Välkomna tillbaka alla SLU:are och studenter!

Så har vi kunnat njuta av en ovanligt solig och varm sommar här hemma. Över hela landet har vi pustat i skuggan och kanske av och till längtat efter regn! Det känns inte så oävet att få komma igång – spännande händelser väntar under hösten. Det första är förstås att få välkomna våra studenter, både de som återvänder för ännu en termin och de som kommer nya! För första gången tar vi också emot  djursjukskötar- och etologistudenterna på Ultuna campus. Förberedelserna för flytten från Skara till Uppsala har pågått sedan förra hösten och vi står väl rustade för ett ökat antal studenter.

Invigning på Ultuna

Ytterligare en spännande händelse är invigningen av VHC, Veterinärmedicinskt- och Husdjursvetenskapligt Centrum på Ultuna. Den 10 september inviger landsbygdsministern en helt ny, modernt utrustad byggnad med lokaler för Sveriges samlade veterinärmedicinska och husdjursvetenskapliga forskning och utbildning. En magnifik byggnad som ska erbjuda bästa möjliga förutsättningar för excellent forskning och högkvalitativa utbildningar. I huset finns också inrymt hela UDS* med klinisk forskning och utbildning och som samtidigt är Sveriges mest avancerade djursjukhus.

Skogsbrand och ny kunskap

Tyvärr fanns det smolk i sommarbägaren. En av Sveriges största skogsbränder genom tiderna höll många av oss på halster innan man slutligen kunde ta kontroll över utvecklingen och få stopp på branden. Samtidigt som jag känner en stor medkänsla med alla som drabbades av branden är det också en stor lättnad att varken Grimsö eller Skinnskatteberg drogs med i detta. Det handlade inte om så stora marginaler men vindens riktning och mellanliggande vattendrag gjorde att vi klarade oss. Nu blir branden aktuell för SLU av andra orsaker. Här erbjuds unika tillfällen att följa utvecklingen när skogen återhämtar sig för att öka vår kunskap och förbättra beredskapen för framtiden.

Kickstart för arbetet

Ledningsrådet har kickstartat höststerminen med två dagars strategimöte och lagt upp planeringen för höstens aktiviteter. Mer om detta kommer att finnas tillgängligt på medarbetarwebben och på studentwebben, rapporteras i Ledningsnytt, Resurs med mera. Arbetsuppgifter saknas inte och jag ser fram emot att vi tillsammans fortsätter arbetet mot målet – Ett SLU!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.