Att ta ansvar för att minska smittspridning

In English below

SLU finns över hela landet och under pandemin har vi i ledningen tänkt på att det kan bli väldigt olika smittspridning på de olika orterna. Vi har därför valt att inte ta något centralt beslut om närvaro på arbetsplatsen som ska gälla alla, oavsett ort eller arbetsuppgift. Just nu ser vi att Uppsala påverkas mer, men jag ser med viss oro på siffrorna från Skåne där man nu märker en ökning i antalet smittade.

I förra veckan beslutade Folkhälsomyndigheten att skärpa råden för Uppsala län med anledning av ökad allmän spridning av covid-19.  Beslutet gäller 20 oktober till 3 november, men kan förlängas. De som vistas i Uppsala län uppmanas nu i möjligaste mån:

– Att undvika att resa med kollektivtrafik eller andra allmänna färdmedel.

– Om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med.

– Att arbeta hemifrån.

Det innebär för oss på SLU fortsatt att våra chefer är de som har mandat att besluta vilka medarbetare som behöver vara på arbetet och vilka som ska uppmanas jobba hemifrån, utifrån FHM:s rekommendationer. De skärpta allmänna råden innebär att chefer i Uppsala ska se över om det är möjligt att fler kan arbeta hemifrån.

Många av våra medarbetare, studenter och chefer har gjort ett hästjobb med att ta fram åtgärder, riktlinjer, stöd och information för att dämpa smittspridningen på arbetsplatsen och inom undervisningen. Det har bidragit till att smittspridningen inte har eskalerat inom SLU och vi fortsätter därför att genomföra verksamhet så smittskyddsanpassat som möjligt. Lokalerna är öppna för dem som behöver vara på plats och vi hjälps alla åt att fortsätta på samma ansvarsfulla sätt.

Vad Uppsalaregionen nu lyfter är behovet av att minska belastningen på kollektivtrafiken och lämna plats åt dem som måste åka kollektivt. Det blir då särskilt viktigt att de på Ultuna som kan arbeta hemifrån ges möjlighet att göra det, särskilt de som tar sig till arbetet via kollektivtrafik. För egen del plockar jag fram den starka cykelbelysningen, skaffar vinterdäck och bereder mig på en längre cykelsäsong än vanligt. Bra både för hjärtat och för att minska smittspridningen. Ses vi på cykel på sträckan längs med Fyrisån i höst och vinter?

Avslutningsvis – låt oss nu hjälpas åt att hålla undan smittspridning på alla våra campus, undvik kollektivtrafiken, håll distans på stan och umgås socialt via telefon om smittspridningen blir oroande. Då hoppas i alla fall jag att siffrorna viker i Uppsala och inte sticker uppåt på andra håll i landet.

——————————————————————–

We’re all responsible for reducing the spread of the virus

SLU is present all over the country and during the pandemic, university management has realised that the virus can spread in very different ways in different locations. This is why no decision on working from home has been taken that applies to everyone, regardless of where they work and what they do. Right now Uppsala is affected, but I’m also concerned about the figures from Skåne that show an increase in the number of people who have tested positive.

Last week, the Public Health Agency adopted stricter guidelines for Uppsala County (only in Swedish) due to the rising number of Covid-19 cases.  These guidelines apply from 20 October to 3 November but may be extended. Those who live in or visit Uppsala County are encouraged to:

– avoid public transport to the extent possible

– if possible, avoid physical contact with persons other than those from the same household

– work from home.

Here at SLU, this doesn’t change anything. It’s still up to line managers to decide who should be encouraged to work from home and who needs to be present. The stricter guidelines mean that SLU managers in Uppsala need to decide if more colleagues can work from home.

Many of our employees, students and managers have had a tough job providing guidelines, support, information and measures to reduce the spread of the virus in classrooms and in the workplace. This way, we have avoided an escalation of the virus at SLU, and we will continue to take the measures needed to reduce the spread of infection. Our campuses remain open for those who need to be there, and we must all take responsibility and do our part.

The most important guideline in the Uppsala area is to reduce the strain on public transport to allow those who have to use it to travel without crowding. This means that it is particularly important that Ultuna staff who can work from home do so, especially if they travel to work using public transport. Me, I’m digging out the extra stong bike lights, getting winter tyres and preparing myself for a longer-than-usual bike season. Good for the heart and for keeping the virus at bay. Will I see you on your bike along the River Fyris this autumn and winter?

Last but not least – let’s all pitch in to reduce the spread of the virus on our campuses, avoid using public transport, keep your distance when out and about and socialise online or over the phone if the infection rate picks up. That way, I hope we can see the figures for Uppsala move in the opposite direction and keep figures for the rest of the country from increasing.


Nobelpris…

In English below

Något som jag, liksom andra forskare, alltid är nyfiken på är naturligtvis om årets Nobelpris berör något jag arbetat med, känner till eller har ansvar för. Jag har också ofta funderat över bristen på jämställdhet bland de naturvetenskapliga Nobelprisen. Är det faktiskt brist på kvinnor som förgrundsfigurer vid nya upptäckter? Och i så fall varför? Är kvinnor inte del av upptäckterna eller synliggörs de inte? Eller kommer det lösa sig på sikt? Under min tid på universitet har jag träffat många kvinnliga forskarkollegor som varit briljanta, nytänkande, noggranna och hårt arbetande.

Så förra årets moll av att se 9! manliga pristagare byttes snabbt i dur när jag läste att pristagarna till Nobelpriset i kemi var Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna. Och extra roligt att priset berör det ämne som var det allra första jag läste in mig på inför Almedalen 2019; gensaxen CrispR/Cas9. Ännu roligare är det att Emmanuelle Charpentier dessutom var verksam i Sverige, vid Umeå universitet, vid upptäckten.

Det finns också flera hos oss som arbetar med gensaxen som med hög precision kan förändra arvsmassan i djur, växter och mikroorganismer. Det finns självklart etiska aspekter med en så kraftfull teknik, men också en stor potential för genomslag i växtforskning, växtförädling och i studier av geners funktion hos träd.  I Almedalen 2019 hette SLU:s seminarium GMO hjärta EKO = SANT? (1) och jag lärde mig mycket av den dialogen. Redan 2016 presenterades faktiskt Sveriges första ”CRISPR-Cas9-gröda” – en specialpotatis för stärkelseindustrin.

När fredspriset sedan går till FN:s livsmedelsprogram, WFP, som arbetar hårt mot Agenda2030-målet ”No hunger”, så blev dagen ännu ljusare. För det är ett arbete som är globalt avgörande, och under min tid på SLU har jag förstått mer och mer av komplexiteten i vad som krävs för att målet ska nås. Det finns också många på SLU som arbetar med att ta fram den kunskap som behövs för att trygga tillgången till livsmedel.

All denna nya kunskap kan göra stor nytta i arbetet med att nå Agenda 2030-målen. Det är uppenbart för mig hur samhällskunskap och naturvetenskap tillsammans behöver kroka arm för att vi ska nå en hållbar framtid. Och att dessa två pris påminner om att det arbete våra medarbetare gör på SLU är samhällsrelevant såväl som i forskningsfronten. Så även om alla Nobelpris är av stor vikt och roliga att läsa om så grattis, speciellt till pristagarna inom kemi och fredspriset då de berör SLU:s verksamhetsområden. Till Umeå universitet såklart men framför allt grattis till samhället. Det här är prisad verksamhet som är viktigt på riktigt.

(1) Seminariet i Almedalen finns inspelat i podcasten Shaping our food – om växtförädling och djuravel. https://shapingourfood.libsyn.com/15-gmo-hjrta-eko-lika-med-sant. Endast på svenska.

