SLU – vårt universitet, med 52 klimatveckor om året

In English below

Jag ser med glädje hur vårt universitet bidrar till avgörande frågor för en hållbar framtid. Speciellt aktuellt just nu är klimatet: den 20–27 september uppmärksammas den nationella Klimatveckan. Den sammanfaller bland annat med FN:s klimatmöten.

Jag är extra glad över Klimatveckan eftersom den sätter ljus på livsviktig forskning och den kompetens samhället behöver för att förstå problemen och hitta lösningar. Vårt uppdrag är ju forskning, utbildning och miljöanalys, och med vår kunskap och kompetens om hur vi utvecklar och brukar våra levande naturresurser kan vi bidra till just dessa lösningar. Jag ser också hur både anställda och studenter ofta diskuterar kring vår egen påverkan på miljön och hur vi kan minska den. Slutsatsen blir givetvis att på vårt universitet är alla veckor klimatveckor.

Jag har redan träffat på många relevanta och lysande exempel och jag vet att jag kommer att träffa på fler när jag bekantar mig med universitetets institutioner, avdelningar, enheter och centrumbildningar. En del exempel finns redan nu samlat på vår webb, https://www.slu.se/slu-och-klimatet, som jag kommer att använda mig av för att lära mig mer. Hänger du med?

Maria Knutson Wedel, rektor

At SLU, every week is climate week
I am happy to see that our university contributes to solving crucial sustainable future issues. The climate is an especially hot topic right now; “Klimatveckan” (climate week) is taking place 20–27 September. Among other things, it coincides with the UN’s climate summits.

I am especially happy about climate week because it highlights vital research and the expertise society needs in order to understand its problems and find solutions. Our assignment is research, education and environmental monitoring and assessment, and with our knowledge and expertise on how to develop and use our living natural resources, we can contribute to these solutions. I also see how both our staff members and students often discuss SLU’s environmental effect and how to reduce it. Therefore, the natural conclusion is that every week is climate week at our university!

I have already seen many relevant and fantastic examples of this, and I know that I will come across even more as I familiarise myself with the university’s departments, divisions, units and collaborative centres. A few examples are already available on our web: https://www.slu.se/en/about-slu/press-room/slu-and-the-climate/, which I will use to learn more. Will you join me?

Maria Knutson Wedel, Vice-Chancellor