Chea Eliyan ansluter sig till Kretsloppsteknik som doktorand

Jag är Chea Eliyan och gick nyligen med i miljöteknikforskningsgruppen vid Institutionen för energi och teknik, SLU, i ett sandwichdoktorandprogram. Som en del av detta program kommer jag att tillbringa hälften av tiden här på SLU och ytterligare 50 % tid i mitt hemland, Kambodja vid Royal University of Phnom Penh (RUPP). SIDA-RUPP:s bilaterala program stöder fullt ut denna studie såväl som RUPP:s utvecklingskapacitet för forskning.

Projektet i min doktorandtjänst fokuserar på näringsåtervinning från fekalslam för hållbar sanitetshantering i Phnom Penh, Kambodja. Denna studie kommer först att undersöka den nuvarande hanteringen av fekalslam och flödet av värdefulla resurser i staden, från generation till slutförvaring eller slutanvändning. Fekalslamens fysikaliska, kemiska och biologiska egenskaper kommer att kännetecknas av att ta slamprover från E & T-lastbilsoperatörer. Till detta kommer övervakningen av biogasproduktion och koncentration. Massflödesanalys kommer att utföras för att kvantifiera flödet av näringsämnen (N, P, K), organiska föroreningar belastning och biogas. Den senare delen av denna studie kommer att titta på miljörisken som potentiell övergödning till floder och bäckar och utsläpp av växthusgaser som bidragande källa till klimatförändring och mikrobiell hälsoriskbedömning. Den sista delen av detta projekt kommer att undersöka de möjliga alternativ där resurserna i fekalslammet bäst fångas upp och återanvändas genom att använda beslut om analys av flera kriterier.