——————————————————————

The Nobel Prize…

Just like other researchers, I am always curious to see if the year’s Nobel Prizes are in any way related to something I have worked with, that I am familiar with, or have responsibility for. And I’ve often reflected on the lack of gender equality amongst Nobel Prize winners in the natural sciences. Are there simply fewer women at the forefront of new discoveries? If so, why? Are women just not involved in making these discoveries, or are they overlooked? Will this change over time? Throughout my academic career, I have met many outstanding, innovative, meticulous and dedicated researcher colleagues who happened to be women.

So imagine my delight when I found out that this year’s Nobel Prize in Chemistry has been awarded to Emmanuelle Charpentier and Jennifer A. Doudna – quite the change from last year’s nine (!) male prize winners. Even more exciting is that this year’s prize recognises a subject that is one of the very first I read up on before Almedalen Week 2019 – the CrispR/Cas9 genetic scissors. What’s more, Emmanuelle Charpentier was active at Sweden’s Umeå University when the discovery was made.

Many of us at SLU work with these genetic scissors that enable us to change the DNA of animals, plants and microorganisms with incredible precision. Naturally, such powerful technology raises ethical questions, but it also has great potential for breakthroughs in plant research and breeding, and in studies of the functional genetic studies of trees. . SLU’s seminar for the 2019 Almedalen Week addressed genetically modified organisms, and I learnt a lot from the discussions. Back in 2016, Sweden presented its first “CRISPR-Cas9-crop” – a special potato designed for the starch industry.

Another highlight was seeing the Peace Prize go to the UN’s World Food Programme that works hard towards the “Zero Hunger” goal of Agenda 2030. This goal is of global importance, and since joining SLU I have developed a greater understanding of the complexity involved in achieving it. Many people at SLU are working towards creating the knowledge necessary for securing access to food.

All this new knowledge can make an enormous difference in the work towards achieving the Agenda 2030 goals. I can see clearly how the social sciences and natural sciences need to work side by side in the quest for a sustainable future. These prize winners highlight how the work we do at SLU is relevant to both society and research. Even though all Nobel Prizes are major achievements and are exciting to learn about, I must especially congratulate this year’s Nobel Chemistry and Peace Prize winners, as their work has a direct link to SLU’s operations and activities; congratulations Umeå University, but most of all, congratulations to society. These are prized activities that really will make a difference.

Att se fram mot hösten 2020

In English below

När jag var student såg jag alltid fram mot hösten; det krispiga i luften, att köpa nya kollegieblock och stift, att investera i nya tesorter för långa kvällar över studielitteratur och osäkerheten låg främst i hur svårbegripliga höstens kurser skulle vara. Även i år känner jag denna förväntan, trots att osäkerheten är större än vad vi är vana vid. För jag har sett under våren att det går bra, att det inte blir som vi tänkt men att det finns gott om bra lösningar, bra chefer och medarbetare som tar ansvar och peppar och lugnar varandra.

Viktigt är att både anställda och studenter känner sig trygga och det är allas ansvar att få det att fungera. Men visst finns det något i uttrycket att ”allas ansvar blir ofta ingens ansvar”. Så det blir viktigare än någonsin att vi motar ”nånannanismen” i grind och hjälps åt att hålla avstånd, tvätta händerna och inte gå till universitetet med symptom. Det kan vara att vänligt påminna i fikarummet eller i klassrummet när studenterna samlas runt en uppgift eller att välja att ge digital undervisning om man ser att det inte fungerar tillräckligt säkert. Ja, just nu har jag själv arbetat hemifrån två veckor med milda symptom som jag kanske förr ignorerat. Testet var negativt men jag vill inte riskera smitta någon.

Vi har beslutat att SLU ska följa FHM:s rekommendationer om hemarbete. Men vad står det där? Och hur ska vi tolka det?:

 ”I många verksamheter måste man befinna sig på sin arbetsplats. För att färdas så säkert som möjligt är det viktigt att undvika trängsel under resan till arbetsplatsen. FHM rekommenderar därför att så många som möjligt även under hösten arbetar hemifrån.”

Vi har stor variation i verksamhet och har därför sagt att närmsta chef behöver avgöra vilka funktioner som måste befinna sig på plats – alla dagar eller någon dag i veckan. SLU:s geografiska spridning innebär stora skillnader i kollektivtrafiken mellan olika orter vilket även det gör att vi tror det är klokast att ta lokalt beslut – om majoriteten kör bil eller cyklar till jobbet och det inte är trängsel på arbetsplatsen finns inte anledning att alla jobbar hemifrån. Men det är chefen som har ansvaret och beslutet:

”Liksom tidigare gäller att arbete hemifrån ska väljas i samförstånd med arbetsgivaren så att inte verksamheten drabbas av negativa effekter. För arbetsgivaren är det viktigt att arbete hemifrån genomförs med arbetsmiljöaspekter i åtanke.[1]

Fler och fler rapporterar om en mental trötthet kopplat till att arbeta på distans. Många längtar tillbaka till jobbet, till tre-fikat, de akademiska samtalen och till att samarbeta med kollegorna.

Och vi inte bara längtar efter det, vi vet att samarbete ger framgång akademiskt. Jag vet att flera har jobbat tillsammans över institutionsgränser och för högvarv de senaste veckorna för att skicka in stora ansökningar – så jag håller tummarna. När några lyckas så kan vi alla gratulera oss. För varje liten framgång ger ett bidrag till att vi fortsätter vara ett universitet i världstoppen med högkvalitativ miljöanalys, och att utvecklas ännu mer. Och samarbete i en arbetsmiljö som möjliggör att vi kan bidra utifrån våra olika roller ger inte bara bättre utbildning och vetenskap, vi trivs ofta bättre då. Något som är nog så eftersträvansvärt.

[1] https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/arbete-hemma-i-host/

——————————————————

Looking forward to autumn 2020

As a student, I always looked forward to autumn; the crisp air, buying new notebooks and pens, investing in new tea flavours for the long evenings poring over course literature, the only uncertainty being how difficult your new courses would be. This year, too, I have this sense of expectation, despite the fact that there’s more uncertainty than we’re used to. Because this spring, I’ve seen that we can handle this, things won’t go as planned but there are plenty of good solutions, good managers and colleagues who take responsibility and support and reassure each other.

It’s important that students and staff feel safe, and we’re all responsible for making that happen. But, what’s the responsibility of everyone often becomes the responsibility of no-one. This is something we need to nip in the bud, and we must all contribute to keeping our distance, washing our hands and not coming to campus if we have symptoms. Remind those around you, in a kind way, be it at the coffee table or in the classroom where students gather around a task. If you find it difficult to ensure safe behaviour in the classroom, opt for online teaching. I’ve myself been working from home for two weeks as I had mild symptoms, the kind I would’ve ignored before the pandemic. I tested negative but didn’t want to risk passing something on to anyone.

SLU has decided to follow the guidelines of the Public Health Agency when it comes to working from home. These guidelines say that as some people don’t have the option of working from home, they must be able to travel to and from work safely, avoiding crowded public transport. This is why the agency recommends that those who can work from home continue to do so this autumn.

As our operations span a wide range of activities, we have decided that each line manager will need to decide who can work from home and who needs to be present, every day or a day or two every week. Our geographical distribution also means considerable differences in public transport, and this is another reason why we think making decisions locally is the best option – if the majority travel to work by car or bike, and there is no risk of crowding at the place of work, there is no reason for everyone to be working from home. But this is up to line managers to decide and take responsibility for.

