Dags att lyfta namnfrågan för SLU

I veckan som gick besökte ledningsrådet några av våra systeruniversitet i Europa för att ta reda på hur man ser på framtiden, hur man arbetar strategiskt, samverkan med näring och samhälle, vilka styrkor och svagheter man har inom utbildning och forskning mm. Det var en intensiv och givande vecka som vi kommer att rapportera mer om, bl. a på medarbetarwebben och i bloggform.

De lärosäten vi besökte var University of  Ghent i BelgienBOKU – University of  Natural Resources and Life Science i Wien och Wageningen University i Holland. Både BOKU och Wageningen är medlemmar i ELLS-nätverket, där SLU just nu är ordförande, och som består av utvalda europeiska universitet inom områdena Life sciences, lantbruk, skogsbruk, miljövetenskap, naturresurshushållning och livsmedelsvetenskap. Universitetet i Ghent är intressant för oss bl a för att man har en fakultet för veterinärutbildning och en för Bioscience Engineering (hette tidigare Agriculture).

Vi blev mycket väl mottagna och hade livliga och konstruktiva diskussioner om allt som rör universitetens dagliga liv. Förvånansvärt stora skillnader finns – men också många likheter. Ytterligare samarbeten diskuterades och från SLU vill vi gärna slå ett slag för ett ökat studentutbyte med de här lärosätena.

En intressant fråga är hur attraktiva våra utbildningar är för dagens ungdomar. Alla tre lärosätena har sedan ett antal år ändrat namn och varumärke för att visa fram den bredd man har. Istället för att presentera sig som ett lantbruksuniversitet enbart, så är lantbruk (agriculture) en del av verksamheten. Andra delar – som visar sig i namnet – är biosciences, natural resources och life sciences. Det styrker mig i min personliga uppfattning att det är dags att lyfta namnfrågan även för SLU. För att attrahera fler studenter bör vi vara tydliga med vad vi faktiskt har att erbjuda, och där är namnet en viktig faktor!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.