Västra Götaland och Vancouver

SLU har ambitionen att bedriva kvalificerad samverkan på både regional, nationell och global nivå.  Just nu har jag en intensiv dialog med företrädare för Västra Götaland vars regionutvecklingsnämnd vill gå in i samarbetsprojekt kring de gröna näringarna.

Initiativet har kommit efter styrelsebeslutet att flytta utbildningar från Skara till Uppsala. Regionen är mycket angelägen om att stärka de gröna näringarna genom att vidareutveckla det goda samarbete man har med SLU Skara. Regionutvecklings-nämndens ordförande och SLU:s rektor skrev därför nyligen en avsiktsförklaring om gemensamma utvecklingssatsningar inom områdena Hållbar produktion och konsumtion av animalieprodukter, Precisionsodling, Ett fossilfritt jordbruk samt Kunskapsförmedling till lantbruket. Områdena är utvalda för att överensstämma med Västra Götaland Regionens och SLUs övergripande strategier och vara i linje med rekommendationer från våra interna utredningar om utvecklingen av Skara. De mer konkreta projekt som tas fram under våren innebär fördjupad samverkan med regionens rådgivningsorganisationer, och får deltagande från forskare vid andra SLU-orter. Detta kan ses som en start på uppbyggnaden av ett SLU Partnerskap, där våra olika orter kan fungera som noder och kunskapsportar till universitetets samlade kompetens.

Vår globala samverkan utvecklas nu också rejält inom ramen för uppbyggnaden av the Global Challenges University Alliance. I höstas besökte jag ledningarna vid Cornell University, Chulalongkorn University (Thailand), Bogor Agricultural University (Indonesien) samt University of Queensland (Brisbane, Australien). Nu i slutet av januari gjorde jag motsvarande besök vid China Agricultural University i Peking, University of Tokyo samt University of British Colombia, Vancouver. Alla dessa universitet har nu klart deklarerat att man vill vara med och utveckla alliansen tillsammans med SLU.

En rolig aspekt är att man nu tydligt ser värdet av the Global Challenges University Alliance för både forskning och utbildning. Detta betonades särskilt vid Tokyo universitet där en ny ledning är mycket angelägen om få de hemkära japanska studenterna att utveckla mer internationella perspektiv på sin utbildning.  I Vancouver möttes jag av yttrande som: How can we assist? What can we do to develop this together with SLU?   Mycket glädjande och löftesrikt inför framtiden!

Mitt Vancouver-besök avslutades med att träffa en representant för Bill och Melinda Gates Foundation som hade kommit upp från Seattle för se om det finns berörings-punkter till deras arbete i utvecklingsländer (förhoppningsvis mer om detta framöver).

Nästa vecka ordnas vår fjärde Global Challenges workshop – ”Green and Sustainable Cities – The Role of Landscape Architecture”.  Den inleds med tre öppna föreläsningar i Loftets hörsal, Ultuna på förmiddagen den 12 mars. Våra landskapsarkitekter i Alnarp och Ultuna har ställt samman ett mycket fint program där det globala möter det regionala i dessa viktiga framtidsfrågor. Själv ser jag särskilt fram emot studiebesöket i olika Stockholmsområden där kunniga landskapsarkitekter ger hållbarhetsperspektiv på stadsutveckling.

Johan Schnürer

Vicerektor med ansvar för samverkan