The Public Health Agency guidelines state that as before, working from home should be agreed with the employer to ensure that there is no negative impact on operations. The employer also needs to keep aspects related to the work environment in mind when deciding on distance work.

There’s an increasing number of reports of mental fatigue related to distance work. A lot of us are longing to get back to work, the afternoon coffee break, the academic conversations, and cooperating with colleagues.

And not only do we need this, we know that cooperation breeds academic success. I know there has been intense inter-department cooperation these last few weeks to prepare substantial applications, so I’m keeping my fingers crossed. When some of us succeed, that is something we all can rejoice at. Every small success contributes to SLU remaining a top-level university with high-quality environmental assessment, and it helps us improve even further. Cooperating in a working environment that allows us to contribute in our different roles not only produces better education and better science, it also makes us more content. And that in itself is something worth striving for.

[1] https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/arbete-hemma-i-host/


En vicerektor tackar för sig

In English below

Det har varit uppmuntrande att se rektors engagemang för miljöanalys under hennes första år på SLU. Jag har inga tvivel om att SLU:s unika verksamhetsgren kommer att märkas och utvecklas på många spännande sätt. En del av detta är rektors beslut att sammanföra miljöanalys och samverkan under en vicerektor. Det är ett klokt drag som kan fördjupa integreringen av miljöanalys i SLU och samtidigt stärka kontakten med samhället. Rekryteringen av Anna Lundhagen som vicerektor för de sammanslagna verksamheterna bådar också mycket gott för framtiden. Annas ledarskap som prefekt på Institutionen för ekologi är en erkänd förebild. Ekologi är dessutom ett centralt område för miljöanalys.

Den 31 augusti 2020 är det dags att tacka för mig i rollen som vicerektor. Det har varit ett lustfyllt uppdrag att under fyra och ett halvt år verka för SLU och SLU:s uppdrag att bedriva miljöanalys. Rådet för fortlöpande miljöanalys, med representanter från fakulteter och studenter, samt adjungerade prefekter/motsvarande, har varit ett spännande och konstruktivt forum för utbyte av idéer från SLU:s alla hörn som bidragit till genomtänkta underlag om miljöanalysen till rektor och rektors ledningsråd. Medarbetare inom miljödata-, gis- och kommunikationsstöd har varit både proffsiga och positiva att arbeta med. Jag vill rikta ett särskilt tack till Ann-Sofie Morén och Göran Adelsköld (nyligen pensionerad) som har hållit ordning i den komplexa verksamhet som miljöanalys är. Men det bästa har varit det dagliga samarbetet med verksamheten – vi har så många duktiga medarbetare inom SLU och samarbetspartners utanför SLU.

De senaste månadernas arbete med att välja ut SLU:s första kull av seniora miljöanalysspecialister har varit ett sätt för mig att knyta ihop säcken. Denna nya kompetensnivå stakar ut olika dimensioner av excellens inom SLU:s miljöanalys. Nu, när tydliga kriterier för excellens är satta, är förutsättningarna för att styra miljöanalys mot excellens ännu bättre.

Den ”docent i miljöanalys” som seniora miljöanalysspecialister representerar är bara en av många framgångar för miljöanalys under de senaste åren. Ytterligare några höjdpunkter från min tid som vicerektor är leverans av efterfrågade och aktuella beslutsunderlag om klimat, biodiversitet, fiske, skog och jordbruk, införande av miljöanalystitlar, ständig förbättring av miljödatas kvalitet och tillgänglighet, det omfattande arbetet med regeringens miljöövervakningsutredning, samt framgångar för framtidens miljöanalysmetoder i genomik, fjärranalys, medborgarforskning och big data.

Dialogen med de myndigheter som förlitar sig på beslutsstöd från SLU har också gått framåt och konkretiserats i nya eller förnyade samverkansavtal. Och en mycket kompetent kader av miljöanalysprogramkoordinatorer håller kontakterna igång både med samhället och inom SLU.

Bland framgångarna vill jag även framhäva hur SLU hanterade minskningen av ”utvecklingsresurser” från Jordbruksverkets landsbygdsprogram från 20 miljoner kronor år 2016 till noll kronor år 2018. Det var tråkigt, men de tio åren (2006-2016) med 20-40 miljoner kronor för utvecklingsarbete bidrog starkt till att miljöanalysen har förvandlats från en verksamhetsgren för sig själv till en integrerad del av SLU. De strukturer som byggdes upp under dessa år, många under Göran Ståhls tid som vicerektor, och människorna som befolkar dem, har hanterat nedskärningarna i gott samförstånd och med en bibehållen anda av samarbete för hela SLU:s bästa.

Motivationen för mig under mina år som vicerektor har varit att jobba för en fantastisk del av ett fantastiskt universitet – SLU:s miljöanalys. Den kraftfulla kombinationen av våra kunniga experter och omfattande miljödata är en tillgång för arbetet med samhällets stora utmaningar genom Agenda 2030. Jag är glad att nu ha möjligheten att arbeta vidare i min vanliga roll som professor i miljöanalys, berikad av flera års intensivt samarbete med många duktiga kollegor i rollen som vicerektor på ett universitet i världsklass.

Kevin Bishop, avgående vicerektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys

A Pro Vice-Chancellor says thanks

It has been very encouraging to see the Vice-Chancellor’s commitment to environmental monitoring and assessment (EMA) during her first year at SLU. I have no doubt that this responsibility for supporting society with expertise and data that is so unique for our university will develop in exciting ways during the coming years. A key part of that development is already underway with the Vice-Chancellor’s decision to give one Pro Vice-Chancellor the responsibility for both EMA and other forms collaboration with society (“samverkan”). It is a wise move that can deepen the integration of EMA into SLU and at the same time strengthen SLUs interaction with society. The recruitment of Anna Lundhagen as the Pro Vice-Chancellor for this merged set of responsibilities also bodes well for the future. Anna has been recognized for her exemplary leadership while serving as the head of the Department of Ecology. That department’s work is also a central area for EMA.

On 31 August 2020, it is time to step back from my role of Pro-Vice-Chancellor and into “ordinary” life as a professor. It has been an extremely rewarding assignment to promote EMA, and more generally SLU for the past four and a half years. The EMA Council (“Rådet för fortlöpande miljöanalys”), with representatives from faculties and students, has been an exciting and constructive forum for exchanging ideas from all corners of SLU in order to provide SLU’s leadership with guidance regarding EMA. I have also enjoyed the highly professional and positive support from colleagues working with environmental data support, GIS support and communication. I would like to extend a special thank you to Ann-Sofie Morén and Göran Adelsköld (recently retired) who have kept much-needed order in the complex phenomenon that EMA is. But the best thing for me during these years has been the daily collaboration with so many talented colleagues both within SLU and among our partners outside SLU.

The work of recent months to select SLU’s first group of senior environmental assessment specialists has been a particularly satisfactory way to round off my time as Pro Vice-Chancellor. This new “competence level” (which was created in 2018 for those working primarily with EMA as a more appropriate alternative to the Docent and Excellent teacher competence levels) outlines various dimensions of excellence in SLU’s EMA. Now that clear criteria for excellence in EMA have been set, the possibilities for encouraging excellence in this area throughout SLU are even better.

The new competence level tailor made for EMA is just one of many successes for EMA in recent years. Timely delivery to evidence-based decision-support to government agencies regarding climate, biodiversity, fisheries, forestry and agriculture, the continual improvement of environmental data quality and availability, the introduction of job titles at SLU appropriate for those working mostly with EMA, the extensive work with the government’s major review of environmental monitoring, and the creation of innovative new environmental assessment methods in genomics, remote sensing and citizen research are some more highlights from my time as Pro Vice-Chancellor.

