Oklarheter om stipendiater

Alla landets rektorer och universitetsdirektörer/förvaltningschefer samlades till SUHF:s  årsmöte  i Visby i veckan. Värd var Högskolan på Gotland, numera en del av Uppsala universitet. Det var ett välbesökt möte i ett vintrigt Visby.

Ett antal frågor av olika vikt avhandlades på mötet. En av de viktigaste var frågan om vilket ansvar ett lärosäte har för de personer som vistas på campus och i lokalerna, utan att vara anställd eller student.  Det handlar då oftast om stipendiater. Det visar sig – enligt en ny utredning – att lärosätet har fullt ansvar även för dessa personer. Något som kanske inte varit så tydligt uttalat tidigare. Det betyder bland annat att vi måste tydliggöra både inom universitetet och för stipendiaterna vad som gäller. Det handlar om information, t ex om vilka försäkringar stipendiaterna bör ha för att vara säkra på att få stöd och hjälp om det t ex sker en olycka. Vem har ansvar för att sådana försäkringar finns och vem ska betala för dem? Vad har en stipendiat för rättigheter – och skyldigheter?  Hur många stipendiater har vi egentligen på SLU och hur mycket är känt om vilka villkor som gäller? Många frågor hänger i luften. Trots att en av utredarna är jurist kvarstår vissa osäkerheter då tolkningarna kan bli olika. Det behövs en rättslig prövning innan man kan vara helt säker. Men det finns förstås även här en försiktighetsprincip att följa för universiteten. Det var också mycket tydligt i utredningen att oftast är det lärosätet som har skyldigheterna och stipendiaten som har rättigheterna.

Antalet post-doc’s ökar på SLU. Även om många har en tvåårig anställning kommer ett antal från andra länder som stipendiater.  Det är viktigt att vi på SLU uppdaterar kunskapen om vad som gäller mot bakgrund av denna nya utredning (länk kommer så snart den publiceras). Kanske är det också läge att bjuda in utredarna till SLU för att diskutera de här frågorna lite närmare?  För dig som är engagerad i stipendiater – håll utkik efter mer information om stipendiefrågan på vår medarbetarwebb!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.