Förslag till ny rektor och fortsatt utveckling av våra utbildningar

Scroll down for English version

Med anledning av rekryteringsgruppens förslag till styrelsen att utse Maria Knutson Wedel till SLU:s nya rektor har jag varit i kontakt med henne och gratulerat henne. Vi får invänta alla formella beslut, men jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med henne för SLU:s fortsatta positiva utveckling. Som ett led i vår utbildningsvision om fördubblat antal studenter, så har utbildningsnämnden sedan länge ett inplanerat besök på Chalmers i nästa vecka för att ta del av hur Chalmers har arbetat med utbildningsutveckling. Värd för besöket är just Maria. Besöket känns därför nu lite extra roligt och ett bra tillfälle för oss att börja lära känna Maria lite mer.

Att besöka andra framgångsrika lärosäten är en viktig källa för att få inspiration och kunskap. I mitten av oktober var vi därför vid Wageningen University i Nederländerna för att lära oss hur de lyckades vända en negativ trend med sjunkande söktryck till grundutbildningarna till situationen idag då de i princip tar emot fler studenter än de har kapacitet för. Att jobba med kvalitet, struktur, flexibla utbildningsspår, flexibla lärmetoder och rejält studentinflytande var några av flera intressanta inslag i deras utveckling.

Under hösten har vi haft fyra öppna stormöten och vi har deltagit i flera studentmöten. Jag har deltagit fakulteternas prefektmöten och även rektors prefektmöte har haft utbildningsvisionen i fokus. I förra veckan beslutade styrelsen om ytterligare medel till grundutbildningen för att stärka det strategiska arbetet med att utveckla våra utbildningar. Jag upplever att det nu finns ett brett intresse för den här frågan i organisationen och en stor vilja att bidra till att utveckla våra utbildningar. Och även om mycket arbete återstår är jag övertygad om att vi med alla gemensamma positiva SLU-krafter är på god väg mot skapandet av framtidens utbildningar på SLU. Jag ser fram emot att vara en del av den resan och att leda det arbetet vidare!

Karin Holmgren
Prorektor

New vice-chancellor proposal and continued development of our courses and programmes

In view of the recruitment group’s proposal to the SLU Board to appoint Maria Knutson Wedel as the new vice-chancellor of SLU, I contacted and congratulated her. We have to await all formal decisions, but I look forward to working with her to continue the positive development of SLU. As part of our vision to double our amount of students, the Board of Education plans to visit Chalmers next week to see how it has developed its courses and programmes. This trip was booked long ago. Coincidentally, the host of the visit is Maria, which makes the trip extra enjoyable, and gives us an opportunity to get to know her better.

Visiting other successful higher education institutions provides a lot of inspiration and knowledge. Therefore, in the middle of October, we visited Wageningen University in the Netherlands to learn more about how they managed to turn a negative trend with fewer and fewer applicants per place to their undergraduate and Master’s courses and programmes into today’s situation, where they basically accept more students than they have room for. Working with quality, structure, flexible education tracks, flexible teaching methods and substantial student influence were some of the interesting elements of their development process.

During the autumn, we have had four open, large meetings, and participated in several student meetings. I have also taken part of the faculties’ heads of department meetings, and the vice-chancellor’s heads of department meeting focused on our education vision as well. Last week, the SLU Board decided to grant further funds to undergraduate and Master’s education to strengthen the strategic work with developing our courses and programmes. I believe that there is now a broader interest in this issue within our organisation, and a considerable desire to contribute to developing our education. Even though a lot of work remains, I am convinced that we, with all our joint, positive, SLU forces, have come a long way in creating future courses and programmes at SLU. I look forward to being part of this journey and developing the work further.

Karin Holmgren
Deputy Vice-Chancellor