The dialogue with the authorities that rely heavily on SLU for decision support has also progressed and been concretized in new or renewed collaboration agreements. And a very competent cadre of EMA program coordinators keeps the communication going between the scientific expertise within SLU and those outside SLU who are in need of support from that expertise.

Among the successes, I also want to highlight how SLU handled the loss of ”EMA development resources” from the Swedish Board of Agriculture’s rural program, which went from 20 million SEK in 2016 to zero SEK in 2018. It was sad, but the ten years (2006-2016) with 20-40 million SEK annually for developing EMA at SLU contributed greatly to transforming EMA from a largely isolated branch of activity into an integral part of SLU. The structures that were built up during these years, many during Göran Ståhl’s time as Pro Vice-Chancellor, and the people who make those structures work, have handled the financial cutbacks constructively while maintaining a positive, cooperative spirit that has kept what is best for SLU as a whole in focus.

The motivation for me during my years as vice-rector has been to work for a fantastic part of a fantastic university – SLU’s environmental monitoring and assessment. The powerful combination of our knowledgeable experts and extensive environmental data is an invaluable asset for working with society’s grand challenges as formulated in Agenda 2030. I am pleased to now have the opportunity to get back to working full-time again in my regular role as professor of environmental assessment, after this period as Pro Vice-Chancellor at a world-class university that has been enriched by years of intensive collaboration with many talented colleagues.

Kevin Bishop, outgoing Pro Vice-Chancellor responsible for environmental monitoring and assessment

Frågor och svar – ”Det beror på”

”Det beror på”. Det har varit ett vanligt svar på många frågor som dykt upp i krisledningsgruppen och den mer operativa coronagruppen de senaste två månaderna. ”Det beror på” är ett tråkigt svar både att ge och att få. Samtidigt är det i vissa lägen det enda svaret som finns.

Under våren har vi i krisledningsgruppen, den mer operativa coronagruppen, i ledningsgrupper på olika nivå här på SLU och även som individer säkert funderat på hur vi ska tolka och implementera de bindande rekommendationer och restriktioner som givits. Vi jämför med andra lärosäten och verksamheter och försöker ta så kloka beslut som möjligt. En extra utmaning för SLU:s del har varit att vi finns i hela landet och att det därmed varit olika smittspridningsläge.

SVT har sammanställt en lista med alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som gäller i Sverige just nu. En del riktar sig till var och en av oss, andra gäller oss som arbetsgivare. I dagens blogg lyfter jag några rekommendationer för arbetsplatser som vi i krisledningen fått frågor runt.

Begränsa smittspridningen – men på vilket sätt?

Rekommendationerna är att vi som arbetsplats ska säkerställa att vi vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning och se till att personal, om det är möjligt:

  1. Håller avstånd till varandra, 
  2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda handsprit,
  3. arbetar hemifrån,
  4. undviker onödiga resor i arbetet,
  5. och kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.

Rekommendationer säger tydligt vad som är viktigast för att hindra smittspridning, sedan är det upp till oss hur vi implementerar dem. Det innebär till exempel att vilka åtgärder som är lämpliga kan skilja sig åt beroende på smittspridningen på orten, om resa till arbetet görs i egen bil eller i kollektivtrafik, att vi behöver tänka igenom vad som är onödigt, och vad vi ställer om respektive ställer in.

De som undervisat under våren har fått fundera över hur studenterna ska uppnå lärandemålen på distans. Det kan handla om en laboration som är nödvändig för lärandet i normala fall, men om man ställer den i ljuset av att riskera liv bedöms den som mindre nödvändig och andra sätt att stödja lärandet har skapats.

När det handlar om lydelsen ”om det är möjligt” har jag hört många bra exempel på hur vi förändrat rutiner och därmed gjort det möjligt. Det kan handla om att rotera närvaron på arbetsplatsen för att lättare hålla avstånd, låta någon låna hem kontorsstolen för att möjliggöra hemarbete om personen har lätt att få ont i ryggen.

Men ibland är det inte möjligt att uppfylla alla fem råden, till exempel kan man inte arbeta hemifrån om uppgiften är att hålla en odling vid liv. Det kan också vara svårt att undersöka ett djur och samtidigt hålla två meters distans till andra människor. Då kan det bli än viktigare att hålla de andra råden för att minimera de totala kontakterna.

Icke-nödvändiga resor – vad betyder det?

Både UD och Folkhälsomyndigheten har gått ut med rekommendationen att undvika icke-nödvändiga resor, både inrikes och till andra länder. Begreppet ”icke-nödvändiga resor” lämnar stora möjligheter till tolkning och är därför en vanlig fråga till krisledningen och Coronagruppen. Svaret är återigen ”det beror på”.

I normala fall tänker vi att våra experiment är nödvändiga för att vi ska få resultat, så att vi kan leverera till våra medförfattare, uppnå våra mål innan vår post-doc eller doktorandtid tagit slut eller att vår resa är nödvändig för att genomföra fältstudier eller sommarkurs. Men nu i pandemiläge måste vi göra en omvärdering av nödvändigheten av resan.

Egentligen är det lätt; är målet med resan verkligen så viktigt att du är beredd att ta ansvaret att bidra till att fler kan insjukna, sätta press på sjukvården och att fler avlider? Kan målet senareläggas? Kan resan genomföras utan kontakter med andra? Kan man ta två bilar? Kan någon som redan är på plats genomföra testet? Hur tänker du hantera situationen om du själv eller dina medresenärer blir sjuka under resan?

One size fits all?

Att ignorera Folkhälsomyndighetens bindande rekommendationer är inte möjligt. Även om vi tycker att vi ändå bara träffar samma människor på arbetsplatsen, så vet vi inte hur stora var och ens nätverk är utanför arbetet. Har vi medarbetare varav en är i möjlig riskgrupp och kollegor har barn som går i skola där smittspridning just nu ökar eller en sambo med närkontakt med människor i sitt arbete? Då blir det ännu viktigare med en bedömning av hur vi kan hitta sätt att göra det möjligt att arbeta hemifrån.

När vi försöker se helhetsbilden och tar ansvar både som arbetsplats och som individ så kan vi hitta sätt att implementera råden utifrån arbetsuppgifter, ort, smittspridningstakt, medarbetares och studenters hela situation. Att formulera ett övergripande beslut som alla i verksamheten blir nöjda med och kan följa fullt ut, är därför varken önskvärt eller möjligt. Här litar jag på våra chefers förmåga att anpassa sina beslut till varje enskild situation.

Jag drar en slutsats som jag ofta gör: One-size-never-fits-all.

Hur blir det nu då i höst?

Jag liksom övriga i ledningen önskar innerligt att vi kunde veta hur pandemin utvecklar sig och vilka beslut då Folkhälsomyndighetens kommer att ta inför hösten. Vi är i samma läge som övriga lärosäten, och vi har tät kontakt för att jämföra hur man klokast kan agera i det ovissa läget.

Eftersom vi inte äger frågan om campusundervisning själva, så har vi hittills endast kunnat besluta att boka lokaler så att vi inte står helt oförberedda om Folkhälsomyndighetens tar bort restriktionerna, och vara beredda på distans om det fortsätter eller blir en andra smittvåg. Då distansläget verkar bli långvarigt och studenterna behöver genomföra viss undervisning som inte kunnat lösas på distans så beslutade Utbildningsnämnden redan nu i veckan att i vissa moment ge möjlighet till undantag från distansundervisning, men fortfarande strikt följa rekommendationerna om fysisk distans.

