SLU i topp – igen!

Årets första upplaga av den omfattande universitetsrankningen från Urank visar att vi behåller vår 3:e placering bland de bästa universiteten i Sverige. Även KI och Handelshögskolan i Stockholm behåller sina platser som etta, respektive tvåa.

Mycket glädjande är också att vårt lärosäte rankas som nummer ett i landet inom naturvetenskap. Som jämförelse kan nämnas att Lunds universitet kvalar in som nummer två och Uppsala universitet som nummer tre inom samma område. Vi vet sedan tidigare (bl. a genom vår omfattande internationella utvärdering KoN 2009) att vår forskning inom det naturvetenskapliga området håller hög kvalitet. Av årsrapporten för 2012 framgår att SLU:s externa forskningsfinansiering har ökat med 12 procent mellan 2008–2012, vilket motsvarar en årlig ökning om 2,4 procent. Antalet artiklar skrivna av SLU-författare har de senaste två åren ökat med mer än tio procent per år (den nationella ökningstakten har under samma tid varit drygt fem procent per år). Den stora delen av dessa framgångar ligger naturligt inom naturvetenskaperna.

Rankningar bör alltid tas med en nypa salt och det som är mest intressant är förstås vad som döljer sig bakom utfallet. Urank bedömer i motsats till andra inte lärosätena enbart som forskningsinstitutioner. I stället är resultaten en sammanvägning av inte mindre än 27 statistiska kriterier: allt från söktryck, lärartäthet, studenternas antagningsbetyg och prestationer, till hur lätt de färdigutbildade haft att få jobb. Även graden av internationell miljö räknas, liksom hur stor andel av studenterna som har utländsk bakgrund, eller kommer från hem utan studievana. Här har vi en del av förklaringen till att SLU placerar sig före de stora universiteten i totalrankningen. Det handlar om våra kvalificerade utbildningsprogram med god genomströmning, och att våra studenter snabbt etablerar sig på arbetsmarknaden. Detta är en del av vår styrka och något som vi bär med oss i det pågående förändringsarbetet av våra utbildningar inom ”Framtidens SLU”. Utbildningarna ska bli ännu bättre än idag och kvaliteten är alltid nummer ett i prioriteringarna.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.