Tack, Lisa! / Thank you, Lisa!

Nytillträdde rektor Peter Högbergs första blogginlägg (in English further down):

Lisa går nu i mål efter att framgångsrikt ha lett SLU i hela nio år.

Det rör sig om mer än 3 000 dagar, ca 200 möten i rektors ledningsråd, massor av resor och mycket, mycket mer. Lisa har varit outtröttlig i sitt engagemang för SLU. Hon har förenat gott omdöme med en djup passion för sitt universitet.

Visst har det funnits svårare problem. De höga byggkostnaderna i samband med framför allt Campus Ultuna är ett exempel. Men nya, moderna lokaler behövdes, liksom ett tätare campus.

Nu visar det sig att vi klarar kostnaderna för husbyggena bättre än vi trodde. Vad som är skicklighet och vad som är tur är kanske svårt att utreda, men visst är det så att de hårt arbetande inte sällan är lyckosamma?

Tack Lisa för allt ditt arbete för oss på SLU!

Den 1 juli tar jag över ansvaret som rektor. Det känns mycket spännande och ansvarsfullt. Redan nu är det många, inte minst inom SLU, som vill boka tider för att diskutera hur SLU ska satsa i framtiden.

Jag kommer att prioritera att arbeta i enlighet med SLU som en linjeorganisation. Vill ni diskutera ekonomiska frågor bör ni således gå via prefekter och dekaner, som sedan kan väcka dessa i rektors ledningsråd. Så fungerar vi bäst.

Naturligtvis vill jag också ut på institutionerna och möta er där för att lära mig mer om alla våra spännande verksamheter. Jag kommer därför att lägga upp ett schema för besök.

Men innan dess är det sommaruppehåll. Jag hoppas att den lite kalla och blöta början av sommaren avlöses av varmare och torrare väder, och att ni, både medarbetare och studenter, får många möjligheter till avkoppling och rekreation innan vi ses igen!

Peter Högberg

—————————————————————————–

Vice-Chancellor-elect Peter Högberg’s first blog post:

After successfully managing SLU for nine years, Lisa is now crossing the finishing line.

We’re talking about over 3000 days, roughly 200 meetings with the Management Group, innumerable business trips and a lot, lot more. Lisa’s commitment to SLU has been tireless, and she has combined sound judgement with a deep passion for our university.

Yes, there have been difficulties. The rising costs of the Campus Ultuna construction projects is one example. But new, more modern premises were needed, as was a more concentrated campus.

It is now clear that the costs are more manageable than predicted. Whether this was more good luck than skill is hard to say, but I do believe that fortune favours the brave.

Thank you, Lisa, for all the work you have done for us here at SLU.

On 1 July, I will take over as vice-chancellor. I’m excited about this and the responsibility it brings with it. I’ve already had a number of requests, not least within SLU, for appointments to discuss what direction SLU should take in the future.

My priority will be to work according to the line organisation at SLU. Those who wish to discuss financial matters should do so via their head of department and dean, who can then raise these issues in the Management Group. This is how we get the best results.

I’m also looking forward to meeting staff at the departments and finding out more about all the exciting activities there. My plan is to set up a schedule for visits.

But before then, summer awaits us. I hope the somewhat cold and wet beginning will be replaced by warmer and drier weather, and that you, colleagues and students, get ample opportunity for rest and recreation before we meet again!

Peter Högberg