Värdefullt nätverk och djursjukvård

ELLS, Euroleague for Life Sciences, årliga nätverkskonferens hölls i Alnarp 8–9 november. SLU var värd för konferensen och årets tema var ”A Flexible Learning Approach to Higher Education” där bl. a. distansutbildning och olika stödformer för lärare diskuterades. ELLS-nätverket, som har funnits sedan 2001, är fokuserat på högre utbildning inom lantbruk, skogsbruk, miljövetenskap, naturresurshushållning, veterinärmedicin och livsmedelsvetenskap. Det internationella perspektivet utökades genom att Cornell University, USA, Lincoln University, New Zealand, China Agricultural University och Hebrew University, Jerusalem välkomnades som partneruniversitet till nätverket. SLU har redan samverkan med tre av de fyra partneruniversiteten vilket nu förstärks ytterligare genom att de också knyts till ELLS. Årets studentkonferens på temat ”Future Cities-Future Life” hade samlat så många som 220 deltagande studenter och priser delades ut till bl. a. till de bästa postrarna och presentationerna. ELLS-nätverket är en värdefull del av vår egen internationalisering som kan bidra till en ökad studentmobilitet och ge våra studenter erfarenheter och kontakter utanför Sverige. Ett stort tack till alla engagerade arrangörer och deltagare som bidrog till en mycket lyckad konferens.

SLU har regelbundna avstämningsmöten med flera av de viktigaste myndigheterna inom vår sektor. I veckan träffade vi den nya ledningen för Jordbruksverket. Många frågor diskuterades, jag vill särskilt nämna två. Den ena rör djursjukvården i Sverige, en sektor som omsätter cirka 3,8 miljarder kronor om året och där marknaden nu snabbt förändras. Ett antal riskkapitalbolag är i färd med att köpa upp djursjukhus runt om i landet. Vad betyder det för Universitetsdjursjukhuset?  För våra utbildningar och för vår forskning? Vi har tillsatt en extern utredning för att hjälpa oss se på hur vi bäst möter de utmaningar som följer. En annan aktuell fråga handlade om skyddet av jordbruksmark i Sverige. Idag ligger makten över marken främst hos kommunerna och risken är avsevärd att kortsiktiga behov får företräde. Vi enades om behovet av en rikstäckande, långsiktig planering av framtida behov av goda jordbruksmarker för livsmedelsproduktion. En fråga där vi tillsammans förhoppningsvis kan påverka viktiga frågor av gemensamt intresse inom vår sektor.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.