Sommarskola, insekter som mat och foder

Förra veckan deltog Viktoria Wiklicky frĂ„n vĂ„r forskargrupp i sommarskolan ”Insekter som mat och foder – frĂ„n produktion till konsumtion” som organiserats av Wageningen University. Sommarskolan tittade pĂ„ olika aspekter av insektsmat- och foderkedjan, frĂ„n genetik till jordbruk, hantering/logistik, bearbetning, marknadsföring och konsumtion. Kursen mottogs mycket vĂ€l av deltagarna, av vilka mĂ„nga nĂ€stan bombarderade lĂ€rarna med en rad intressanta frĂ„gor! En höjdpunkt var studiebesöket i Belgien dĂ€r deltagarna tillbringade en hel dag vid Thomas More University of Applied Sciences och University of Leuven och fick förelĂ€sningar och en rundtur genom forskningsanlĂ€ggningarna, med fokus pĂ„ sina pĂ„gĂ„ende insektsprojekt.

Kontakt: Viktoria Wiklicky