NOVA-vänner på besök

The Nordic Forestry, Veterinary and Agricultural University Network, NOVA, har denna torsdag-fredag haft ett seminarium på Ultuna där strategin för kommande år diskuterades. NOVA har varit aktivt i 18 år nu och har naturligtvis förändrats i takt med sina medlemmar under tiden. Det har varit mycket strukturella förändringar på medlemsuniversiteten de senaste åren, t.ex. har gamla KVL gått upp i Copenhagen University, delats upp och blivit del av två olika storfakulteter. I Norge slås Veterinärhögskolan ihop med UMB till årsskiftet och flyttar om några år ut till Ås.

Allt detta innebär att vi måste se över både NOVA:s verksamhet och dess statuter. Inför veckans strategiseminarium hade alla medlemmar ställt en rad frågor till lärare/kursarrangörer och doktorander om vad NOVA ska prioritera framöver – Tack alla SLU:are som bidragit med svar på enkäten! Utifrån dessa har vi diskuterat NOVA:s framtid de senaste dagarna. Diskussionen har varit livlig (ibland lätt animerad) men också klart konstruktiv.

Vi är helt eniga om att fokus ska vara att fortsätta ge doktorandkurser med hög internationell kvalitet inom våra specifika ämnesområden. Till dessa kurser ska både internationella studenter och lärare bjudas in. NOVA ska dessutom stötta internationalisering och mobilitet inom Norden på alla nivåer av utbildningen. Det finns också ett behov av att minska kostnaderna för NOVA-medlemskap, och det kommer att innebära att kvalitetsansvaret i högre grad ska ligga på kursarrangörerna (förenklade ansökningar och administration är positivt) och att mindre pengar kommer att läggas på kost- och logi för doktoranderna (fler kurser som kombinerar en veckas internat med distansmoment kan också vara bra). Nästa utlysning kommer till sommaren och då kommer vissa, men inte alla, förändringar att ha genomförts.

NOVA är en förebild för andra universitetsnätverk med det goda samarbete som skapats mellan doktorander, lärare, administratörer och universitetsledningar under lång tid. Det ska vi vara rädda om och låta fler dra nytta av!