SLU:are i klimatförhandlingar

I dagarna kom varningssignaler från Världsbanken om att jordens klimat håller på att bli 4 grader varmare. Om det stämmer är det första gången på 20 miljoner år som jorden har värmts upp så drastiskt. Enligt rapporten blir de globala konsekvenserna omfattande och slår hårt mot livsmedelsproduktionen, orsakar stora översvämningar i låglänta kustområden och värmeböljor med höga dödstal blir vanligare. Våra trakter i norra Europa kan å ena sidan kortsiktigt gynnas med större skördar när vintrarna blir mildare och blötare. Å den andra ligger vi nära Arktis där smältande isar får omfattande och komplexa konsekvenser. Rapporten kommer bara en vecka innan nästa klimatkonferens går av stapeln i Qatars huvudstad Doha. Det innebär att trycket ökar på att klimatförhandlingarna nästa vecka måste visa resultat. SLU-medarbetare deltar bl a med underlag för hur man beräknar kolbalanser i skog och andra slag av markanvändning. Vare sig det handlar om lantbruk, skogsbruk eller vattenfrågor nationellt eller internationellt sätter klimatet ramarna för både produktion och miljö. Klimatet är vår största utmaning och en av de viktigaste faktorerna i SLU:s arbete för hållbart naturresursnyttjande.

En annan viktig aspekt på hållbarhet är hur vi hanterar ekosystemen och de tjänster vi får ut av dem. I går delade Volvo ut sitt årliga internationella miljöpris som gick till professor Gretchen Daily, professor inom ”Environmental Science” vid Stanford University, USA. Hon är en av världens främsta experter på att kartlägga och värdera naturligt kapital och är övertygad om att det enda sättet att skapa välstånd på lång sikt är att sätta ett pris på ekosystemen. Professor Daily menar att det är ett problem att så mycket av ekosystemtjänsterna i princip värderas till noll. Om vi kan visa ekonomiskt vilken enorm nytta det finns i insekternas pollinering eller skogarnas naturliga skydd mot klimatförändringar och översvämningar så kommer miljöarbetet att bli en del av vardagen. Det handlar om miljöskydd i det 21:a århundradet och det är ett viktigt område för fortsatt forskning och utveckling – inte minst inom vårt universitet.

Som ledamot av den vetenskapliga kommittén för priset tar jag gärna emot nomineringar till nästa års pristagare! Mer information finns på www.environment-prize.com.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.