Om vår direkta och indirekta miljöpåverkan

Scroll down for English version

Engagemang för miljön motiverar medarbetare och studenter vid SLU. Nyligen har bland annat SLU-forskare debatterat universitetens klimatpåverkan i DN – se ursprungsartikel samt replik.

SLU har ansvaret för forskning och utbildning i frågor som rör produktion av mat, foder, fiber, energiråvaror med mera. Därmed har vi också ansvar för att forska och utbilda om och fortlöpande analysera de avtryck på miljön, bland annat utsläpp och upptag av växthusgaser, som denna produktion är behäftad med.

Målsättningen är att SLU ska vara en stark positiv kraft, som aktivt i vår forskning, grundutbildning och miljöanalys arbetar med målet att ta fram metoder och kunskaper som leder till minskade utsläpp av växthusgaser. I det sammanhanget, som kallas vår indirekta miljöpåverkan, har vi möjligheten att bidra med mycket, och därmed kompensera för vår direkta miljöpåverkan.

Utrymmet här tillåter inte en längre uppräkning av exempel på stora positiva indirekta effekter i termer av minskad växthusgasproduktion, som SLU:s arbete resulterat i. Om vi begränsar oss till att se SLU:s uppdrag och avtryck som enbart nationellt, så är det dock uppenbart att vi kan påverka sektorer med många tiopotenser större utsläpp av växthusgaser i Sverige än SLU! Får något av det vi gör genomslag internationellt, till exempel rissorten som leder till minskat utsläpp av metan, så blir de positiva effekterna ännu större.

Utvecklingen kräver att vårt arbete med att bidra till hållbarhet bedrivs mycket aktivt och faktiskt även skyndsamt. Den bästa expertisen måste samlas, ta hjälp av utrustning som i vissa fall endast finns på ett fåtal platser, och förstås även ta sig ut i naturen och se hur den verkligen fungerar. Detta kräver resor. Ibland är det mest rationellt att flyga. Kan det man gör ha större positiva effekter än resans utsläpp, är det motiverat.

Till detta kommer att många medarbetare och även några studenter har barn, vilket gör det problematiskt att vara borta från hemmet en längre tid. En natt på ett tåg är inte samma sak i termer av familjeliv och fritid, som en natt i hemmet. Många medarbetare väljer ändå tåg som färdmedel, men vi kan inte tvinga alla att resa med tåg. Vi överväger istället att betala tågresor inrikes med centrala medel, för att ytterligare stimulera resor med detta färdmedel.

Vi arbetar mycket aktivt med att minska våra direkta miljöeffekter; se våra ambitiöst satta miljömål samt Universitetskanslerämbetets utvärdering av vårt arbete med hållbar utveckling i utbildningarna. Som första universitet i Sverige har vi som vision att bli klimatneutrala – och det målet ska nås innan vi fyller 50 år, det vill säga 2027. Inrikes flygresor (som utgör 9% av våra totala utsläpp av växthusgaser) har tydligt minskat (och kompenseras även via handeln med utsläppsrätter, ETS. Utsläpp från vårt flygande utanför Sverige är dock 3,6 gånger större än utsläppen från våra flygresor inrikes (och täcks i fallet resor utanför Europa inte av ETS).

För att minska resandet har vi investerat mycket i videokonferensanläggningar och fortsätter att göra det. Möten och undervisning på distans fungerar i de flesta fall riktigt bra. Men vad gäller arbetsmöten, så är det ibland inte optimalt att diskutera frågor på distans; då behöver man träffas!

SLU gör ett fantastiskt viktigt arbete för miljön, och då främst genom de stora indirekta effekterna av vårt arbete. Det är faktiskt paradoxalt att det kallas indirekta effekter, eftersom de är något vi primärt strävar efter.

Vi har också kommit långt i vårt direkta miljöarbete. Ibland ställs dessa intressen mot varandra (oftast på kort sikt). Som arbetsgivare och med vårt ansvar för studenter har vi också att väga in rimliga krav på människorna i organisationen. Vi fortsätter att arbeta med den balansen!

