Med ny styrelse vid rodret

Några nedslag i en – som vanligt – intensiv vecka med SLU. Arbetsveckan startade med en mottagning för Sydkoreas ambassadör som vill veta mer om SLU. Man hade angivit att man var särskilt intresserad av vår verksamhet inom bioenergi och innovationer. Ambassadören var vederbörligen imponerad av de föredragningar som gjordes och kanske kan besöket bidra till att intresset för SLU ökar bland sydkoreanska studenter, till exempel för en masterutbildning.

Tisdagen var S-fakultetens dekan Peter Högberg och jag på möte med Skogsindustrierna och ett antal företrädare för våra största skogsbolag, som Stora Enso, Holmen, SCA, Bergvik, Sveaskog och andra. Diskussionerna rörde sig mellan stort och smått, mest intresse fick vårt pågående förändringsarbete med Framtidens SLU och särskilt hur det påverkar utbildningarna. Skogssektorn är väldigt tydlig med att man behöver fler skogsmästare samtidigt som jägmästarna står högt i kurs för de mer strategiska jobben inom sektorn. Det var ett öppet och konstruktivt möte och för mig är det viktigt att vi som enda utbildningsutförare för de två skogliga utbildningsprogrammen tar vara på synpunkterna från våra studenters blivande arbetsgivare.

Onsdagen var det så dags för SLU:s nya styrelse att hålla sitt första sammanträde och det med en fullmatad agenda. De viktigaste ärendena var att godkänna årsredovisningen för 2013 och det budgetunderlag som ska lämnas in till regeringen. Det kändes skönt att kunna visa upp ett litet men dock överskott i budgeten för nya styrelsen! En bra början för en ny styrelse som kommer att ställas inför nya utmaningar framöver.

Även årets regleringsbrev fick vederbörlig uppmärksamhet. Särskilt diskuterades det nya uppdrag som innebär att SLU ska ta fram ett upphandlingsunderlag för ett oceangående forskningsfartyg!  Forskningsfartyg är nödvändiga för vår egen forskning och inte minst för att vi ska kunna genomföra de uppdrag vi har gentemot regeringen och EU när det gäller fiskekvoter och annat som har med våra vatten att göra. Här handlar det om en nationell infrastruktur som ska passa för flera användare. SLU är huvudansvarig för uppdraget men vi kommer att samarbeta nära med SMHI och Hav för att nämna några andra aktörer inom området.

Veckan avslutades med ett mycket trevligt inslag då jag träffade personalen från de nio olika försöksstationer som ingår i VR:s nyligen sjösatta infrastruktursatsning på fältforskning. SLU ser fram emot att leda utvecklingen av denna nya, unika verksamhet som bland annat innebär goda möjligheter att stärka och fördjupa samarbetet mellan starka forskningsmiljöer, både i Sverige och internationellt. Förutom SLU som medverkar med fem stationer, ingår stationer från Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Uppsala universitet och Polarsekretariatet. All personal var samlad till en tvådagars kickoff och det kan konstateras att stämningen bland deltagarna var hög, vilket bådar gott för samarbetet.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.