Viktiga frågor på SUHF:s möte

I veckan som gick träffades SUHF:s förbundsförsamling i Blekinge Tekniska Högskolas lokaler i Karlskrona. Bland frågorna som avhandlades är det särskilt tre som är av stor vikt. Det gäller ”Den högre utbildningens användning”, dvs. vem utbildar vi för? Nästa viktiga fråga är våra utvärderingssystem som ska ligga till grund för resursfördelningen till våra lärosäten och den tredje är en fortsatt utredning om ökad självständighet.

Frågan om vem vi utbildar för är mångfacetterad och komplex. Diskussionen rörde sig framförallt kring tre begrepp nämligen bildning – utbildning – matchning. Studenterna ska förutom att få kunskap om det område utbildningen gäller, även kunna tillgodogöra sig ”bildning”. Med matchning avses hur nära yrkeslivet utbildningarna ska vara. Bildning kan tokas som att utbildade studenter ska besitta en generell förmåga att växla perspektiv, vidga sina ramar och se nya möjligheter på sina arbetsplatser, s.k. generisk kompetens. Men det kan även tolkas som att det handlar om fria studier utan en definierad arbetsmarknad eller en given profession. Matchning handlar om att de färdigutbildade studenternas kompetens ska svara mot de direkta behov som arbetsmarknaden har. Vilket kan medföra en ”inlåsning” och förhindra utvecklingen hos arbetsgivaren. Ett argument är att matchning är relevant främst när det gäller yrkeshögskolan, medan högskolan bör bjuda ett visst motstånd mot näringslivet när de kräver skräddarsydd kompetens. Diskussionen är högst relevant för SLU, när vi nu är i full gång med att se över och förnya utbildningsinnehållet i våra program och kurser.

Nästa fråga var den om det nya system för forskningsutvärdering som Vetenskapsrådet fått regeringens uppdrag att utarbeta. Det handlar alltså om underlag för att fördela 20 procent av statsanslaget mellan forskande lärosäten. Regeringen vill att det ska innefatta både peer review och mer klassiska instrument som bibliometri, antal doktorsexamina och externa medel. Förslagen har hittills inte varit tillgängliga för andra än de sju utsedda rektorer som utgör en slags referensgrupp till VR. Några av rektorerna i referensgruppen gav en kort muntlig information under mötet, och var i sin tur missnöjda med hur lite de utnyttjats som referensgrupp. Frågetecknen är många, särskilt vad gäller peer review delen, hur ska det gå till? Vad kommer det att kosta? Ska det ersätta våra egna utvärderingar? (Typ KoN). VR har kallat till informationsmöte i maj, där konturerna förhoppningsvis klarnar.

När det gäller diskussionen om ökad självständighet så kommer SUHF att kalla utvalda till möte under våren. Det handlar om att se över vad det är som behövs, och vilka olika vägar det kan finnas att lösa problemen med nuvarande myndighetsform. För vår del blir det universitetsdirektör Martin Melkersson som deltar.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.