Den finska delegationen besöker SLU för att diskutera urinbehandling på plats

Förra veckan var vår grupp värd för en delegation av intressenter från Finland som företrädde Tammerfors stad, Finlands miljöinstitut, Finlands globala toalettförening och Tammerfors universitet för tillämpade vetenskaper. De var på SLU för att diskutera sina pågående projekt, MORTTI – mobil näringsåtervinning under fältförhållanden och HIERAKKA – långsiktiga effekter av applicering av uringödningsmedel. Projektet tittar på att identifiera och undersöka nya lösningar för fångst och användning av näringsämnen i urin och avföring. Vi diskuterade därmed möjligheterna till lokal behandling av urin i Finland samt potentiellt samarbete för att implementera urintorkningsteknologi vid pilotstudieplatser. Detta följdes av besök på vårt labb, där vi har kört tre urintorkningsystem i hushållsstorlek och en rundtur i vår komposteringsanläggning för kolonin av amerikanska vapenflugor.

PC: Carl Willandt, Ekokumppanit Oy

Contact: Prithvi Simha