I förra veckan påbörjade krisledningen ett skarpt scenarioarbete för att vara beredda, se över vilka beslut vi skulle kunna ta redan nu och förbereda vilka beslut som ska tas beroende på vilka rekommendationer FHM ger. Vi ser två troliga scenarier: 1) att Folkhälsomyndighetens rekommendation är att vi kan ha corona-anpassad campusundervisning, 1b) samma men med reserestriktioner kvar utomlands så att internationella studenter inte kan resa hit 2) att samma rekommendationer som under våren kommer att fortsätta.

Så även om jag just idag återigen måste ge samma tråkiga svar ”Det beror på” (Folkhälsomyndighetens rekommendationer), så hoppas jag att vi inom någon vecka kan ge ett något mer uttömmande svar avseende hösten.

_____________________________________________

Questions and answers – ”That depends”

”That depends”. This has been a frequent answer to many questions that have surfaced in the crisis management group and the operational corona group these last two months. ”That depends” is not the most fun answer to get or give. But sometimes, it’s the only answer there is.

This spring, different constellations here at SLU – the crisis management group, the corona group, management groups at different levels, and most likely all of us as individuals – have been pondering how to interpret and implement the various binding recommendations and restrictions that have been introduced. We compare ourselves to other higher education institutions and other operations and try to make decisions that are as wise as possible. SLU has faced particular challenges as we are represented all over the country, and the situation regarding the spread of the virus has not been the same everywhere.

SVT, Swedish Television, has compiled a list of all recommendations from the Public Health Agency that currently apply in Sweden. Some affect us as individuals, others SLU as an employer. In this blog post, I want to highlight some of the recommendations for the workplace that the crisis management group has had questions about.

Limit the spread of the virus – but how?

The recommendation is that we, as a workplace, take suitable measures to avoid the virus spreading and to make sure that we, wherever possible:

  1. keep a suitable distance to each other; 
  2. regularly wash our hands with soap and hot water or use a hand sanitiser;
  3. work from home;
  4. avoid non-essential business trips;
  5. adapt working hours to avoid travelling during rush hours.

The recommendations clearly state what we need to do to reduce the spread of the virus, but it’s up to us how we do this. This means that what are the most suitable measures may vary depending on where you work, if you travel to work in your own car or if you use public transport, and that we have to think about what is non-essential and what we need to cancel or reschedule.

Those who have been teaching this spring have had to think about how students can fulfil the intended learning outcomes when teaching takes place online. A lab session that may be necessary under normal circumstances is seen as less necessary when you consider that it may risk lives. Instead, other ways of supporting learning are created.

We often say ”if it’s possible”, but I have seen so many good examples of how we have changed the way we work and by doing so have made it possible. It could be rotating presence in the workplace to make it easier to practise social distancing, or letting someone working from home take their office chair home with them to prevent back problems.

However, sometimes it simply isn’t possible to follow all the advice. You can’t work from home if your job involves keeping crops alive. It can also be difficult to examine an animal and at the same time kepp 2 metres between yourself and others in the room. In situations like that, following the advice you can follow becomes even more important to reduce the total amount of contact.

Non-essential travel, what does that mean?

The Ministry for Foreign Affairs and the Public Health Agency have both issued recommendations to avoid non-essential travel, domestically and internationally. The concept ”non-essential travel” can be interpreted in different ways, and this is a common question asked of the crisis management and corona groups. Again, the answer is ”it depends”.

While we would normally think that our experiments are necessary for our findings, for delivering to our co-authors, to reach our objectives before our time as a postdoc or doctoral student comes to an end, or that our trip is necessary to do field studies or take part in a summer course – during this pandemic, we have to re-evaluate this. Is this trip really necessary?

This is actually an easy decision to make: Is the objective of this trip so important that you’re willing to take responsibility for more people falling ill, increasing the burden on healthcare services and risking more deaths? Can you reschedule? Can you take this trip without contact with others? Can you travel in separate cars? Can someone who’s already on site perform the test? How will you handle the situation if someone in your party falls ill during the trip?

Does one size really fit all?

We cannot ignore the binding recommendations from the Public Health Agency. Even if we think that we always see the same group of people at work, we don’t know what their networks look like. Do you have a colleague who belongs to an at-risk group while other colleagues have children at schools where the virus is spreading, or does someone have a partner who sees a lot of people as part of their job? If that’s the case, it becomes even more important to assess how we can make it possible for someone to work from home.

When we try to see the whole picture, when we take responsibility both as an employer and as individuals, we can find ways of implementing these recommendations based on tasks, the place of work, contagion speed and the overall situation of students and staff. To word a decision that everyone will be happy with and can comply fully with is neither useful nor possible. I trust our managers to adapt their decisions to each situation.

This is a conclusion I often draw: One size never fits all.

And what about after the summer?

Like everyone else that is part of SLU’s management, I sincerely wish we knew how the pandemic will develop and what decisions the Public Health Agency will be taking. Our situation is no different from that of other higher education institutions, and we’re in close contact to compare how to best act in these uncertain times.

As we’re not the ones with the final say on on-campus teaching, so far all we’ve done is book classrooms to make sure we’re prepared if the restrictions are lifted, but we must also be prepared for continued distance teaching if this continues or if there’s a second coronavirus wave. As distance teaching seems to remain our reality for some time still, and at the same time there is teaching that cannot take place online, the Board of Education earlier this week decided to make it possible to exempt some course components from the distance-teaching requirement. The recommendations on physical distancing are still to be fully respected.

Last week, the crisis management group initiated work with real-life situations to prepare, take inventory of any decisions that can be taken now, and prepare for decisions that will need to be taken depending on the recommendations from the Public Health Agency. We can see two likely scenarios: 1) The Agency recommendation is on-campus teaching adapted to the coronavirus, 1b) the same but with restrictions on travel abroad, meaning that international students won’t be able to travel to Sweden, 2) the current recommendations continue to apply.

So even if all I can do right now is to answer with the same boring ”that depends” (on the recommendations from the Public Health Agency), I hope that within a week or so, we’ll be able to give a more informative answer regarding the autumn semester.

Positivt om utbildning

Vid sidan om rådande pandemi finns mycket positivt som kopplar till SLU:s grundutbildning och som vi har all anledning att glädja oss åt. Jag tänker bland annat på vår goda kvalitetskultur, kommande Thesis Day, höga ansökningssiffror, utökade platser till sommarkurserna och fördubblingsprojektet.

SLU är det första och hittills enda lärosäte som fått godkänt kvalitetssäkringsarbete i UKÄ:s granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringssystem. Ett mycket fint bevis på våra medarbetares och studenters engagemang för kvalitetsfrågor, eller som UKÄ:s bedömargrupp uttrycker det: ”Bedömargruppens uppfattning är att lärosätet har ett systematiskt uppbyggt kvalitetssystem och likaså en till synes väl utvecklad kvalitetskultur, vilken utgör en god förutsättning för engagemang och ansvarstagande hos såväl studenterna som personalen vid lärosätet”.

Thesis Day – SLU:s hyllning till sina avgångsstudenter genomförs den 27 maj, denna gång med virtuellt upplägg, vilket gör Thesis Day lika tillgänglig för alla oavsett studieort. Eventet är öppet för lärare, studenter och alumner och jag hoppas att många passar på att delta i och besöka det! Se: https://internt.slu.se/nyheter-originalen/2020/4/thesis-day-den-27-maj-blir-virtuell/

Årets ansökningssiffror är ”all time high”, med en 20% ökning av antalet förstahandsval! Detta är förmodligen ett resultat av flera olika företeelser, som vår marknadsföring, unga människors växande intresse för våra ämnesområden, större studentkullar och oro för arbetslöshet på grund av corona-pandemin.  Oavsett vad så är det väldigt glädjande!

