vara med vid invigningen men ser ivrigt fram emot en visning vid nästa besök på fakulteten i Umeå.

Det var också mycket roligt att delta i utdelningen av Uppsala kommuns uppsatsstipendium till studenter från SLU och Uppsala universitet häromdagen. Det är utvalda examensarbeten med fokus på frågor och processer inom ramen för kommunens olika verksamheter som belönas. Våra unga studenter är en viktig resurs när nya satsningar och planer ska tas fram och här har kommunen sett och tagit vara på vad båda universiteten kan erbjuda i form av nytänkande och goda idéer.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.