COP26, vetenskap, populärvetenskap, målkonflikter och vikten av dialog

In English below.

Det är COP26 denna vecka och jag funderar på vetenskap medan jag sitter på tåget hem. I år har jag sett medvetenheten om klimatfrågorna öka och i pandemins vågsvall diskuteras epidemiologi och hur vaccinationer fungerar. Suget efter vetenskapligt baserad kunskap är stort i samhället; både vid middagsbordet bland vänner, i media och sociala media. Utmaningarna vi pratar om är komplexa och någon har sagt att alla svåra komplexa frågor har ett enkelt svar – och det svaret är oftast fel. Och enkla, ibland motstridiga svar finns det tyvärr gott om just nu, så vad ska man tro på?

Hur ska man förstå forskningen och vad forskarna säger? Som forskare är vi tränade i att hålla isär obestridliga fakta och tolkning/analys av dessa fakta, och vi är medvetna om att den kunskap vi tar fram är utifrån det perspektiv vi utformar forskningsfrågan i. Men det är inte alltid glasklart när någon utanför akademin på ett enkelt populärvetenskapligt sätt ska beskriva vad våra forskare kommit fram till och den nya kunskap de tar fram. Gör man det för tvärsäkert och enkelt utifrån sitt eget perspektiv blir resultatet ibland fel, vilket är olyckligt.

För egen del uppskattar jag alltid ett bra seminarium där just skillnaden mellan vad som är obestridliga fakta och forskarnas tolkningar av fakta synliggörs i en givande (och ibland väldigt livlig) diskussion när forskare med olika perspektiv och ingångsfrågor möts och nya insikter tänds. En grundpelare i forskning och framväxande av ny kunskap är ju seminariet, dialogen och peer review som ger tillfälle till kritiskt tänkande och olika perspektiv. Till min glädje har jag under min tid som rektor sett många exempel på att forskarna vid SLU genom till exempel våra framtidsplattformar anordnar tvärvetenskapliga seminarier där personer med olika perspektiv deltar för att prata om aktuella komplexa utmaningar och målkonflikter. Apropå COP26 så erbjuds i år dessa som rör IPCC rapporterna: https://internt.slu.se/en/news-originals/2021/9/a-new-slu-webinar-series-addresses-the-ipcc-report/

Vi som universitet har ett akademiskt ansvar i samhället att fortsätta hålla det komplexa levande. Då värmer det såklart ett rektorshjärta när svenska och internationella forskare deltar i en öppen dialog med de fakta de har och tillåter sig utmanas i sina tolkningar och analyser. Jag vill bjuda in alla i samhället som undrar vem man ska tro på att delta i både våra och andra lärosätens webinarier och få, inga enkla svar, men en djupare förståelse och respekt för det komplexa. Om vi håller dialogen levande och inte polariserar debatten, kan forskning ge oss den kunskap och de svar vi behöver för att se till att jorden är ett gott ställe även för våra barnbarn.

—————————————-

COP26, science, popular science, conflicting goals and the importance of dialogue

COP26 is taking place this week and as I sit on the train home, I contemplate science. This year I have seen the awareness about climate issues grow, and in the wake of the pandemic we are talking about epidemiology and how vaccines work. Society is hungry for science-based knowledge, be it in discussions in the media, around the dinner table, amongst friends and on social media. We are talking about complex challenges; somebody once said that all difficult, complex questions have one simple answer – and that answer is often wrong. And unfortunately, simple, often contradictory answers are in abundance right now – so what are we to believe?

How are we to understand what research and researchers are saying? As researchers, we are trained to separate indisputable facts from how they are interpreted, and we are aware of the fact that the knowledge we create is coloured by our standpoint on the issue. However, this is not always clear when someone from outside of academia uses popular science to describe what researchers have concluded and the new knowledge they have produced. If a person’s approach is over-confident and over-simplified, the results can be incorrect – which is unfortunate.

Personally, I always appreciate a good seminar – where the difference between indisputable facts and researchers’ interpretations become clear in rewarding (sometimes incredibly lively) discussions, as researchers with different perspectives and approaches meet and new insights are awoken. Seminars, dialogues and peer-reviews are cornerstones of research and developing knowledge; they give rise to critical thinking and different views. During my time as vice-chancellor, I have been delighted to see so many examples of SLU researchers organising transdisciplinary seminars, such as those in our future platforms. Here, people with different views all participate in discussions on the complex challenges and conflicting goals that currently exist. Speaking of COP26, this is what SLU has to offer this year in relation to the IPCC reports: https://internt.slu.se/en/news-originals/2021/9/a-new-slu-webinar-series-addresses-the-ipcc-report/

As a university, we have an academic social responsibility to continue to keep the complex alive. It warms my vice-chancellor heart to see Swedish and international researchers participating in open discussions using the facts they have, and allowing themselves to be challenged about their interpretations and analyses. I would like to invite everyone who is wondering who to believe to participate in webinars hosted by both SLU and other universities. There will be no simple answers, however there will be a deepened understanding and respect for the complex. If we keep discussions alive and do not polarise debate, research can provide us with the knowledge and the answers we need to ensure that the earth will still be a good place for our grandchildren.