Peter Högberg
Rektor


Our direct and indirect environmental impact

Commitment to the environment motivates both staff and students at SLU. We are responsible for research and education relating to issues that concern the production of food, feed, fibre, energy materials, etc. Subsequently, we are also responsible for researching, educating as well as monitoring and assessing the environmental effects resulting from these types of production, such as emission and absorption of greenhouse gases.

The aim is for SLU to be a strong, positive force that actively, through research, education and environmental monitoring and assessment, works to develop methods and knowledge that lead to reduced greenhouse gas emissions. In this context – our indirect environmental impact – we can contribute a lot and compensate for our direct environmental impact.

This space does not allow a long list of examples of the substantial, positive and indirect effects SLU work has resulted in with regard to reduced greenhouse gas production. If we limit ourselves to view SLU’s assignments and imprints in a national context, it becomes obvious that we can affect sectors that emit considerably more greenhouse gas in Sweden than SLU. If what we do has an impact internationally, such as the rice that leads to reduced methane emissions, the positive effects are even greater.

The development requires that our work contributing to sustainability is carried out both actively and quickly. We must gather the best experts and utilise equipment that sometimes only can be found in very few locations. We must also experience nature to study how it really works. This requires travel. Sometimes, the most rational option is to fly. If what you are doing will have more substantial positive effects than the emissions resulting from the flight, it is justified.

Additionally, many employees and some students have children, which makes it problematic to be away from home for a longer period of time. One night on a train is not the same thing in terms of family life and free time as a night at home. Still, many employees choose to travel by train, but we cannot force everyone to travel this way. Instead, we are considering paying for domestic train travel with central funds to further stimulate this type of travel.

We are working very actively with reducing our direct environmental impact; see our overall environmental objectives. As the first university in Sweden, we also have a vision to be climate neutral. This objective must be met before we turn 50, i.e. 2027. Domestic flights (which constitute 9 per cent of our total greenhouse gas emissions) have distinctly decreased (and are also compensated through the EU Emissions Trading System). However, emissions from international flights are 3.6 times as high as domestic flight emissions. In addition, international flights are not covered by EU ETS outside Europe.

In order to reduce travelling, we have greatly invested in video conference equipment and will continue to do so. Distance meetings and teaching work well in most cases. However, working meetings are not always optimal at a distance – people need to meet face-to-face.

SLU is doing great, important work for the environment, primarily through the considerable, indirect effects of our work. It is actually paradoxical that they are called indirect effects since they are what we primarily aim for.

We have also come far in regard to our direct environmental work. Sometimes, these interests must be weighed against each other (often in the short term). As an employer and responsible for our students, we must also remember to put reasonable demands on people within our organisation. We will continue working to achieve that balance.

Peter Högberg
Vice-Chancellor

2 kommentarer

  1. Hej Rektorn!
    Visst gör SLU ett bra miljöjobb! I det långa loppet är forskningen ett mycket viktigt verktyg för att nå en hållbar framtid. Jag ser självklart att SLU jobbar med hållbarhet och mot en framtid där våra footprints blir allt mindre och mindre. Det finns flera företag som arbetar med miljö och minskad miljöpåverkan, som tillexempel det statliga LKAB, SKF, Borialis, IKEA, VOLVO O.S.V.
    Men när ett universitet tar fram forskning som pekar på eller bygger på att vi MÅSTE sluta släppa ut växthusgaser som får den globala temperaturen att stiga och ekosystem att kollapsa så måste de också leva efter det.
    Hur hade ni tänkt att odla ris som släpper ut mindre metan på en död planet? Tyvärr går forskningen inte tillräckligt snabbt för att minska utsläppen så att vi kan hålla oss på ett safe operating space. För detta krävs extra åtgärder, som till exempel ett drastiskt minskande på flygresor. Era mål är tyvärr inte ambitiösa nog. Jag är ledsen.

    På campus ser jag att ni vill öka antalet elever på kurserna och programmen. Det finns många sätt att göra detta. Eftersom ni är ett miljöuniversitet kan ett förslag vara att ta ett steg framåt och ta på er miljöansvaret, detta kommer ge er mycket in the long run. Det är dags att inse; Det är omodernt att flyga. Var Universitetet som pushar gränserna, ni har all möjlighet i världen att lyfta det positiva ur detta.

    Hälsningar
    Daniel Carlson

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *