Mycket lyckad Thesis Day

English version below

För andra året i rad arrangerades Thesis Day i Ultuna och i Alnarp, med deltagande ifrån flera av våra campus, och det var så roligt att se hur bra högtiden har utvecklats. Thesis Day har kommit till för att hylla våra avgångsstudenter. Avgångsstudenter vid SLU Umeå har en separat högtid då många av studenterna där avslutar sin termin betydligt tidigare, redan efter vårens första period.

Under Thesis Day presenterar studenterna på ett populärvetenskapligt sätt sina uppsatser i form av en posterutställning samt genom muntliga presentationer. Årets evenemang började i aulan i Alnarp och i Ultuna och med live-streaming mellan campusen. Genom våra fantastiskt proffsiga moderatorer, SLUSS ordförande Alice i Ultuna och vice ordförande Thea i Alnarp, skapades melodifestivalstämning! Jag välkomsttalade och delade ut priset till årets alumn, jägmästaren Elin Olofsson. Elin fick priset då hon har bidragit till ökad takt i jämställdhetsarbetet i skogssektorn och inom SLU. Elin och alumnen Ida Backström, hortonom, höll sedan två bejublade föredrag innan ett mycket välbesökt mingel runt postrarna och vid de muntliga presentationerna tog vid. Dagen avslutades med tal av prorektor och SLU-alumnen Erik Fahlbeck, prisutdelning för bästa postrar och muntliga presentation, utdelning av tackkort och ros till alla medverkande avgångsstudenter, bubbel och tilltugg. Det var en högtidlig och riktigt glad dag. Till nästa år vill jag att traditionen ska utvecklas ytterligare genom att gymnasister, fler SLU-studenter, lärare och potentiella arbetsgivare bjuds in och hittar hit.

Karin Holmgren, rektor

Very successful Thesis Day

For the second year in a row, Thesis Day was held in Ultuna and Alnarp, with participants from several of our campuses. It was very rewarding to see how the event has evolved. Thesis Day was created to celebrate our graduating students – however, graduating students from SLU Umeå have a separate event since many of the students there end their terms considerably earlier, during the first period of spring.

On Thesis Day, students present their papers using popular science; there are poster exhibitions as well as oral presentations. This year’s event began in the auditoriums in Alnarp and Ultuna, and there was livestreaming between campuses. The mood was very festive thanks to our extremely professional moderators: Alice, the Chair of Sluss in Ultuna, and Deputy Chair Thea in Alnarp. I made the opening address and presented the award Alumnus of the Year to Elin Olofsson. Elin received the award because of her contributions to gender equality work within forestry and at SLU. Elin and alumna Ida Backström, horticulturist, then held two well-received presentations before people started to mingle around the posters and the subsequent oral presentations took place. The day was concluded with a speech by Deputy Vice-Chancellor and SLU alumnus Erik Fahlbeck, awards for best posters and oral presentation, thank-you cards and roses to all participating graduating students, bubbly and snacks. It was a really ceremonious and joyful day. Next year, I’d like the tradition to develop further by inviting upper-secondary school pupils, more SLU students, teachers and potential employers.

Karin Holmgren, Vice-Chancellor