Inbjudan av specialartikel: Specialutgåva “Biokol för miljöavloppsvattenbehandlingar” i tillämpade vetenskaper

Följande specialnummer som Sahar Dalahmeh från vår forskargrupp, är gästredigerare för kommer att publiceras i Applied Sciences. Den är nu öppen för att få inlagor av fullständiga forskningsartiklar och omfattande granskningsdokument för expertgranskning och möjlig publicering. Vi inbjuder potentiella författare att skicka innovativa och högkvalitativa artiklar med ursprungliga perspektiv på något av de PIC-relaterade ämnena.

Det är öppet för både ursprungliga forskningsartiklar och översiktsartiklar som täcker alla relevanta framsteg inom dessa områden (men är inte begränsat till följande):

• Biofiltrering
  • Vattenåteranvändning
  • Biokol
  • Behandling av avloppsvatten
  • Patogener
  • Adsorption
  • Pyrolys
  • Bevattning

Webbplats: https://www.mdpi.com/journal/applsci/special_issues/Biochar_for_the_Environmental_Wastewater_Treatment

Forskare som arbetar inom detta ämnesområde uppmanas att lämna in ett bidrag, som kommer att publiceras *kostnadsfritt* för denna specialutgåva där några av de ledande experterna kommer att beskriva sitt arbete, idéer och resultat. Din artikel kommer att publiceras som en specialartikel efter vår vanliga expertgranskningsprocedur.

Gästredaktörer: Dr.-Ing. Manfred Lübken (Ruhr-Universität Bochum, Tyskland) och Dr. Sahar Dalahmeh (Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Sverige)

Applied Sciences är en online, expertgranskande journal med fri tillgång, publicerad kvartalsvis av MDPI AG, Basel, Schweiz. Tidskriften omfattas av Science Citation Index Expanded (Web of Science) [sök efter ”Applied Sciences-Basel”], Scopus, INSPEC (IET) och andra databaser. Manuskript är expertgranskade och ett första beslut ges till författare ungefär 24 dagar efter inlämning; godkännande för publicering genomförs sedan på 8 dagar (medianvärden 2016).