The FAT larva – a future feed for animals?

I slutet av maj arrangerade SLU, för andra Ă„ret i rad, sitt evenemang “Thesis Day”. Detta var en möjlighet för universitetets studenter att presentera sina kandidat- och masters-arbeten i form av vetenskapliga affischer. Sex studenter valdes Ă€ven ut för att ge muntliga presentationer av sina projekt. En av dessa studenter var Nils Ewald. Som ni kanske kommer ihĂ„g blev Nils tidigare i vĂ„r klar med sin masteruppsats som handlade om fettsyrorna i den amerikanska vapenflugans larver (black soldier fly larvae).

I publiken fanns bĂ„de studenter och anstĂ€llda frĂ„n SLU, samt en och annan förĂ€lder, alla intresserade av att höra mer om projekten. Trots att fluglarver kan vara avskrĂ€ckande vid första anblicken, visade publiken stort intresse för föredraget. En person utryckte till och med ”Det kĂ€ndes nĂ€stan som jag lyssnade pĂ„ ett TED-talk!”. Nils belönades Ă€ven med andrapris i tĂ€vlingen om bĂ€sta vetenskapliga affisch; tydligen lockade den fĂ€rgglada affischen en och annan besökare till lĂ€sning.