Online doktorandpresentation med Claudia Cossio den 4 juni

Claudia Cossio, som har varit samledd av Jennifer McConville frĂ„n vĂ„r forskargrupp presenterar sin doktorsavhandling den 4 juni. Avhandlingen heter “En resa mot hĂ„llbara smĂ„ avloppsreningssystem i lĂ„g- och lĂ€gre – medelinkomstlĂ€nder“, dĂ€r hennes fokus har varit pĂ„ Bolivia.

Var: https://chalmers.zoom.us/j/68990184473

LĂ€nk till doktorsavhandlingen: https://research.chalmers.se/publication/516714/file/516714_Fulltext.pdf

Opponent: docent Miller Alonso Camargo-Valero, School of Civil Engineering, University of Leeds, UK

Avhandlingens sammanfattning: HĂ„llbarheten för smĂ„ avloppsreningssystem (WWTS) i lĂ„g- och lĂ„gmedelsinkomstlĂ€nder utgör en utmaning nĂ€r det gĂ€ller funktionalitet och optimal prestanda i den pĂ„gĂ„ende anstrĂ€ngningen att behandla avloppsvatten tillrĂ€ckligt för att möjliggöra sĂ€kra utslĂ€pp eller Ă„teranvĂ€ndning. ÅteranvĂ€ndning av avloppsvatten Ă€r ett vanligt utövande i dessa lĂ€nder, sĂ€rskilt dĂ€r vattenresurserna Ă€r knappa. Men nuvarande utövanden garanterar inte alltid att riskerna för folkhĂ€lsan undviks. MĂ„len för hĂ„llbar utveckling (SDG) inkluderar mĂ„let att halvera andelen obehandlat avloppsvatten till 2030 (SDG 6.3). För att uppnĂ„ detta Ă€r det avgörande att identifiera och förstĂ„ utmaningen med att ha hĂ„llbara WWTS som fungerar optimalt och att stödja utformningen av effektiva strategier för att implementera mer hĂ„llbara system. I denna avhandling anvĂ€ndes en fallstudie-strategi för att undersöka nio smĂ„ WWTS i Cochabamba, Bolivia. En WWTS bestĂ„r av insamlingssystemet, dvs avloppsnĂ€tet och avloppsreningsverket (WWTP).

Kvantitativa data samlades in i fÀltet frÄn WWTP: erna och kvalitativa data samlades in om avloppsnÀtet och anvÀndarna. En mÀngd kunskap byggdes upp för att hantera de specifika svÄrigheterna som upplevdes vid dessa WWTS för att uppnÄ optimal prestanda och hur den faktiska prestationen pÄverkar mÀnniskors hÀlsa och ekologiska risker i omrÄden dÀr bevattning av avloppsvatten utövas. Denna mÀngd kunskap anvÀndes för att fÄ en större förstÄelse för hur smÄ WWTS: s hÄllbarhet kan bedömas. Systematisering av standardiserade hÄllbarhetsindikatorer anvÀndes och kontextualiserades ytterligare med hjÀlp av deltagande metoder som involverade lokala intressenter. En viktig upptÀckt var att bristen pÄ institutionell kapacitet att implementera adekvata behandlingssystem och tillhandahÄlla lokal teknisk expertis, tillsammans med brist pÄ ekonomiska resurser, förhindrade WWTP: erna att prestera optimalt. WWTP: s prestanda pÄverkades ocksÄ av problem i avloppsnÀtet till följd av konstruktionsproblem eller otillrÀcklig anvÀndning. I detta sammanhang fanns det fem relevanta hÄllbarhetsdimensioner för bedömning av smÄ WWTS: institutionella, sociala, ekonomiska, tekniska och miljömÀssiga. Listan över kontextualiserade hÄllbarhetsindikatorer och den förvÀrvade kunskapen ledde till utvecklingen av ett hÄllbarhetsbedömningsverktyg, EVAS (Evaluation of Sustainability / Evaluación de Sostenibilidad), för smÄ WWTS under det operativa skedet. Syftet med EVAS-verktyget Àr att göra det möjligt för chefer för smÄ WWTS och lokala beslutsfattare att bedöma deras WWTS: s nuvarande status och stödja utformningen av strategier för att förbÀttra deras hÄllbarhet.

Kontakt: Jennifer McConville