Det förändrade läget på arbetsmarknaden har lett till att regeringen i vårändringsbudgeten föreslår att lärosätena får ett utökat utbildningsuppdrag. För SLU:s del föreslås tillfälligt utökade platser till våra sommarkurser samt bastermin. Ytterligare förslag om ökade platser på permanent basis kan också komma inom kort. Det här är positiva nyheter, och passar bra in i SLU:s vision att fördubbla vårt studentantal!

Den interna remissomgången av rapporten: ”En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU” är inne i sitt slutskede. Ett första beslut för läsåret 21/22 tas av universitetets styrelse i juni. Av resursskäl blir det kanske inte en så offensiv satsning som vi i fördubblingsprojektet och förslagsställare skulle önska. Jag oroar mig därför lite för att luften kan gå ur det engagemang som har skapats och påminner om att fördubblingsprojektet är en långsiktig process. Utvecklingen stannar inte med styrelsens beslut om utbudet -21. Precis vad som nu gäller i corona-tider – vi måste vara uthålliga!

Till sist vill jag framföra min djupa uppskattning och varma tack till alla medarbetare och våra studentkårer för ert tålmodiga och viktiga arbete med studenternas och utbildningens bästa i fokus!

Karin Holmgren, prorektor, utbildningsnämndens ordförande

——————————

Positive news on the education front

We may be in the middle of a pandemic, but there are also things to be happy about, all linked to our undergraduate and Master’s education. Some that come to mind are our excellent quality of culture, the upcoming Thesis Day, large numbers of applicants, new places on our summer courses and the student doubling project.

SLU is the first, and so far the only, university to have its quality assurance work approved in the UKÄ (the Swedish Higher Education Authority) review of the quality assurance systems at higher education institutions. Excellent proof of the commitment our staff and students show when it comes to quality issues, or as the UKÄ assessment group puts it: ‘It is our impression that the university has a systematically constructed quality system and a well-developed culture of quality, something which lays a good foundation for commitment and responsibility among both students and staff’.

Thesis Day – SLU celebrating its graduates – will go online this year, making the event equally accessible to everyone, regardless of which campus they study at. The event is open to teachers, students and alumni and I’m hoping that many of them will show up and take part. More info  here: https://internt.slu.se/en/news-originals/2020/4/thesis-day-27-may-goes-virtual/

This year’s application numbers are at an all-time high, with a 20 per cent increase in the number of applications where SLU is the first-hand choice. There are most likely several factors contributing to this, such as our marketing, the growing interest in our subject areas among young people, larger cohorts and concerns about unemployment owing to the corona pandemic. Either way, it’s something to be happy about.

Because of the changed situation on the labour market, the government has proposed an extended assignment for higher education institutions in the spring amending budget. For SLU, an increased number of places on our summer courses and a foundation semester are proposed. Further proposals to permanently increase the number of places may come shortly. These are positive news that fit very well with SLU’s vision of doubling the number of students.

The internal consultation round for the report on our future programme portfolio (’En programportfölj för framtiden – förslag om förändrat utbildningsutbud vid SLU’) is in its final phase. A first decision for the 21/22 academic year will be taken by the SLU Board at its June meeting. We may not have sufficient resources for the initiatives those who have submitted proposals would like to see, or for a major undertaking like the student doubling project. I’m a little concerned that this might deflate the commitment that has been created, and I want to remind you that the doubling project is a long-term effort. It doesn’t end with a decision on the course and programme offering for 2021. As with everything else in times of a pandemic, we just need to tough it out.

Lastly, I want to express my deep appreciation and send my warm thanks to all staff and our student unions for your patient and crucial work focusing on the best interests of our students and the education we offer.

Karin Holmgren, deputy vice-chancellor and chair of the Board of Education

Det nya normala

Vi lever i en märklig tid. Vår förmåga till snabb förändring sätts på prov på riktigt och varje dag för med sig inslag av ”det nya normala”. Jag följer SVT dagligen och har sett hur världskartan färgas alltmer i rött, och tänker på hur vi vant oss vid tanken om smittade riskområden och därefter en pandemi. Vi använder nya begrepp som att platta ut kurvan och social distansering, och Zoom, Teams, Canvas, Kaltura och Skype har blivit årets arbetsverktyg.

Det var inte riktigt så här jag föreställde mig 2020 när jag vid installationen sa ”Framtiden för med sig utmaningar utöver global hållbarhet; vår samtid bjuder på snabb förändring”. Men det är nu, precis nu, som vi kan leva upp till våra kärnvärden, där vi säger att vi löser riktiga problem för en levande värld. Samhället kommer att ha mer behov av vår kunskap inom till exempel livsmedelskedjan, livsmedelssäkerhet eller hälsa och vi kommer att kunna bidra under 2020 på många andra sätt än vad vi är vana vid.

Förra veckan var turbulent, och mycket har hänt. Medarbetare har frivilligt och snabbt gått igenom vilket material vi har, så att vi kan supporta sjukvården nära våra campus. Ventilatorer lånas ut, det ryktas att de är redo att tillverka handsprit i Umeå och på bara några dagar har institutioner gjort risk- och konsekvensanalys. Men den stora insatsen denna vecka har nog varit omställningen till distansundervisning. På oerhört kort tid har SLU:s medarbetare hittat nya sätt att bedriva undervisning på.  Jag och prorektor Karin med ansvar för grundutbildningen, vill uttrycka vårt stora tack men också vår beundran för er insats. Tack alla ni som lärt er ett nytt IT-verktyg eller en ny funktion, som tänkt långt utanför boxen och stretchat er kreativitet, som har sett till att nätverken fungerar stabilt, som stöttat kollegor och hjälpt dem få distansundervisning att fungera och alla ni som peppat era kollegor. Tack alla studenter för ert tålamod och förståelse när vi försöker få ordning på övergången. Tack alla som svarat på alla frågor som uppstått och alla ni som hittat lösningar på till synes omöjliga problem.

Det är inte bara undervisningen som sker på distans, på Ultuna campus ekar det tomt i korridorerna när vi minimerar smittspridningen genom att arbeta hemifrån, och jag är säker på att det gäller även på de andra orterna. Ni saknas, ni medarbetare och studenter som skapar SLU. Jag hoppas vi snart är i full verksamhet igen, men det är oförutsägbart vad som händer framöver, och vi vet inte hur det nya normala ser ut nästa vecka. Jag vet dock att den här veckans snabba omställningar har bevisat att vi har förmågan att ställa om och hitta kreativa lösningar mycket snabbt. Sannolikt kommer den förmågan behövas snart igen.

Vi hjälps alla åt att minska smittspridning och att hålla humöret uppe trots utmaningarna. Det finns ju just nu ett otal coronaskämt som faktiskt gör situationen lite ljusare.

Rektor Mia

The new normal

We live in remarkable times. Our ability for rapid change has been challenged and every day brings elements of “the new normal”. I follow SVT daily and have seen how the world map is increasingly coloured in red, and I think about how we got used to the idea of ​​infected risk areas and a pandemic. We use new concepts such as flattening the curve and social distancing, and Zoom, Teams, Canvas, Kaltura and Skype have become this year’s working tools.

This was not really how I imagined 2020 when I said the following at the Vice chancellor’s installation: “The future brings challenges beyond global sustainability; our times offer rapid change”. But it is now, right now, that we can live up to our core values, which state that we solve real problems for a living world. Society will need more of our knowledge related to, for instance, the food chain, food safety and health, and in 2020 we will be able to contribute in many more ways than we are used to.

