Celsiusskolan besöker SLU

Text: Galia Zamaratskaia, samverkanslektor i matens kvalitet; SLU

Den 20:e april besökte elever från Celsiusskolan SLU i Uppsala. Besöket inleddes med en allmän del om SLU och sen fick eleverna en inblick i Livsmedelsprogrammet. Efteråt diskuterade vi med eleverna om hållbara livsmedel och forskning kring detta på SLU. Självklart pratade vi också om kulturspannmål och vad som skiljer dem från konventionella spannmål. Vi pratade om kulturspannmål och biologisk mångfald, kulturspannmål och klimat och om hur kulturspannmål påverkar hälsa. Slutsatsen var att kulturspannmål förtjänar att ha en plats på tallriken som en del av en svensk balanserad kost.

Vi hoppas att studiebesöket kunde förstärka elevers uppfattningar om nyttiga och hållbara livsmedel och att allt flera kommer att välja produkter från kultursspannmål!