Last week was turbulent, and a lot has happened. Employees have voluntarily and quickly gone through our material supply, so we can support healthcare units near our campuses. Ventilators have been promised and the rumour is that they are ready to produce alcohol-based hand disinfectant in Umeå. Additionally, departments have conducted risk and impact analyses in just a few days. But the big effort this week has probably been the transition to distance education. In a very short time, SLU employees have found new ways to conduct teaching. I and Deputy Vice-Chancellor Karin, who is in charge of undergraduate education, would like to express our great thanks but also our admiration for your efforts. Thanks to all who have learned a new IT tool or a new function, thought outside the box and stretched your creativity, secured network stability, supported colleagues and helped them get distance learning to work and encouraged your colleagues. Thank you to all the students who have been patient and understanding as we have tried to get things to work. Thanks to everyone who answered all the questions that arose and to all of you who found solutions to seemingly insurmountable problems.

Not only is education done at distance, the empty corridors in the Ultuna campus echo as we minimise the spread of infection by working from home, and I’m sure that applies to the other campuses as well. All employees and students who make up SLU: You are missed. I hope operations will run fully again soon, but the future is unforeseeable, and we do not know what “the new normal” will look like next week. However, I know that this week’s quick changes have proven that we have the ability to change and find creative solutions very quickly. That ability will probably be needed again soon.

We all help to reduce the spread of infection and should keep our spirits up despite the challenges. If you are interested, read some of the numerous corona jokes online – they might brighten your day.

Vice-Chancellor Mia

Världsvattendagen sätter ljuset på SLU som vattenuniversitet

In English below

I de globala hållbarhetsmålen (Agenda 2030) spelar vattenfrågor en viktig roll i betydligt fler mål än de två med vatten i namnet (mål 6 & 14). Det beror på att vatten kopplar samman många mål, där till exempel vattenresurser, energiproduktion och matförsörjning behöver ses i ett helhetsperspektiv.

SLU jobbar både på bredden och på djupet med att ta fram ny kunskap om många av dessa livsviktiga vattenkopplingar, från källa till hav. Med över 400 kollegor som fokuserar på olika aspekter av vatten i både havs- och sötvattenekosystem, är SLU verkligen ett vattenuniversitet! Våra forskare och experter verkar i nordiska vattenlandskap och i många andra delar av världen, året om.

Världsvattendagen är ett bra tillfälle att lyfta fram den ”blå” sidan av SLU:s forskning och vår unika fortlöpande miljöanalys, som stödjer samhället i förändringsarbetet för att nå Agenda 2030. SLU:s utbildningar bidrar också till att bygga upp kompetens, så att samhället är bättre förberett för framtida vattenutmaningar.

För att hjälpa att påminna oss själva och omvärlden om SLU:s blåa sidor, ger SLU Vattenforum en samlad ingång till vattenarbetet.  SLU Vattenforum bygger sedan några år upp kopplingar internt och utåt genom bland annat publika satsningar som Baltic Sea Science Center på Skansen (med över 482 tusen besökare förra året, med start i april) och engagemang i Världsvattendagen.

Jag är särskilt mån om att SLU:s engagemang kring vatten blir känt, inte bara som välbehövlig vetenskaplig förståelse av vattenfrågor. Vi vill även engagera människor från olika delar av samhället i att vara med och bygga kunskap om vattnets kretslopp, transdisciplinärt. Behovet av detta slog mig när jag började titta lite mer noggrant på bilder av vattnets kretslopp i böcker och på nätet. Min nyfikenhet ledde till en systematisk analys. Den avslöjade att människor helt saknas i de allra flesta bilder av vattnets kretslopp som vi möter, redan under skoltiden.

Lyckligtvis engagerar SLU redan samhälle och allmänhet i vattenrelaterade frågor, genom medborgarforskning, olika miljöanalysprogram (bl.a. Övergödning, Biologisk mångfald, Skog och Giftfri miljö) och framtidsplattformar. Vid institutionen för stad- och land jobbar man även specifikt med hur deltagandeprocesser kan se ut i samband med lokalt införande av EU:s ramdirektiv för vatten.

SLU har allt att vinna på att använda Världsvattendagen för att påminna oss själva och våra samarbetspartners om hur centrala vattenfrågorna är för hållbarhetsmålen.

Kevin Bishop, vicerektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys

World Water Day highlights the blue SLU working towards Agenda 2030

In Agenda 2030’s Sustainable Development Goals (SDG’s) water has important roles that go far beyond the two SDG’s with water in their names (SDG 6 & 14).  That is because water connects so many of the goals, from the classic nexus between Water, Energy and Food to the challenges for partnerships (SDG 17).  SLU has the breadth and depth of expertise needed to create new knowledge about these connections linking life from water’s myriad headwater sources to the sea. Over 400 SLU colleagues are working on water issues in Nordic “waterscapes” and many other parts of the world, all year round, so SLU is truly a “water university” – in addition to its many other strengths.

World Water day is an opportunity to remember this water-related research, as well as SLU’s unique role in environmental monitoring and assessment (EMA) that supports society in making today’s Agenda 2030 transformations. And of course SLU is also building society’s capacity to manage water-related challenges through education.

To help remind ourselves, and the world, about this “blue” side of our university, SLU Water Forum is entering its third year building linkages internally and outwards through public interfaces such as the Baltic Sea Science Center at Skansen (with about 482 thousand visitors last year, starting in April) and engagement in World Water Day 2020.

I am particularly concerned to see that SLU’s engagement in water is recognized beyond just the scientific understanding of water. We have colleagues who are also working with transdisciplinary involvement of individuals from all walks of life, to build knowledge about the water cycle. The urgent need for this became apparent to me when I started looking a bit more carefully at the representation of the water cycle in books and on the internet. Curiosity led on to a systematic analysis which revealed that people were entirely missing from the vast majority of the pictures of the water cycle that we are exposed to throughout our lives, starting from grade school.

Fortunately, SLU is already engaging with society and citizens in water related issues, including through “citizen science”. Examples of this include Environmental Monitoring and Assessment programs (Eutrophication, Biodiversity, Forests and Non-Toxic Environment among others) and Future Platforms. The Department of Urban and Rural Studies has even worked specifically on participatory processes surrounding local implementation of the EU Water Framework Directive.

There is much to gain from using the World Water Day to remind ourselves, and others, of how vital the water issues are for the global sustainability goals.

Kevin Bishop, Pro Vice-Chancellor responsible for environmental monitoring and assessment

Svenska lärosäten går över till studier från hemmet från och med onsdag 18 mars

In English below

Regeringen informerade idag 17 mars under förmiddagen att det nu går ut en rekommendation som de förväntar sig att alla lärosäten följer. Alla studenter ska sköta sina studier hemifrån och inte i lärosätenas lokaler. Studenterna får behålla beslutade studiemedel. Beslutet omfattar enbart omställning till undervisning och examination på distans, så verksamheten ska i övrigt fortsätta som vanligt i så stor utsträckning som möjligt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

För SLU:s del så har många av våra lärare, programstudierektorer, programnämnder och stödverksamhet redan påbörjat arbetet med övergång till distansstudier och vi kommer nu i skarpt läge. Vi behöver hjälpas åt med fokus på våra studenter, och det behövs prioriteringar och kreativa samt lokala lösningar i detta exceptionella läge, både från oss anställda och våra studenter.

Tänk på att distansundervisning inte behöver betyda lysande digitala föreläsningar i detta läge – det kan betyda litteraturstudier och hemuppgifter. Nu när salstentamen inte kan ske ska det ersättas av hemtenta. Försök skapa så enkla lösningar som möjligt – tänk på att inte alla studenter har kraftfulla datorer hemma och att internetkapaciteten kan påverkas av belastning.

SLU har mycket praktisk undervisning som sker på orter av olika storlek. Vi behöver ta fram lokala lösningar där vi tänker klokt kring målet som är social distansering, inklusive resor till och från campus. Vissa moment som inte kan genomföras nu eller flyttas till i höst, kan behöva förläggas till sommaren.

Vi är i en extraordinär situation som vi inte vet hur länge den kommer att fortgå som givetvis är en prövning, men detta kommer vi att klara tillsammans!

Mia Knutson Wedel

—————

Swedish higher education institutions to transition to distance teaching as of Wednesday 18 March

At a press conference this morning, the government issued a recommendation which all higher education institutions are expected to follow. All students are to study at home instead of on campus. All students keep their student finance. The decision only concerns the transition to distance teaching and examination, which means other operations should continue operating as usual to the extent possible.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset (in Swedish)

At SLU, many of our teachers, programme directors of studies, programme boards and administrative functions have already started the preparations for the transition to distance teaching, which is now becoming a reality. We all need to focus on our students, we need to prioritise and staff, as well as students, need to find creative and local solutions in this exceptional situation.

Remember that distance teaching does not necessarily mean brilliantly prepared digital lectures, it can also be other kinds of independent study or home assignments. Written examinations on campus will be replaced by take-home examinations if necessary. Try to think of solutions that are as simple as possible – remember that not all students have powerful computers at home and internet capacity might be affected.

There is a great deal of practical teaching at SLU, at campuses of different sizes. We will need to find local solutions where we find the best way of achieving the objective of social distancing, including travel to and from campus. Course components that cannot be carried out now or moved till autumn may need to be scheduled for the summer.

We’re facing an extraordinary situation that is trying for us all, but together we can make it work!

Mia Knutson Wedel Vice Chancellor

Rektorsarbete, strategiarbete och klimat

In English below

Den 15 december har jag varit SLU:s rektor i exakt sex månader. Det har varit dagar fyllda med både arbete och glädje. Mycket arbete med att lära känna verksamhet och individer på vårt universitet, parallellt med att sköta det dagliga arbetet och hantera akuta ärenden. Mycket glädje när jag har besökt avdelningar och fakulteter och jag har verkligen uppskattat att jag blivit så varmt välkomnad överallt. Jag har fortfarande mycket kvar att besöka och ser fram mot att få alla prickar gröna på min SLU-karta. Det är mycket som har imponerat; exempel på samarbete över både orter och institutioner och att så många bryr sig om vår gemensamma arbetsplats.

Vår nya vision och strategi på remiss
En hel del tid har jag lagt på arbetet med att ta fram universitetets nya vision och strategi. Det har kommit mycket värdefull input från studenter, institutioner, nämnder, verksamhetsstöd, ledningsråd, styrelse, externa intressenter och nu sist från första mötet med vår International Advisory Board. Vår fantastiska kärntrupp från verksamhetsstödet har med stort tålamod sorterat ord och fångat upp andemeningar i diskussioner och nu har vi faktiskt ett slutförslag på vision, verksamhetsidé och fokusområden som kan gå ut på remiss.

I processen med framtidsscenario, vision, verksamhetsidé och strategi för att nå visionen har det blivit ännu mer uppenbart för min del att vi har både kunskap och en drivkraft som sträcker sig oerhört långt när det handlar om hur vi ska ställa om till ett hållbart samhälle inom de planetära gränserna. En klimatförändring påverkar villkoren för liv, såsom tillgång till vatten och livsmedel och vår gemensamma hälsa (OneHealth).

Klimatfrågan i fokus
Försöken att påverka framtidens klimat i positiv riktning är just nu aktuellt i och med att COP25-mötet pågår i Madrid. De diskuterar regler för utsläppshandel och hur kostnader till följd av skador orsakade av klimatförändring ska hanteras (Warszawamekanismen). Detta är oerhört komplicerade frågor och det finns många aspekter på det som behöver tas upp, som till exempel jämställdhet och jämlikhet. Mycket fakta finns tillgängligt; FN:s klimatpanel (IPCC) presenterade i år två rapporter, en om landanvändning och en om haven inklusive den del som är frusen. Vid mötet ska de besluta hur de ska hantera forskarnas rekommendationer och jag är orolig. IPCC:s forskare pekar på att vi riskerar att vara nära tipping points och säger att om vi ska vara säkra på att kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader måste vi agera fort. Men jag undrar om de som leder världen nu (”OK Boomers”) klarar att agera…

Det är dock hoppfullt att i brist på global politisk aktion pågår det nu många lokala initiativ. I Uppsala signerade vi ett hållbarhetslöfte nyss, studenterna organiserar klädbytarinitiativ i Ulls hus och ett av SLU:s egna mål är att nå klimatneutralitet 2027. Right Livelihood Award tilldelades Greta som hedras för sin förmåga att skapa opinion om sin rätt till en framtid. Ungdomarna ber politiker och beslutsfattare att lyssna på forskarna och då måste vi vara redo att svara! Vi kommer att fortsätta bidra med forskning och fakta kring klimatrelaterade frågor.

Maria Knutson Wedel, rektor

 

Vice-chancellor’s duties, strategy work and climate

On 15 December, I have been vice-chancellor of SLU for exactly six months. These have been days filled with both work and joy. It has taken time to get to know our operations and specific individuals while also managing daily duties and urgent matters. Visiting divisions and faculties has been wonderful, and I have really appreciated the warm welcomes. I still have many places to visit and look forward to more pins on my SLU map. So many things have impressed me, for example the collaboration between both sites and departments, and the fact that so many care about our joint workplace.

Our new vision and strategy
I have spent quite some time on developing our new vision and strategy. Students, departments, councils, operational support, management groups, the SLU Board, external stakeholders, and most recently, the first meeting of our International Advisory Board have all given valuable input. Our amazing core operational support has patiently reviewed discussions and captured key sentences, and we finally have final vision, mission statement and focus area proposals to send for comments.

In the process with future scenarios, mission statement and strategy to reach the vision, it has become more obvious to me that we have both immense knowledge and drive in regard to adapting to a sustainable society within planetary limits. Climate change affects life conditions, access to water and food as well as our joint health (OneHealth).

The climate in focus
Attempts to affect the future climate positively are underway in Madrid during the COP25 meeting. There, they will discuss emissions trading and how costs resulting from climate change damages should be handled (the Warsaw International Mechanism for Loss and Damage associated with Climate Change Impacts). These are incredibly complicated issues, and there are many aspects that need to be discussed, such as gender equality and equality. There are many available facts; the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) presented two reports this year, one on land use and one on oceans, including the frozen parts. During the Madrid meeting, they will decide how to handle researchers’ recommendations, and I am worried. IPCC’s researchers also indicate that we are near the tipping point, and have stated that if we want to limit global warming to 1.5 degrees, we need to act quickly. But I wonder if current world leaders (“Okay, Boomer”) are able to act…

However, even though political action is lacking, local initiatives aren’t. In Uppsala, we recently signed a sustainability promise and students are organising clothes trade initiatives in Ulls hus. Additionally, SLU has its own goal of becoming climate neutral in 2027. Greta Thunberg was given the Right Livelihood Award, which honoured her ability of creating pendulum regarding people’s right to a future. Young people are asking politicians and decision-makers to listen to researchers, and we must be ready to respond. We will continue to contribute with research and facts relating to the climate.

Maria Knutson Wedel, Vice-Chancellor